290 mrtvých civilistů
Spadlý letoun ukrajinských aerolinií má zřejmě na svědomí íránská protivzdušní obrana, která v napjaté situaci, jež v regionu momentálně panuje, omylem zaměnila civilní letadlo za vojenský cíl. Něco podobného se ale nad Persií již jednou stalo. Na samém konci krvavé íránsko-irácké války v roce 1988 se podobné fatální chyby dopustili příslušníci amerického námořnictva. Americké válečné lodě v oblasti Perského zálivu dohlíželi na bezpečnost ropných tankerů, na které se obě strany konfliktu v posledních letech války zaměřovaly. A právě 3. července 1988 učinila posádka amerického křižníku USS Vincennes tragickou záměnu, která stála život 290 lidí.
Let íránských státních aerolinií Iran Air 655 toho dne mířil z Teheránu do Dubaje s jedním mezipřistáním ve městě Bandar Abbas. Mezitím posádka USS Vincennes pronásledovala íránské válečné lodě do íránských teritoriálních vod. Nedlouho poté, co se civilní Airbus 300 zvedl z letiště v Bandar Abbasu, zaznamenali američtí vojáci na svých radarech blížící se letadlo, které mylně vyhodnotili jako blížící se stíhačku F-14 íránského vojenského letectva. Na lodi nastala panika. I když se letadlo hlásilo jako civilní letoun, mohlo se jednat o pouhý trik. Vojáci se okamžitě pokoušeli Airbus kontaktovat, ale bohužel, vojenské plavidlo nedokázalo vysílat na stejných frekvencích jako řízení civilního letové provozu. A na nouzové frekvenci bylo naprosté ticho. Letoun se přitom stále přibližoval ke křižníku. Nakonec rozhodl kapitán lodi, William C. Rogers o odpálení dvou raket země-vzduch. V 10:24 zmizelo letadlo, na monitorech křižníku označené jako F-14, z obrazovek. Zatímco si posádka lodi oddechla, že odolala nepřátelskému leteckému útoku, zemřelo v troskách letu Iran Air 655 na 290 nevinných lidí. Nikdo nepřežil.
Nikdo nebyl potrestán
Během následného vyšetřování vyšlo najevo, že posádka křižníku učinila několik fatálních chyb. V době vzletu Airbusu se totiž na tom samém letišti ke startu připravovala vojenská stíhačka F-14 - špičková vojenská technika pak vinou chybné manipulace mylně přiřadila označení vojenského letounu civilnímu letadlu. Kapitán Rogers byl pak opakovaně kritizován za svou zbytečnou horlivost při plnění vojenských úkolů.
Reakce ze strany Íránu na sebe nenechala dlouho čekat. Celý případ předložila íránská vláda před Mezinárodní soudní dvůr v Haagu, který nakonec skončil mimosoudně v roce 1996, kdy Američané vyplatili obětem katastrofy finanční odškodnění. Spojené státy ale přitom nikdy nepřiznaly odpovědnost za sestřelení tohoto letounu – i když prezident Ronald Reagan vyjádřil lítost a osobně se za nehodu Íráncům omluvil, jeho viceprezident George H. W. Bush pak opakovaně tvrdil, že on se za Spojené státy nikdy neomluví. Pod ostrou kritikou se pak ocitla i přední americká média – když totiž v roce 1983 Sovětský svaz omylem sestřelil korejský civilní Boeing, mluvilo se o této katastrofě jako o „vraždě ve vzduchu“. Když ale to samé učinili v roce 1988 Američané, jednalo se o „nešťastnou nehodu“. Za smrt 290 civilistů nebyl nakonec nikdo potrestán.