fb pixel Důstojný nástupce felicie: Škoda Fabia dodnes patří k nejspolehlivějším ojetinám v Česku – G.cz
Vyhledávání

Důstojný nástupce felicie: Škoda Fabia dodnes patří k nejspolehlivějším ojetinám v Česku

Škoda Fabia I. Škoda Fabia Combi I + DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Před 24 lety byla na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem poprvé představena Škoda Fabia. Její prodej byl o necelé tři měsíce později zahájen na českém trhu s cenou od 249 tisíc korun. Automobil, který měl nahradit nedostačující felicii, patřil dlouhá léta k nejprodávanějším ojetinám na českém trhu a během následujících dvaceti let byl představen hned ve třech generacích.

Martin Miko
Martin Miko Aktualizováno 11.9.2023, 23:17

Škoda Fabia

Když se řekne Škoda Fabia, každému z nás se vybaví důstojný nástupce felicie, která už tehdy nestačila s dechem oproti konkurenci. Vývojáři ze Škody Auto se proto rozhodli investovat poměrně velké peníze do výroby nového vozidla, jež bude konkurenceschopné a zároveň atraktivní pro české řidiče. A tak byla 14. září 1999 na 58. autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem poprvé představena Škoda Fabia. Už se totiž nejednalo o jakýsi poupravený favorit, kterým předchozí felicia tak trochu byla, ale o zcela nový koncept malého vozidla, jež bude sloužit celé rodině.

Se startovací cenou od 249 tisíc korun se jednalo o poměrně drahé vozidlo oproti tehdejším mzdám. V roce 1999 se totiž průměrná hrubá mzda pohybovala okolo 13 tisíc korun. I tak se však jednalo o velmi lákavé auto, které se postupem času stalo nejprodávanější ojetinou na českém trhu. Škoda Fabia byla totiž spolehlivé vozidlo s tuhou karoserií a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Čeští řidiči kvitovali na tehdy nové škodovce především bohatý vnitřní prostor a spolehlivost. Jednalo se o velmi bytelné auto, které odpovídalo poměru ceny a kvality.

Mladoboleslavská automobilka navíc věděla, že se mezi lidmi nezavděčí jen velkým výběrem motorových jednotek, a proto kromě klasického pětidvéřového hatchbacku začala vyrábět i verzi combi, která se jevila jako mnohem zdařilejší díky objemnému kufru a mnohem většímu prostoru. Naproti tomu Škoda Fabia ve verzi sedan z roku 2001 se příliš neprosadila. I když nešlo o úplnou tragédii, tak lidé tento model vozidla neocenili. Nelíbil se jim zřejmě design, jenž nepůsobil zrovna dvakrát lákavě. Není divu, že se verze sedan nakonec stala nejméně prodávanou karoserií Škody Fabia. V lednu 2002 představila Škoda Auto i užitkovou verzi Fabia Praktik, která disponovala pouze dvěma sedadly, za kterými byla mříž.

Fabia se prodávala ve třech stupních vybavenosti. Základní výbavu tvořila verze Classic, střední verze se jmenovala Comfort a ta nejvyšší byla Elegance. V roce 2001 byla představena i verze Junior, což byl automobil s nejnižší možnou výbavou a vyznačoval se především svou nízkou cenou. Nicméně neměla ani nalakované nárazníky, ani posilovač řízení a měla pouze litrový motor, který byl však po velmi krátké době nahrazen motorem 1,2.

I když se Škoda Fabia první generace jevila jako poměrně spolehlivé vozidlo, tak si občas její majitelé stěžovali na některé nedostatky a závady. Řidičům vadilo málo místa na zadních sedadlech, malé zpětné zrcátko na straně spolujezdce nebo hlučné a vibrující tříválce. Kritiky se dočkala i zmiňovaná verze Junior, která disponovala, no vlastně nedisponovala pomalu ničím. Postupem času se na některých automobilech začaly objevovat i další problémy, jako byly například rychle odcházející žárovky H7 v hlavních světlometech.

Výroba první generace hatchbacku u modelu Fabia I byla ukončena 13. dubna 2007. Celkový počet vyrobených kusů základní verze byl přes 973 tisíc, zatímco u verze combi to bylo 655 tisíc.

Podobné články

Doporučujeme

Další články