Nejnovější generaci legendární dodávky Volkswagen Transporter jsme si už před několika týdny obhlédli na národní prezentaci. Tam dorazily i všechny předchozí verze slavného modelu, který loni oslavil pětašedesát let. Letos jsme na něj ostatně zavzpomínali v naší retrospektivě, kde najdete mj. i zmínku o tom, jak moc první generace tohohle autíčka milují v USA.
Ostatně v Jižní Americe se slavný Type I vyráběl ještě nedávno a třeba v Kalifornii je dodnes oblíbeným přibližovadlem surfařů a omladiny, která ho podědila po hipísáckých prarodičích.
Novější generace už možná nemají onoho génia loci a ani ty nadčasové křivky, ale na praktičnosti jim to nikterak neubírá. A šestá generace, kterou jsme si na týden půjčili do redakce, bez problémů zastane všechno, na co si vzpomenete.
Sedm dní za volantem prosklené varianty Multivan s dvoulitrovým dieselem o výkonu 150 koní vám otevře oči. Kratší verze má 4,9 metru a bez problémů s ní zaparkujete tam, kam se vejdete s osobákem. Nečiní jí problémy ani podzemní garáže pražských obchodních center a pohodlně pojme sedm lidí.
Počtem odkládacích prostorů a místem ve třetí řadě sedaček (lavice pro tři) jí nemůže konkurovat žádné SUV. Pokud to vyloženě potřebujete, můžete ji mít v automatu a čtyřkolce, ale pak už cena za zmíněnou motorizaci přesáhne milion korun. Pod magickou hranici se vejdete ve verzi Comfortline, která nabídne trojzónovou klimatizaci, sedačky, které lze otočit proti směru jízdy, a v základu i adaptivní podvozek DCC, nabízející jízdní režimy comfort, normal a sport.
Sportování samozřejmě od T6ky nikdo nečeká, ale s plně naloženým Multivanem můžete na lepších silnicích klidně ve sportovním režimu řezat zatáčky, zatímco ten komfortní oceníte na rozbitých okreskách.
Zvenku se T6 příliš neliší od předchozí, páté generace, ale řadu změn najdeme v interiéru, který mnohem víc připomíná osobáky nejen ergonomií, nýbrž i kvalitou materiálů. Sedíte hodně vysoko, volant máte sice trochu na placku, ale můžete si užívat skvělý rozhled a všechny vymoženosti, které znáte třeba z Volkswagenu Golf.
Jednou z největších pecek je ovšem úložný prostor. Sedačky se dají sklopit a vzhledem k absenci středového tunelu získáte obrovskou rovnou ložnou plochu. Bez problémů převezete ledničky, almary, fošny, stavební materiál na chalupu... a můžete také vzadu pohodlně přespat, i když se na kempování hodí spíš další variace tohoto modelu (California).
S dvoulitrovým dieselem je Transporter T6 i při plném obsazení poměrně svižný, ale pokud byste chtěli opravdu dálniční expres, máte ještě na výběr dieselové biturbo o výkonu 205 koní a s fantastickým krouťákem 450 N.m. I druhý nejsilnější diesel ovšem není žádné ořezávátko a v kombinaci se solidním rejdem jeho řízení skutečně připomíná osobák. Pochvalovaly si ho i holky z redakce, když jsme je na chvilku pustili k řízení.
Proč tedy vlastně Transportery z úvah o rodinných autech (ne)vynechávat? Pokud máte dvě odrostlejší děti, psa a často cestujete na delší dobu a potřebujete prostor pro bagáž, stejně se ocitnete na trhu MPV a SUV, které často stojí stejně nebo víc peněz. Transporter možná neudělá na parkovišti takovou parádu jako kapkovitý osobák na chůdách s pohonem 4x4, ale až zas vyrazíte na dva týdny do Alp, bude vás zas mrzet, že jste půlku věcí nechali doma, protože na ně nezbylo místo. S Transporterem tohle dilema mít nebudete a za volantem vás nikdy nenapadne, že jste si pořídili dodávku. Pocitově se totiž jedná prostě jen o velké auto, které má víc funkcí než průměrný švýcarák. MacGyver by měl z Němců radost.
A abyste měli ordnung i v případě, že jste rodinu vyměnili za motorku, představil Volkswagen na právě probíhajícícm autosalonu ve Frankfurtu speciální edici T6 Panamericana pro všechny milovníky jedné stopy.
Fandíte spíš dodávkám od modrého oválu? I ty slavily kulaté výročí. A my byli u toho.