fb pixel
Vyhledávání

Budoucí ministr dopravy Havlíček: Zakázka na e-shop na elektronické dálniční známky bude zrušena

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Myslíte si, že běžný občan v této společnosti má šanci změnit jen málo věcí? Tak to se mýlíte. Partě aktivních počítačových programátorů se během týdne povedlo „sundat“ ministra dopravy Vladimíra Krelmíka a nyní i zrušit předraženou zakázku na e-shop pro elektronickým známkám za 401 milionů. Aktivním programátorům stačilo jen na sociální sítě napsat, že vše udělají přes víkend a hlavně zadarmo.

Martin Miko
Martin Miko 23.1.2020, 10:01

Kdo to nakonec naprogramuje?

Rozruch okolo kontroverzní zakázky pokračuje, jak jsme se dozvěděli od nastávajícího ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO), který potvrdil, že práce softwarové firmy Asseco Central Europe na eshopu k elektronickým dálničním známkám budou zrušeny. Předraženou a odborníky zpochybňovanou zakázku na 401 milionů tak pravděpodobně doopravdy vytvoří dobrovolní počítačoví programátoři v čele s podnikatelem v informačních tenologiích Tomášem Vondráčkem, který před týdnem na sociálních sítích napsal, že tuto zakázku lze v partě lidí vypracovat během víkendu. P6o bližším seznámení se zakázkou však usoudil, že by se vše dalo zjednodušit za pomoci několika jednoduchých kroků, čímž vzal mnoha lidem, kteří zakázku hájili, takzvaně „vítr z plachet“.

Zrušení předražené zakázky byla nejrozumnějším krokem ze strany budoucího ministra dopravy. A není se čemu divit, když se z e-shopu za 401 milonů stalo téma číslo jedna v podstatě ve všech médiích. Problém byl například i v tom, že na zakázku nebyla vypsána veřejná soutěž, takže si ministerstvo ani nemohlo udělat představu nad tím, kolik bude zakázka tohoto typu vlastně stát.

Nicméně se ukázalo, jak je v této zemi snadné připravit ministra dopravy o funkci. Stačí veřejně poukázat, že je něco špatně a přijít s řešením, které nebude stát státní rozpočet ani korunu, ale pouze pár desítek hodin práce. Proti tomu nemůže nijak argumentovat ani samotný předseda vlády, který pravděpodobně na rady svého PR týmu vyhodil Vladimíra Kremlíka. Ten podivnou zakázku navíc obhajoval.

A co se bude dít teď? Z ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, který o sobě tvrdí, že pracuje 16 hodin denně, se stane zároveň i ministr dopravy. Lidé na Twitteru samozřejmě žertují na Havlíčkův účet, že nyní bude pracovat 32 hodin denně, aby všechnu tu práci stihl. Havlíček navíc zastává post místopředsedy vlády. Zajímavé na něm je, že není členem ANO a vlastně si ani neprošel žádnými volbami, což je přinejmenším zajímavé.

Otázkou je, jestli Karel Havlíček stihne vytvořit nový systém na elektronické dálniční známky, který by měl fungovat od příštího roku.

Poukazováním na předraženou zakázku se samozřejmě spustila vlna kontrolování dalších předražených zakázek. V hledáčků médií je tak v současnosti například informační systém ministerstva práce a sociálních věcí, který bude nakonec stát 2,5 miliardy korun, což je o miliardu více než se předpokládalo. Co myslíte vy? Najde se nakonec někdo, kdo to udělá zadarmo? Je mezi našimi čtenáři nějaký schopný programátor, který má volný víkend a rád by ušetřil státu pár miliard?

Podobné články

Doporučujeme

Další články