(Finanční) Injekce léčí
Jižní Korea je dalším světovým státem, který se rozhodl zachránit největšího leteckého dopravce v zemi. Národní aerolinky Korean Air získají od tamní vlády pomoc v hodnotě jednoho bilionu wonů, což je v přepočtu něco přes 20 miliard korun. Firma už získala stejně velkou pomoc v březnu od státní banky. Aktuální finanční injekce se odebere ze speciálního záchranného fondu, který má zachránit i další části jihokorejské ekonomiky, například lodní průmysl. Pomoc má vláda vydáním pětiletých dluhopisů, u kterých bude garantovat jejich splacení.
Koronavirová krize zasáhla všechny, a to i velké společnosti. Zákaz cestování přivrtal letadla k zemi a aerolinkám se nyní bude těžko vracet zpět do normálu. Proto nyní evropské státy vymýšlí, jak dopravcům pomoci. Lufthanse půjčku ve výši 9 miliard eur přislíbilo Německo, dalších 450 milionů eur dostane od Rakouska, 1,4 miliard od Švýcarska a jedná také s Belgií. Veškerá pomoc bude ve formě státem garantovaných půjček. Podpory se dočká i Air France, která získá celkem sedmimiliardovou podporu od státu a další 3 miliardy od Nizozemska.
S pomocným lanem mohou počítat rovněž Scandinavian Airlines, což je národní letecký dopravce Dánska, Norska a Švédska a druhá největší aerolinie Skandinávie. Švédsko společnosti poskytne 455 milionů eur, Dánsko 137 milionů eur a Norsko 132 milionů eur. Výšku půjček jednotlivých států posvětila i Evropská komise.
O grant v hodnotě 500 milionů eur požádaly i britské Virgin Airlines. Státní podporu by dále rády získaly portugalské TAP Air, polské aerolinky LOT či česká letecká společnost Smartwings. Česko státní aerolinky nemá, podílu v ČSA se vzdalo, když ho před lety muselo horko těžko zachraňovat z peněz Letiště Praha. Právě pak jej odkoupila společnost Smartwings. Před několika dny se ale v návaznosti na aktuální krizi začalo mluvit o tom, že by stát do aerolinií znovu vstoupil a Smartwings tak pomohl. Ředitel firmy Jiří Šimáně uvedl, že společnost na záchranu před krachem potřebuje alespoň dvě miliardy korun.
Ministryně financí Alena Schillerová nicméně v neděli řekla, že nápad pomoci aerolinkám osobně nepodporuje, a že si ani není vědoma toho, že by bylo v blízké době na programu jednání o nějaké konkrétní podpoře. Podle Schillerové by státní záruka jen pro jednu firmu byla v Parlamentu jen těžko obhajitelná.
Proti je i vládní opozice. Zástupci Smartwings na výrok Schillerové reagovali překvapeně, kdo se z nejasné situace naopak těší, je konkurenčí RyanAir, konkrétně její dceřiná firma Buzz. Ta se totiž orientuje na charterové lety. A největším charterovým dopravcem u nás doposud byla právě společnost Smartwings. Tak či tak, o dovolenou u moře v létě 2021 se pravděpodobně obávat nemusíte, nebo určitě ne kvůli tomu, že byste neměli, jak se tam dopravit. Koneckonců, autobusem do Chorvatska se dá dojet vždycky...