SUV jsou dnes silnice plné. Do jednoho pytle s tímto označením se totiž sypou i veškeré crossovery, což často není nic jiného než hatchback na chůdách, oplastovaný jako tank, ale ve výsledku s jen minimální nárůstem světlé výšky. Na prvním terénním zlomu za sebou táhne břicho a předokolka se marně domáhá pomoci. Prostě kompromis a teréňák na efekt.
Forester je naštěstí z jiného těsta, ostatně SUV se z něj stalo dávno předtím, než tenhle název začal být v módě. Nabízí se v širokém spektru motorizací, přičemž diesel je v rámci faceliftu konečně dostupný i s příjemným bezestupňovým automatem. V Japonsku mají Forestera i ve sportovní verzi STi, která připomíná, že Subaru má sportovní oddělení, zodpovědné za slavnou rallyovou legendu jménem Impreza. Evropanovi musí stačit dvoulitrový turbomotor. A dynamika mu ani přes absenci sportovního odznáčku rozhodně nechybí.
1. Splašený vlak
Prvním dojmem, který si z přeplňovaného Foresteru odnesete, je rozhodně překvapivá dynamika. Jistě, je to Subaru, takže by to mělo být řidičské auto, ale pokud ho necháte při první jízdě v režimu Intelligent, bude vám připadat jako standardní SUV. Vysoký posaz, solidní rozhled a průměrná dynamika.
Zkuste ale přesunout volič do pozice Sport Sharp (je označena S#). Bezestupňová převodovka převlékne kabát a začne řadit v pěti tisících, odezva plynového pedálu přitvrdí a vy najednou řídíte sice vysoké a hranaté, ale po čertech rychlé auto. Na okreskách vám strach nedovolí využít potenciál naplno, ovšem na německých dálnicích to můžete s Foresterem klidně sypat 170-180 km/h a vůz má pořád rezervu. Není to o školení ostatních řidičů, nýbrž o rychlých přesunech a bezpečném předjíždění. S 250 koníky pod kapotou není ani jedno žádný problém.
2. Spousta praktického prostoru
Díky tradičním SUV tvarům samozřejmě Forester nabízí dostatek prostoru v kabině, aniž by však kompromitoval řidičův život v jiných ohledech. Např. sloupky jsou relativně tenké, takže si nepřipadáte jako v tanku a máte skvělý výhled. S faceliftem přibyl do kabiny sedmipalcový dotekový displej a interiér je trochu prémiovější než dříve. Pořád to není voňavka jako u Němců, ale pokud preferujete užitnou hodnotu a prostor před luxusem, není si u Forestera na co stěžovat.
3. Forester myslí na... lesníky
Zavazadlový prostor automaticky nabízí gumovou podlážku a tvrdé, snadno omyvatelné plasty. To naznačuje, že vývojáři počítali s prací v lese, převážením psů nebo mrtvých kanců, případně jiné hmoty, co po sobě zanechá bordel, který je potřeba uklidit. Praktické a užitečné věci, které jsou u jiných SUV za příplatek, tu najdete v základu, protože Subaru zná své zákazníky a snaží se jim předcházet. S tímhle autem se tak nebojíte zajet za kamarádem hajným, protože tušíte, že vám ho nepomluví.
4. Tuhý, nikoliv tvrdý
Forester si díky výkonové převaze rád užije i okresky. Vyšší stavbu karoserie trochu vynahradí nižší těžiště motoru, ale nebudeme vám lhát, Forester se při akčnější jízdě trochu naklání. Nebojte se ho ale na limitu podržet, podvozek je oproti minulé generaci o dost tužší a nechá si líbit drsnější zacházení. Není ale přehnaně tvrdý jako sportovní verze některých crossoverů, se kterými je za trest jezdit po dlažebních kostkách.
Forester si zachovává pohodlí na silnici i mimo ni. Dlouhé dálniční přesuny jsou pro něj hračkou. Jen si nezapomeňte vypnout sportovní mód – v režimu Intelligent umí být převodovka milostivá a vy pojedete za osm litrů na sto. Pokud ovšem Foresterovi zatopíte, pustí žilou klidně patnáct. V průměru však zvládnete desítku, což je vzhledem k potenciálu téhle čtyřkolky férová hodnota.
5. Solidní brzdy
S 250 koňskými silami a 350 N.m je Forester ideálním autem i na tahání vozíků, přívěsů a dalších obrvěcí. Bez nich naopak hbitým povozem, za jehož volantem občas zapomenete, že ta hmota kolem vás něco váží. Sedmnáct metráků, pokud to máme vyjádřit čísly. Automobilky občas zapomenou, že když naloží auto větší porci výkonu, musí zapracovat i na druhé straně rovnice. U Subaru naštěstí do oturbeného Forestera nainstalovali i o poznání ostřejší brzdy, takže ta setrvačnost, ať už na dálnici nebo na okresce, vás v krizových momentech nevytrestá. Vyšší dynamika je vykoupena schopností bezpečně zastavit na krátké dráze. Přesto si dávejte v režimu Sport Sharp pozor, protože ačkoliv Forester umí svou rychlost na zakroucených silničkách dobře maskovat, fyzikální zákony platí i pro něj.
6. Terén na jedničku
Rychlých SUV na trhu existuje spousta. Většinou ovšem navzdory vyšší cenovce nemají příliš ochoty v terénu (čest výjimkám). Forester si však i v nejvyšší motorizaci zachovává solidní světlou výšku i nájezdové úhly. Nemusíte se s ním tedy bát na polňačku nebo lesní cestu (horský terén ale překračovat neumí, je to lesník, nikoliv horal). A co bát, vlastně byste to měli vyzkoušet už jen pro ten pocit. S touhle porcí výkonu totiž můžete po poli uhánět kvapným tempem a musíme říct, že je to docela návykové. V případě těžšího terénu lze aktivovat X-Mode, který vám pomůže i s automatickým bržděním při sjezdu krpálů.
7. Neztratí se ani ve městě
A na závěr jsme si nechali poslední z džunglí, totiž tu městskou. Forester tu možná neohromí svými křivkami, není totiž stavěn na ohromování před diskotékami. Jeho úsporné tvary však zajistí, že dovnitř nasázíte pět lidí a do kufru všechno, co potřebujete na přesuny po městě nebo na delší treky do divočiny. Sklopením zadních sedaček vytvoříte rovnou plochu, případně prostředkem provlečete lyže nebo snowboard.
Forester má překvapivě solidní rejd, takže s ním bez problémů zaparkuje každý. A třešnička na dortu? Z křižovatek díky čtyřkolce a silnému motoru zmizíte mezi prvními. Ano, je to trochu dětinské, ale když on je ten Forester s turbem tak trochu pankáčem mezi všemi Lesníky. A proto ho máme rádi.
A tady si ještě přečtěte o zajímavém letošním výročí – Stálá čtyřkolka od Subaru slaví 30 let.