fb pixel
Vyhledávání

Nuselský most: Jedna z nejzásadnějších staveb Prahy slaví svoje uvedení do provozu

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Nuselský most patří bez debat mezi jednu z nejcitovanějších staveb, která se v Praze nachází. Velmi často jeho jméno padá zvlášť v dopravních špičkách, protože otázka ,„jede/stojí Nuselák?“ je zvlášť pro věčně spěchající Pražáky dost zásadní a odpověď na ni kolikrát ovlivní jejich další pokračování dne. Most je totiž součástí velmi frekventované severojižní magistrály. Nuselský most má bohužel i svoji mnohem temnější stránku. Je to místo, na kterém se rozhodli skončit život ti, co nevěděli, jak s ním dál.

Jana Mrákotová
Jana Mrákotová 22.2.2020, 14:47

Nuselský most – fakta

Nuselský most je 485 metrů dlouhý a 26,5 m široký a patří k největším v celé České republice. Má železobetonovou rámovou konstrukci a čtyři pilíře. Dvě pole mostu mají rozpětí 68,5 m a tři 115,5 m. Průměrná výška mostu je 42,5 m nad údolím. Vnitřní tubus pro metro linky C má lichoběžníkový průřez a výšku téměř 6,5 m. Tloušťka jeho stěn je od 30 do 110 cm. Tolik oficiálně uváděná fakta.

A teď k historii

Asi nenajdeme obyvatele Prahy, který by řekl, že nikdy nebyl na Nuselském mostě. Nebo že neví, kde se nachází. Jednou z dominant hlavního města se stal na začátku sedmdesátých let, ale o jeho výstavbě se uvažovalo již mnohem, mnohem dříve, a to již počátkem 20. století. Původní návrh železobetonového mostu vypracoval po vzniku Československa Stanislav Bechyně. Soutěž byla vypsaná v roce 1927 a už tehdy se počítalo s možností zřízení spodní mostovky pro rychlodráhu. Naši předci byli prostě předvídaví.

Nakonec z velkolepého plánu sešlo a stavba nového mostu přes Nuselské údolí začala být aktuální až v době, kdy se na pankrácké pláni začaly stavět ve velkém obytné domy. A pankrácké sídliště se začalo stavět až na konci šedesátých let. V ten moment bylo nutné řešit i dopravu. Od samého začátku se tedy počítalo s tím, že tubus mostu bude využit. Tubusem měla jezdit podpovrchová tramvaj, která měla celou oblast spojovat s centrem Prahy. V roce 1968 ale došlo ke změně, o podpovrchových tramvajích se uvažovat přestalo a začalo se plánovat metro. Vozy musely přesně odpovídat parametrům nového mostu.

Pocta rudému prezidentovi

Nuselský most se ale nejprve nejmenoval podle údolí, přes které se klene. V roce svého dokončení, tedy v roce 1973, byl pojmenovaný jako pocta prvnímu „dělnickému“ prezidentovi, jako most Klementa Gottwalda. Nuselský most byl pouze pracovním názvem. Je určitě zajímavé, že když byla v roce 1970 provedená statická zatěžovací zkouška mostu, tak při ní bylo využito celkem 66 tanků. A dynamická zkouška byla dokonce provedena raketovými motory.

Provoz na mostě byl zahájen právě 22. února v roce 1973. Provoz byl ale v počátcích jiný, než na jaký jsme si zvykli dnes. Na počátcích byl omezen pouze na lokální dopravní vztahy, protože v té době ještě nebyl dokončen navazující úsek severojižní magistrály na pankrácké straně. Pro dálkovou dopravu začal mít význam teprve od 30. dubna 1973. Metro začalo v tubusu pravidelně jezdit až o více než rok později – konkrétně 9. května 1974 začaly jeho tubusem pravidelně projíždět i soupravy pražského metra.

A právě provoz metra nebyl na začátku bezproblémový. Původně plánované vozy byly vyměněné za jiné, vyráběné v Sovětském svazu. Ty však měly nápravový tlak 16 tun oproti těm původním s 10,5 tuny. Konstrukce by tedy takové zatížení nevydržela. Proto musel být do mostu vmontovaný speciální ocelový rošt, který roznáší zatížení (nápravové tlaky) na stěny komorového nosníku mostu. Problém byl vyřešen.

Ke změně jména na Nuselský most došlo po sametové revoluci, konkrétně v roce 1990. Nuselský most je jednou z nejvytíženějších dopravních tepen Prahy. Nezastupitelná je jeho role i v MHD. Je proto samozřejmě sledovaný jeho celkový technický stav. Mezi rokem 2012 až 16. listopadem 2017 tak proběhla velká rekonstrukce, při které byl opraven mostní svršek, vozovka a došlo k sanaci betonových částí spodní stavby a nosné konstrukce. Opravy vyšly na 288 milionů korun a most po rekonstrukci by tak měl vydržet dalších 20 až 25 let provozu.

Most sebevrahů

Ano, i tak se mu říká, protože s Nuselským mostem je spojená i poněkud temná historie. Stejně jako například slavný Golden Gate Bridge v San Franciscu i on byl a bohužel ještě občas je vyhledávaný těmi, kteří se rozhodli, že dobrovolně odejdou z tohoto světa. Proto došlo na mostě k několika zásadním úpravám. Původní zábradlí bylo pouze 1 m vysoké. V roce 1990 byla pod zábradlí zavěšena 1,5 m široká síť. V letech 1996 až 1997 pak bylo zvýšeno zábradlí na 2,7 m, ale úpravám nebyl ještě konec. V září 2007 bylo zábradlí doplněno nástavbou z pružného a kluzkého plechu, kterou při testech nedokázali překonat ani horolezci.

Statistiky uvádějí, že si zde skokem do údolí vzalo život celkem 200 až 300 osob. Od roku 2011 jejich památku připomíná v parku Folimanka, který se nachází přímo pod Nuselským mostem, pomník „Z vlastního rozhodnutí“. Jeho autorem je Krištof Kintera.

Podobné články

Doporučujeme

Další články