fb pixel
Vyhledávání

Německé volby za dveřmi: 5 zajímavostí ze sociálních sítí podle politického marketéra

Nejen Česko žije volbami. Z evropského hlediska zásadní volby proběhnou již příští měsíc rovněž v Německu, kde obyvatelé země na 4 roky zvolí nové poslance do spolkového sněmu (Bundestagu) a hlavně z voleb vzejde nový kancléř či kancléřka. Expert na politický marketing Martin Černý pro G.cz vypracoval analýzu německých volebních zajímavostí podle toho, co se děje na sociálních sítích.

Jan Palička
Jan Palička 30.8.2017, 13:06

Němci již za méně jak měsíc (24. 9.) rozhodnou o novém složení Bundestagu a kancléři na následující 4 roky. Tradiční politické strany oslabují v celé Evropě, ne však u našeho největšího souseda. První dvě místa v průzkumech po celou dobu stabilně udržují dvě hlavní poválečné strany - křesťanští demokraté současné kancléřky Merkelové (CDU/CSU) a sociální demokraté (SPD), které do voleb vede bývalý předseda Evropského parlamentu Martin Schulz.

Nikdo nedokáže předvídat budoucnost, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že Angela Merkelová volby opět vyhraje a stane se tak kancléřkou již počtvrté za sebou. Protiimigrantská Alternativa pro Německo ztratila drive, který nabrala během roku 2016 a „efekt Schulz“, který preference sociálních demokratů během pár měsíců vystřelil až na úroveň CDU/CSU, už také očividně odezněl. Ostatním relevantním stranám (Zelení, postkomunistická Die Linke a liberálové z FDP) průzkumy přisuzují výsledek 5-10 % a liší se od sebe v rámci statistické chyby

Během měsíce se ale může ještě mnoho stát a tak strany kampaň rozhodně nepodceňují. Podívejme se na 5 zajímavostí z komunikace na sociálních sítích německých stran.

1) Odpovědi na komentáře na profilu CDU

Lidé mající na starosti odpovědi na komentáře pod profilem CDU moudře usoudili, že na Facebooku se nemusí kandidáti ani strany brát tak vážně a celkem bez skrupulí trollí některé diskutující. Ať už gifem nebo memem. Negativním komentářům je totiž nejlepší kontrovat humorem.

2) CDU a SPD na sebe reagují

CDU vypustilo preview svého oficiálního klipu s názvem „V jakém Německu chcete jednou žít?“. Pět úvodních vteřin zakončených výzvou k registraci na webu, po které dostanete klip do svého mailu jako první. SPD během několika málo hodin připravila reakci, ve které do podobného záběru mluví jejich volební lídr Martin Schulz a odpovídá, že chce žít v Německu, které je sociálně spravedlivé, tolerantní a kde dostávají muži a ženy stejné platy za stejnou práci. Takto vypadá profesionální a okamžitá reakce na konkurenci.

3) Videa Martina Schulze

To, že Facebook podporuje ze všech formátů nejvíce videa, je všeobecně známo. Předseda SPD Martin Schulz a jeho tým si to vzali k srdci a na rozdíl od Angely Merkelové jich produkují několik do týdne. Ať už se jedná o krátká videa z mítinků točená na mobil nebo profesionálnější produkci. A hlavně – vždycky u nich jsou titulky, které mají vlastní grafickou identitu. K tomu jsou videa točena na výšku. Na Facebook totiž většina lidí chodí přes mobil.

4) Grafika AfD

Protiuprchlická Alternativa pro Německo (AfD) patří k novějším stranám a ne k těm největším, ale proboha, strana, která chce vystřídat vládu Angely Merkelové, by neměla Facebook zanášet grafickým odpadem jak z roku 2005.

5) Předvolební klip Liberálních demokratů FDP

Němečtí liberálové sice nepatří k favoritům voleb, ale rozhodně jim nelze upřít originalitu. Zatímco ostatní strany investují tisíce eur do předvolebních klipů, kde se lídři natáčí s dětmi, zvířátky nebo mezi lidmi a do toho deklamují své grandiózní vize o budoucnosti země, FDP na to šli úplně jinak. Svůj předvolební klip pojmenovali „Nejdelší předvolební klip na světě“ a mají pravdu, protože má bezmála dvě hodiny. Během těch dvou hodin se na obrazovce objeví celý program FDP slovo od slova. Nedovedu si představit nikoho, kdo video dokouká dobrovolně do konce, ale svůj účel zaujmout určitě splnilo.

Tady se můžete pobavit nad tím, jak by to vypadalo, kdyby v klasických filmech hrála Angela Merkelová.

Podobné články

Doporučujeme

Další články