Označit Alibabu jen za čínský Amazon by bylo trochu zavádějící. Jeho obrovský vliv na prodeje v Asii se totiž nedá srovnat vůbec s ničím. Chcete důkaz místo slibů? Během prvních devadesáti minut dosáhly prodeje skrz Alibabu závratných 5 miliard dolarů. Devadesát minut skrz jediný e-shop. Srovnejte si to se slavným Černým pátkem, kdy létá (resp. bude létat, Díkuvzdání máme teprve před sebou) zboží z amerických pultů pod proudem a lidé se ušlapávají ve frontách. Tzv. Black Friday, a to prosím včetně čistě elektronického Cyber Monday (kyberpondělí), dokázal loni utrhnout sotva 6,5 miliardy dolarů. Za prodloužený víkend ze všech online i kamenných obchodů.
Tuhle částku Singles day loni překonal s přehledem, když Alibaba na prodejích utržil přes 9 miliard. Letos je to ovšem i díky šílenému nástupu částka, kterou už dávno přeskočil. Spekuluje se, že nakonec v pokladnách zůstane neuvěřitelných 13 miliard dolarů.
Alibaba samozřejmě do propagace nalil velké peníze, natočil spoty s hollywoodskými hvězdami, vyrobil čtyřhodinovou televizní show, která na event láká a oslavuje tohoto Anti-Valentýna mezi svátky. Motto je jednoduché - nemáte zrovna partnera či partnerku? Neklesejte na mysli a udělejte si radost malým nebo velkým dárkem. Zasloužíte si to. A Číňané poslouchají, protože nakupování je jednou z jejich slabin. Zvlášť pokud jde o západní zboží, které je během Singles day samozřejmě notně zlevněné, aby nalákalo koupěchtivé zákazníky. K nákupům lákal i americký prezident, i když jen fiktivní z televize. Kevin Spacey opět vklouznul do kůže Franka Underwooda (House of Cards) a poradil Číňanům, aby svým peněženkám pustili žilou:
Tisíce mil daleko tak probíhá největší nákupní inferno, aniž by o tom západní svět věděl. Záběry rozjíveného davu v amerických obchoďácích za dva týdny samozřejmě zas uvidíme v televizních zprávách. Teď už ale tušíme, že je to opravdu jen čajíček proti tomu, co se momentálně odehrává v distribučních centrech Alibaby, kde se přesouvají stovky tun zboží, aby mohly odcestovat ke svým novým majitelům.
Peking je novým chrámem konzumu a singlové mají nový svátek, který by se v budoucnu mohl stát globálním eventem. Čína si ale zatím vystačí sama, lze totiž očekávat, že podobný nárůst v tržbách se s rozvojem internetu bude konat i v následujících letech.
A to Díkuvzdání? Už je na dohled, tak je třeba se podívat, co všechno vlastně Američané slaví. Není toho málo a dočtete se o tom tady.