Stálá čtyřkolka od Subaru slaví třicet let. 5 důvodů, proč je Symmetrical AWD tak oblíbené

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
15.03.2016, 17:31

Slavnou japonskou značku si díky její rallyové historii už jinak než s pohonem všech kol ani nepředstavíme. A přitom vyrábí i sportovní model BRZ, což je ukázková zadokolka. Proč si Subaru automaticky asociujeme se spolehlivým a robustním 4x4?

1. Země zasněžených kopců

Jen pár lidí si Japonsko spojuje se sněhem a přitom mají tyhle končiny každoročně rekordní přívaly sněhu. Horská střediska v Japonsku mají takovou sněhovou nadílku, že jim mohou všechny evropské Alpy závidět. Jen se zeptejte profesionálních lyžařů a snowboardistů, kam jezdí nejraději trénovat. V roce 1970 proto dostala automobilka Subaru zakázku od elektrárenské společnosti Tohoku. Ta chtěla tisíc aut, nejlépe s dostatečným vnitřním prostorem, která by nahradila přesluhující americké Jeepy. Ty sice měly solidní pohon všech kol, ale chybělo v nich topení, drncalo to a s místem pro cokoliv to nebylo slavné.

Subaru se rozhodlo přestavět na čtyřkolku svůj kombík Subaru 1000, toho času s pohonem předních kol. Ve vnitřnostech auta byl dostatek místa pro nové součástky a interiér se zástavbou nového pohonu omezil jen minimálně. Tak vzniklo Subaru 1300G, se silnějším motorem, vypínatelným pohonem všech kol a vyšší světlou výškou (o dva centimetry).

2. Přelomové kupátko

Čtyřkolka od Subaru se možná datuje do roku 1972 (viz výše), ale v roce 1986 vznikl první vůz se stálým pohonem všech čtyř kol. U Subaru se mu říká symetrické AWD, což je odvozeno od typu zástavby pohonu. AWD pak oproti značení 4WD odkazuje k tomu, že systém je stálý, neodpojuje se tedy podle potřeby jako v dřívějších verzích nebo jako je tomu dnes u hardcore systémů v offroadech, které nejsou stavěny na vyšší rychlosti, ale do opravdu těžkého terénu. Subaru XT bylo autem z budoucnosti - stíhačkami inspirovaný kokpit, pokročilá aerodynamika a spousta technických experimentů pod kapotou. Na výběr byl atmosférický i přeplňovaný motor, ruční i automatické řazení. A právě atmosféra s manuální převodovkou měla vůbec první generaci stálého pohonu všech kol. Samozřejmě za příplatek, protože v základu bylo XT předokolkou.

3. Závodnická DNA

Subaru mělo vždycky závodnické ambice a díky dobře fungující čtyřkolce vidělo velký potenciál v rally. Do skupiny A tak začátkem osmdesátých let nasadilo hned několik vozů Subaru Leone a slavilo poměrně velký úspěch, na jehož základech se vybudoval plán na vozy vyladěné závodním oddělením STI (Subaru Tecnica International).

4. Impreza

V roce 1994 k tomu konečně došlo. Zákazníci si mohli pořídit tovární tuning a vyzbrojit novou Subaru Imprezu ve verzi WRX dodatečnými díly od STI. Co později následovalo a proslavilo Subaru po celém světě, už všichni víme. Colin McRae vyhrál svou první rally v barvách Subaru v roce 1993, tehdy ještě se Subaru Legacy. V roce 1995 pak s Imprezou vyhrál první titul. A pak hned další. A ještě jeden, aby byl hattrick kompletní. Zapsal se tak zlatým písmem do WRC a ze Subaru definitivně udělal miláčka davů. Snad každý milovník tohoto motorsportu tenkrát po Impreze pokukoval. A mnozí ji mají doma dodnes.

5. Se čtyřkolkou navěky

Nejnovější WRX STI (slůvko Impreza se dnes už vypouští a spojuje se pouze se slabším modelem nabízeným doma v Japonsku nebo třeba v USA) pokračuje v tradici a odkazuje na své rally kořeny i zkušenosti, které inženýři za těch mnoho dekád strávených laděním čtyřkolky nasbírali. Symmetrical AWD dnes najdete ve všech vozech Subaru, s výjimkou sportovního BRZ. A bude tomu tak i nadále, ačkoliv Subaru brzy přijde se zbrusu novou platformou. Bude tužší, pevnější, bude mít nižší těžiště a samozřejmě bude patřičně odlehčená.

Debutovat by mohla ještě letos při představení zbrusu nové Imprezy určené pro japonský trh. Se čtyřkolkou se stále počítá, stejně tak ale s hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. Pro inženýry to znamenalo velkou výzvu, ale už dnes testují mnoho variant, ve hře je dokonce i sportovní vůz, kde spalovací motor pohání zadní nápravu, zatímco elektromotor se připojuje na té přední. Že by nové BRZ s pohonem všech kol a vyšším výkonem? Necháme se překvapit, ale jedno je jisté. Čtyřkolku si se Subaru budou zákazníci spojovat i do budoucna.

A TADY se podívejte na 10 největších automobilových rivalství.


Komentáře

Doporučeno pro vás