fb pixel
Vyhledávání

10 aut, která se vás pokusí zabít

Automobilky si chtějí uchovat svou klientelu. Občas se ale objeví produkt, který začne zákazníky tiše likvidovat...

autickar.cz
autickar.cz 31.5.2015, 12:00

Chcete-li se naučit dobře řídit, doporučí vám většina znalých auta jako Ford Fiesta nebo Mazda MX-5. Tedy vozidla, která vás jemně klepnou přes prsty, když je potřeba, ale svou čitelností a přátelskostí se vás budou snažit ze všech sil vytáhnout z každého hrozícího či rovnou probíhajícího průšvihu. Jsou to takoví čestní Lucové Skywalkerové automobilového světa. Jenže nás dnes bude zajímat temná strana síly. Náš spřátelený web autickar.cz do dnešního výběru vměstnal nejzářnější případy automobilových vrahů a padouchů, na jejichž palubu by měl být zakázán vstup všem zelenáčům. Když budete potřebovat pomoc, vysmějí se vám. Ba co víc, vrazí vám kudlu do zad a budete moci jen doufat, aby vás místo kmene statného dubu pohladil jemný hliníkový plech svodidla.

10. Chevrolet Corvair I. generace

I když patří k nejzajímavějším americkým autům vůbec a měl mimo jiné plochý, vzduchem chlazený a turbem přeplňovaný šestiválec dřív než Porsche 911, je Chevrolet Corvair známý především díky knize Unsafe At Any Speed (Nebezpečný v každé rychlosti). Ta sice nebyla zdaleka jen o Corvairu a tepala automobilový průmysl jeho celek, od jeho ignorance bezpečnosti až ke způsobenému smogu, ale Corvair se stal jejím symbolem. U Chevroletu se totiž v zájmu úspor rozhodli nemontovat standardně přední stabilizátor, který by řešil přirozenou nevypočitatelnost auta s kyvnými zadními poloosami a motorem vzadu. Namísto toho vyřešili sklony k prudké přetáčivosti předepsáním nižšího tlaku v předních pneumatikách. Většina majitelů a mechaniků ale nafukovala pneumatiky tak, jak byli zvyklí, což vedlo k obnovení kousavého charakteru a nehodám. Pomohla až druhá generace se zcela přepracovaným podvozkem, který připomínal spíše Corvette.

9. Tatra T77

Podobně jako Corvair měla i Tatra T77 vzadu kyvné poloosy. Byla však ještě těžší, za zadní nápravou měla místo ploché šestky vidlicový osmiválec a především – byla na svoji dobu fantasticky rychlá. A podvozek byl záludný nikoliv na poměry 60. let, ale na poměry let třicátých. Výsledek byl ale svým způsobem pozitivní. Zákeřné vlastnosti velké Tatry se totiž zapojily do válečného úsilí Spojenců – tedy až do chvíle, kdy Wehrmacht zakázal svým důstojníkům Tatrami jezdit. Oficíři, zvyklí na neohrabané, ale stabilní Mercedesy, se totiž často vrhli do zatáček rychleji, než dokázali zvládnout. A Tatra jim připravila konec jistější než kulka z Browningu…

8. Subaru BRAT

Co tady dělá tenhle nevinně vypadající pick-up z Japonska se sotva stokoňovými motůrky? Ne, v něm se nemusel řidič obávat, že by jej snad překvapilo nenadálou akcelerací či intenzivní nezvladatelnou přetáčivostí. Daleko více strachu však zažívali pasažéři, kteří se nechali (zřejmě nedobrovolně) přemluvit k cestování na sebevražedných sedadlech umístěných na korbě. Nevybavených bezpečnostními pásy… Je již snadné si domyslet, že každý významnější hrbol mohl způsobit neplánované roztroušení posádky po okolí. A dle několika doložených žalob a proher Subaru u amerických soudů evidentně k troušení docházelo. My jen dodáme, že Quentin Tarantino ve své legendární scéně z Pulp Fiction nemusel nutně dávat Vincentovi do ruky zbraň, stačilo chudáka Marvina posadit do Subaru Brat, hláška "Já za to nemůžu, najels na nějakej hrbol nebo co" by zafungovala stejně.

7. Ford Pinto

Toto vozidlo jsme zařadili pro všechny milovníky barbecue a opékaných špekáčků. Tím nejlepším příkladem auta, které se vás pokusí zapálit, totiž kupodivu nejsou italské supersporty, ale právě Pinto. Lépe řečeno, zapálí vás samozřejmě obsah palivové nádrže, ale tu konstruktéři Pinta laškovně umístili hned za zadní nárazník tak, aby katastrofu mohl způsobit již malý náraz. Pokud Pinto a jeho řidič neuhynuli v plamenech, byl v záloze mizerný podvozek naklánějící se jako pramice na rozbouřeném moři a bubnové brzdy, jež bránily pohybu zhruba stejně úspěšně, jako lubrikační gel. Závěrem bych snad jen dodal, že mě napadla nehezká myšlenka rozdávat Pinta všem, kteří nekoukají do zrcátek. Pár exemplárních smaženek by možná způsobilo ráj na cestách.

6. Citroen BX 4TC

Jistě většina z vás ví, které auto je přirovnáváno ke kladivu. Nyní je však na řadě trochu méně známé "kladivo naopak". Kluci z Citroenu v 80. letech byli frajeři – když se jim do jejich speciálu pro smrtonosnou rallyovou skupinu B nechtěl kvůli pohonu čtyř kol vlézt podélně uložený motor, prostě rozbili "BéXu" čumák, a čtyřválcové turbo do něj na hulváta nacpali. Sice čnělo jako nádor daleko před přední nápravu, ale bylo tam. Výsledek byl očekávatelný. BX 4 TC dokázalo jet jakýmkoliv směrem, pakliže to bylo rovně. Když se chudákovi za volantem zázračně podařilo zatočit, došlo k odlehčení zadní nápravy a BX začalo mít tendence k nečitelnému vybočování zádi. Z ostudy kabát se v Citroenu snažili rozpárat zpětným odkupem části vozů, které prodali a sešrotováním zbytku. Paradoxně tak tenhle podivný Citroen sám umřel dřív, než stihl zabít jiné.

Chcete vědět, jaká auta se umístila na 5, 4, 3, 2 a 1 místě? Klikněte ZDE. Přejdete na náš spřátelený web autickar.cz. Prozradíme, že na vás čekají značky Plymouth, Reliant, Porsche a AC Cobra.

Podobné články

Doporučujeme

Další články