fb pixel
Vyhledávání

6 důvodů, proč Apple definitivně sešel z cesty

Kopat do Jablek je v módě, ale nijak to neublíží jejim prodejům. Přesto tentokrát na Apple tiskovce vedle všeobecného nadšení muselo pár lidí kroutit hlavou. Z vizionáře se totiž postupně stává jen člen pelotonu.

Václav Rybář
Václav Rybář 10.9.2015, 11:43

A ne, tenhle článek nebude vlastnoručním plácáním se po zádech, jak jsme všechny novinky předem odhadli ve včerejším článku. To je jednoduše tím, že Apple produkty jsou jedny z nejočekávanějších a tisíce zvědů v továrnách, vyšším managementu a v produktové sféře prostě vynášejí tajné informace ven s předstihem. Stává se to nejen Applu, ale i Googlu nebo velkým automobilkám či hollywoodským studiím. Doba překvapení už je pryč - pokud nezůstanete daleko od internetu, dozvíte se o většině věcí dřív, než výrobce zamýšlí.

Při pohledu na velkolepý keynote se ale nelze zbavit dojmu, že Apple jen tak tak dohnal konkurenci a jenom to zabalil do hezkého kabátku a vznosných frází. A samozřejmě to opatřil patřičně tučnou cenovkou. Posuďte sami.

1. Honba za vyšším výkonem nebo za konkurencí?

Nový čip A9X v inovovaných iPhonech 6S a 6S Plus je o desítky procent rychlejší, umí 4K video s nových 12 megapixelovým foťákem a samozřejmostí je i Force Touch z hodinek Apple Watch (nově pojmenovaný 3D Touch). Největším pokrokem je ale nakonec onen fajnovější hliník, protože pouze řečí čísel najdeme mezi špičkovými telefony dneška rychlejší stroje s větší pamětí, o 4K videu a megapixelech nemluvě - to, co nabízí iPhone, je papírově nezbytný předpoklad pro vyšší ligu, jemu pomáhá jen to, že má kameru špičkově odladěnou a pořád jednu z nejlepších. Rozhodně se však nejedná o etalon v žádném ohledu a slavný 3D touch už nabízí třeba i čínský Huawei.

2. Větší iPad? Kreativní...

Bezmála třináctipalcový iPad Pro je určitě vítaným rozšířením řady, ale Apple z něj na tiskovce dělal vynález roku. Přitom podobných nebo dokonce větších tabletů už konkurence nabízí celou řadu. A mnohdy dokonce levněji. Apple chce za základ 800 dolarů a za rozumně vybavený iPad Pro rovnou tisícovku dolarů. A to je za tři palce navíc poněkud silná káva.

3. Jobs na stylusy nadával, Apple je nyní oslavuje

Aby se iPad Pro trochu osladil, vymyslel pro něj Apple nějaké to příslušenství. Třeba jablečnou tužku. Ano, opravdu se to jmenuje Apple Pencil, má to vlastní konektor, kterým se to nabíjí přímo z tabletu a můžete s tím... no kreslit. Po tabletu. To je hrozně novátorská myšlenka. Steve Jobs se kdysi dávno stylusům smál, pár let po jeho smrti je Apple znovuvynalézá a snaží se je vnutit umělecké komunitě lidí, co rádi kreslí jinak než prsty. Potíž je v tom, že ti už dávno mají stylusy od jiných výrobců, které jsou s iPady kompatibilní. Nepotřebují glorifikovanou tužku za sto dolarů, ačkoliv jí bude hrát do karet podpora 3D Touch (s tou si ale poradí i mnohem levnější stylusy, které přijdou do prodeje ve stejný čas).

4. Integrovaná klávesnice ukradená od Microsoftu

Za 170 dolarů nabídne Apple i chytrou klávesnici, kterou můžete k iPadu Pro připnout. Je ze speciálního materiálu, extrémně pohodlná a jejím připojením se z vašeho maxiPadu stane plnohodnotný počítač. Kdepak jsme to jenom slyšeli a viděli? No ano, je to stoprocentní kopírka tabletu Surface od Microsoftu. A aby ostuda byla úplná, po představení téhle periferie přichází na pódium šéf produktů od Microsoftu a představí Office pro iPad. Hmm, Steve Jobs musí rotovat na obláčku, protože tuhle potupu vidí všichni, kdo mají oči. Ano, iPadů se prodá nesrovnatelně víc než tabletů od Microsoftu, ale líné překrádání cizích vizí jen ukazuje, jak na tom momentálně v Applu s nápady jsou.

5. Chytrá televize? To to trvalo!

Apple TV se dočkala dlouho slibovaného updatu. Siri, aplikace, větší výkon a vychytané dálkové ovládání, na němž můžete přepínat, surfovat nebo hrát hry. Ano, vypadá to hezky, ale v době USB klíčenek jako Roku nebo boxíků jako Amazon Fire TV přichází Apple s updatem trochu pozdě. Všichni ostatní už tohle umí a jsou levnější. Levněji dokonce pořídíte i USB PC, které vám z televize udělá použitelný počítač. Tady Jablko skutečně zaspalo a padá daleko od stromu.

6. Hodinky mají své zákazníky... a to je asi tak všechno.

Na tiskovce bylo ohlášeno, že 97% zákazníků je se svými Apple Watch spokojeno. Jenže kolik je vlastně těch 97 procent? Apple prodejní čísla úzkostlivě tají, protože o Watch prostě není takový zájem. Částečně proto, že si lidé zvykli koukat na čas i na všechno ostatní na mobilu, částečně proto, že trh je fragmentarizovaný a v honbě za hodinkami Apple předběhl Samsung nebo Motorola, kteří momentálně chystají na trh už druhé nebo třetí verze svých hodinek, jež jsou stejně chytré nebo i chytřejší než Apple Watch. Urvat vedení na trhu nositelné elektroniky bude pro Apple mnohem těžší než u mobilů. I proto se hodinkám na tiskovce věnoval jen minimální prostor.

Občas se vyplatí od Applu odejít a založit si vlastní společnost. Tady máte příběhy několika lidí, kteří se o to úspěšně pokusili.

Podobné články

Doporučujeme

Další články