Ta mercedes
Hned na úvod si tedy vyjasněme, že pojmenování „mercedeska“, které používal kapitán Michal Exner ze slavných detektivek, bylo správné. Mercedes je totiž opravdu ženské jméno, a tak by to měla rozhodně být „ta“ mercedes stejně jako je „ta“ škodovka. Obáváme se ale, že na to už si asi nikdo moc nezvykne. A jak to tedy celé bylo? Kdo je ona Mercédès Jellinek?
Jednalo se o dceru rakouského podnikatele Emila Jellinka a jeho ženy Rachel Goggmann Cenrobert. Emil Jellinek byl nejen podnikatel, ale také diplomat, který zastával funkci generálního konzula v Nice a hlavně automobilový nadšenec. Pocházel z rodiny vídeňského rabína a učence Adolfa Jellinka a už podle jména je jasné, že měl vazby na Čechy, konkrétně tedy na Moravu. Adolf se narodil v Drslavicích u Uherského Hradiště. Emil sice na svět přišel v Lipsku, ale brzy po jeho narození se rodina přestěhovala do Vídně. Měl dva bratry a dvě sestry. Bratři měli studijní předpoklady – jeden byl lingvistou a druhého nadchlo mezinárodní právo. Emil se v tomto směru příliš nevyvedl, přes snahy rodičů na žádné škole nevydržel. Lákala ho ale auta.
Mohl za to Daimler
Jednoho dne viděl inzerát na automobil Daimler. Nelenil proto a v roce 1897 navštívil Gottlieba Daimlera a dvouválcové vozidlo s výkonem šesti koní koupil. Auto ale jelo rychlostí 24 km/h, a to Emilovi brzy přestalo stačit. Byl to právě Emil Jellinek, kdo Daimlera tehdy přiměl k výrobě modelu výkonnějšího, a tak vznikl první čtyřválec Daimler Phoenix, který měl výkon jednou takový. Emila fascinovaly i závody, a tak se přihlásil do soutěže Tour de Nice, kterou vyhrál. Objednal tak dalších 36 aut a stal se výhradním zástupcem Daimlera v Rakousku-Uhersku, Francii a Americe.
Dařilo se mu obchodně a navíc přicházel s neustálými nápady, jak automobily vylepšovat. Jeho snem bylo zkonstruovat závodní vůz, který chtěl pojmenovat po své dceři. Ta se jmenovala Mercédès. První auto tohoto jména bylo veřejnosti představeno v roce 1901 na závodě v Nice a neslo označení Mercedes 35 hp a představovalo zásadní průlom v další výrobě. Úspěch to byl obrovský, a tak značka pro celou další produkci byla na světě a je na něm dodnes.
Nešťastná to žena
O životě Mercédès se dá jako o úspěšném spíše pochybovat, v soukromí měla spíše trable. Byla dvakrát vdaná. Poprvé se jejím manželem stal baron Schlosser, se kterým měla dvě děti, Elfriede (*1912) a Hanse-Petera (*1916). Žili ve Vídni, a to až do první světové války, jež rodinu přivedla na mizinu, a tak dokonce na jejím konci žebrala po ulicích na jídlo. Po válce Mercédès svoji rodinu opustila.
Na manželství ale nezanevřela a později se provdala znovu za talentovaného sochaře barona Rudolfa von Weigla. Baron talent sice měl, ale penězi neoplýval, a stejně tak to nebyla žádná sláva s jeho zdravím. Zemřel brzy po svatbě. A Mercédès? Ta na rozdíl od svého otce nadšení pro auta, a to ani pro ta, která nesla její jméno, nesdílela. Inklinovala spíše k hudbě, měla slušný soprán. Nakonec zemřela ve Vídni již v necelých 39 letech. Příčinou úmrtí byl kostní nádor. Uložena byla do rodinné hrobky vedle svého dědečka, vrchního rabína Adolfa Jellinka.
Auta, která nesou její jméno, ale úspěšně brázdí silnice do dnešních dnů. Víte, co znamená ona pro ně typická třícípá hvězda, kterou mají ve znaku? Je to jednoduché – mercedesy vládnou ve třech prostředích, a těmi jsou zem – auta, vzduch – letadlo, voda – loď. Ano, tam všude se s touto značkou můžeme setkat, pod touto značkou se totiž vyrábí také letecké a lodní motory.
A už jen pro pořádek uvádíme, že jméno Mercédès má původ ve Španělsku, jeho význam je„Marie milosrdná“. Hodně si ho oblíbil Alexandre Dumas starší, který právě tak pojmenoval hlavní ženskou hrdinku a osudovou lásku hraběte Monte Christa ze svého slavného stejnojmenného románu.