fb pixel
Vyhledávání

Jižní Korea jako další země pomůže aerolinkám. Česko podporu Smartwings nejspíš neposkytne

Jižní Korea je dalším státem, který se rozhodl vytáhnout svoje nejdůležitější aerolinky z krize. Společnost Korean Air získá od vlády v přepočtu zhruba 20 miliard korun. Asijská země se tak zařadí po bok Francie, Německa či Skandinávie. V Česku se o možnosti poskytnout státní půjčku Smartwings zatím mluví, ministryně financí Schillerová nicméně v neděli řekla, že o konkrétní podpoře se momentálně nejedná a ona sama to nepodporuje.

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 9.6.2020, 12:43

(Finanční) Injekce léčí

Jižní Korea je dalším světovým státem, který se rozhodl zachránit největšího leteckého dopravce v zemi. Národní aerolinky Korean Air získají od tamní vlády pomoc v hodnotě jednoho bilionu wonů, což je v přepočtu něco přes 20 miliard korun. Firma už získala stejně velkou pomoc v březnu od státní banky. Aktuální finanční injekce se odebere ze speciálního záchranného fondu, který má zachránit i další části jihokorejské ekonomiky, například lodní průmysl. Pomoc má vláda vydáním pětiletých dluhopisů, u kterých bude garantovat jejich splacení.

Koronavirová krize zasáhla všechny, a to i velké společnosti. Zákaz cestování přivrtal letadla k zemi a aerolinkám se nyní bude těžko vracet zpět do normálu. Proto nyní evropské státy vymýšlí, jak dopravcům pomoci. Lufthanse půjčku ve výši 9 miliard eur přislíbilo Německo, dalších 450 milionů eur dostane od Rakouska, 1,4 miliard od Švýcarska a jedná také s Belgií. Veškerá pomoc bude ve formě státem garantovaných půjček. Podpory se dočká i Air France, která získá celkem sedmimiliardovou podporu od státu a další 3 miliardy od Nizozemska.

S pomocným lanem mohou počítat rovněž Scandinavian Airlines, což je národní letecký dopravce Dánska, Norska a Švédska a druhá největší aerolinie Skandinávie. Švédsko společnosti poskytne 455 milionů eur, Dánsko 137 milionů eur a Norsko 132 milionů eur. Výšku půjček jednotlivých států posvětila i Evropská komise.

O grant v hodnotě 500 milionů eur požádaly i britské Virgin Airlines. Státní podporu by dále rády získaly portugalské TAP Air, polské aerolinky LOT či česká letecká společnost Smartwings. Česko státní aerolinky nemá, podílu v ČSA se vzdalo, když ho před lety muselo horko těžko zachraňovat z peněz Letiště Praha. Právě pak jej odkoupila společnost Smartwings. Před několika dny se ale v návaznosti na aktuální krizi začalo mluvit o tom, že by stát do aerolinií znovu vstoupil a Smartwings tak pomohl. Ředitel firmy Jiří Šimáně uvedl, že společnost na záchranu před krachem potřebuje alespoň dvě miliardy korun.

Ministryně financí Alena Schillerová nicméně v neděli řekla, že nápad pomoci aerolinkám osobně nepodporuje, a že si ani není vědoma toho, že by bylo v blízké době na programu jednání o nějaké konkrétní podpoře. Podle Schillerové by státní záruka jen pro jednu firmu byla v Parlamentu jen těžko obhajitelná.

Proti je i vládní opozice. Zástupci Smartwings na výrok Schillerové reagovali překvapeně, kdo se z nejasné situace naopak těší, je konkurenčí RyanAir, konkrétně její dceřiná firma Buzz. Ta se totiž orientuje na charterové lety. A největším charterovým dopravcem u nás doposud byla právě společnost Smartwings. Tak či tak, o dovolenou u moře v létě 2021 se pravděpodobně obávat nemusíte, nebo určitě ne kvůli tomu, že byste neměli, jak se tam dopravit. Koneckonců, autobusem do Chorvatska se dá dojet vždycky...

Podobné články

Doporučujeme

Další články