Tím je tzv. morální (nebo také plánované) zastarávání, plíživý problém spotřebního světa 21. století. Záměrné zkracování životnosti produktů s cílem donutit spotřebitele ke koupi nového stejného zboží nebo minimálně upgradování stávajícího - ve jménu zisku a chamtivosti.
1. Stolová hora Uluru - Ayers Rock - Austrálie
2. Velká čínská zeď - Čína
U spousty výrobků si nemůžeme sami vyměnit baterie, naše šaty se rozpadají rychleji než dříve, věci, které používáme každý den nevydrží tolik, co kdysi. Jsou totiž přímo tak navrženy a vyrobeny. Spousta výrobků obsahuje tzv. kurvítka - součástky s plánovanou trvanlivostí, které vyřadí výrobek z provozu po uplynutí záruční lhůty. Třeba taková Francie se toho nebojí a osazení výrobku těmito součástkami nově posuzuje jako trestný čin. Pokud se podobné jednání prokáže, výrobci hrozí až dva roky za mřížemi nebo pokuta 300 000 eur. Zatím je ale tento zákon v plenkách a pionýrskou Francii asi bude čekat těžké dokazování.
3. Univerzita Cambridge - Velká Británie
4. Vyhlídka Trolí jazyk - Norsko
Kromě toho, že se jedná o podvod a v podstatě pohrdání zákazníky, jde také o nehorázné plýtvání zdroji a tím ničení životního prostředí.
Jak se účinně bránit? Nejen, že byste měli kupovat jen přístroje, které jsou kvalitně konstruovány a dlouho vydrží, ale také si vybírat firmy, jejichž výrobky jsou buďto recyklovatelné nebo biologicky rozložitelné a podporovat tím společnosti, pro které není zisk alfou a omegou.
5. Amsterdam - Holandsko (i s asistencí místní policie)
6. Brighton - Velká Británie
Pokud se vám něco rozbije, nezahazujte to automaticky do koše. Zkuste rozbitou věc opravit. Nejen, že tím podpoříte svůj kreativní potenciál, budete na sebe hrdí, ale pomůžete nejen sami sobě, ale i celé planetě. Buďte zodpovědní alespoň vy, když už nadnárodní koncerny, kterým i tak teče do kapes spousta peněz nejsou, a jediné, co je zajímá, je ještě větší hromada peněz. Zastavme tuto vyhazovací kulturu. Začít ale musíme od sebe!
7. Island
8. Festplassen - Bergen - Norsko
Přesně tohle chce nahý zrzek, který poznává svět ve své kráse a syrovosti, oblečený do toho, v čem na něj přišel, sdělit.