Éra nadčasového Žigulika
Je to už přes půl století od doby, kdy se v ruském městě Toljatti vyrobilo první sériové vozidlo Lada 2101 neboli Žigulik. Ačkoliv dnes už ho na českých silnicích téměř nepotkáte, tak v dobách socialismu se jednalo v Československu o jedno z nejžádanějších vozidel. A není se čemu divit, když na automobilovém trhu toho nebylo moc na výběr. Z Volžských automobilových závodů (VAZ) se díky spolupráci s italskou automobilkou Fiat podařilo vybudovat nejen konkurenceschopný výrobní závod, ale i konstruktéry a designéry tehdejších nových modelů aut. Klasický Žigulik totiž vycházel z Fiatu 124, který však musel kvůli ruskému prostředí projít řadou změn. Konkrétně se jednalo o instalaci čtyřválcového motoru, zvýšení a přepracovaní podvozku, zesílení ocelové karosérie nebo výměnu kotoučových brzd za bubnové.
Z Žigulika se následně stalo jedno z nejoblíbenějších vozidel v SSSR, čemuž nasvědčuje i fakt, že se v různých verzích vyráběl až do roku 1988, tedy neuvěřitelných 18 let. Během této doby bylo vyrobeno skoro 5 milionů kusů (ve všech verzích), z čehož byly některé z nich vyváženy do zemí, jako bylo Československo, Egypt, Bulharsko nebo Jugoslávie.
V roce 1988 se však vedení rozhodlo vylepšit už tak dokonalý vůz, jakým byla Lada 2101, a udělat z něj Ladu 2104, což byl v podstatě předchozí model s novou karosérií, vylepšeným motorem a bezpečnostními prvky. Ten se vyráběl až do roku 2010. Když dnes navštívíte země bývalého Sovětského svazu, tak zjistíte, že tyto upravené automobilové držáky jsou v zemích, jako je Arménie nebo Gruzie, v podstatě na každém rohu. V následující galerii se můžete pokochat dokonalostí Žiguliku, který vám určitě přiroste k srdci.
A jaký typ tohoto nadčasového vozidla se nejvíc líbí vám? My bychom samozřejmě brali všechny. O tom žádná.