Zlé, závadné a vůbec nejhorší symboly

Obrázek uživatele Dolfik
11.9.2014, 11:09
Jak se pozná, který symbol je tzv. závadný? A je nám tohle omezení svobody projevu vůbec k něčemu dobré?
    Před pěti lety obvinila policie osmnáctiletého Mostečáka za to, že na pochod Dělnické strany sociální spravedlnosti dorazil v kšiltovce se závadnými odznáčky. Šlo o "devět odznaků, které zobrazovaly společensky škodlivou symboliku a kryptogramy". Podobné zprávy se pravidelně objevují vždy poté, co neonáckové uspořádají nějakou hromadnější akci; tuhle už z dnešního pohledu prastarou noticku beru jen jako ukázkový příklad, protože se v ní konkrétně zmiňuje, o jaké ‚závadné‘ symboly šlo. profimedia-0127890666 Tohle je pouze ilustrační foto, na němž není zmiňovaný Mostečák, nýbrž jiný jinoch, který se účastnil česko-německého srazu neonacistů na pražském Můstku 1. května 2012. Zda jej kromě novinářského fotoaparátu zaznamenala (a později popotahovala) také Policie ČR, není známo.    (Foto: Profimedia.cz)   Konkrétně – na jednom bylo logo zakázané Dělnické strany, na druhém číslice 88 a zbývajících sedm se stalo dalším "předmětem šetření". Ale už i pouhé dvě rozluštěné placky stačily na obvinění z přečinu veřejného projevu sympatií k hnutí směřujícímu k potlačení práv a svobod člověka podle 404, za který hrozí basa na šest měsíců až tři roky. Nedělám si o účastnících zmíněné akce iluze; není to ale přece jen trochu zvláštní?
Kdysi zakázaná Dělnická strana (DS) a její později povolená pokračovatelka Dělnická strana sociální spravedlnosti (DSSS) dnes v očích veřejnosti i médií splývají. DS(SS) logos I loga mají podobná: DS používala červené ozubené kolo, DSSS z něj má výseč. A číslo 88 – kódové označení pro ,Heil Hitler‘ – zná i ten, kdo se o extremismus nezajímá, přinejmenším z dresu jednoho z maskotů reklamní kampaně na asistenční linku 1188. Nelze se potom divit hlasům, podle nichž policie při vyšetřování použití "zakázaných symbolů" řeší blbosti místo skutečné trestné činnosti. Z obecnějšího hlediska je ovšem víceméně jedno, co má kdo na svém logu nebo doprovodných "merchandisingových" předmětech, jako jsou trika, čepice nebo odznaky. Kriminalizace jakýchkoli ‚pouhých sympatií‘ je totiž problematická už z podstaty věci, zvláště má-li být pak někdo kvůli nošení symbolů soudně popotahován. To ostatně dokládají nejen konce všech podobných obvinění (pokud nedojde u soudu přímo ke zproštění obžaloby, jsou trestem veřejně prospěšné práce), ale i zaangažovaní soudní znalci, bez jejichž posudků se trestněprávní procesy neobejdou. V ČR totiž neexistuje žádný oficiální, právně závazný seznam nepřijatelné symboliky. Policejní orgány mají k dispozici manuály, vlastně hned dva. První se řídí typologií "symbolů se vztahem k rasovým motivům", kterou zpracoval Jan Chmelík (Doc. JUDr., PhD., vysokoškolský pedagog a odborník na extremismus). Později se přidal druhý, sestavený ve formě šířeji pojednané publikace Symboly používané extremisty na území ČR v současnosti od Miroslava Mareše (Doc. JUDr. PhDr., PhD.), u nás nejcitovanějšího odborníka na extremismus. (Publikace je k dispozici ke stažení na serveru uloz.to.) Z manuálu PČR Malá ukázka z Marešova ‚policejního manuálu‘   Ale skutečně jednoznačný a závazný seznam neexistuje, a ani existovat nemůže. Důvodem je v první řadě nejednoznačnost interpretace. Vizuálně téměř totožné symboly často vznikají nezávisle na sobě, jindy se význam symbolu v historii vyvíjí a štěpí, načež jeho různé, třeba i zcela protikladné významy přetrvávají dál bok po boku. Odhlédneme-li od politiky, je typickou ukázkou obrácený kříž, který je znakem satanismu, ale současně i tzv. svatopetrským křížem používaným katolíky. Podobně svastika je symbolem používaným mnoha historickými skupinami včetně hinduistů a indiánů – hitlerovské Německo ji jenom ukradlo a zneužilo, stejně jako severské runy. Svatopetrský kříž Papež Jan Pavel II. v izraelském Korazimu na úpatí Hory Blahoslavenství poblíž Galilejského jezera v místech, kde kázal Ježíš, při mši s účastí přes 1000 tisíc věřících 24. května 2000 (vlevo), grafické ztvárnění svatopetrského kříže (vpravo). (Foto: Profimedia.cz a November Fire 2006)   Hákový kříž i runy samozřejmě najdeme v policejním manuálu. Z hlediska dokazování viny je ale podle Mareše podstatné, zda podezřelý či obviněný skutečně "znal podstatu symbolu", a v tom už se dá u soudu kličkovat. Mnohdy je těžké dokázat také obecnou znalost symbolu, a tím i to, zda vůbec mohlo dojít k nějaké jeho propagaci. S tím souvisí i vznik dalších a dalších extremistických symbolů. Číslo 8 lze číst jako osmé písmeno anglické abecedy, odtud 88 = HH = Heil Hitler. Neonacisté ale používají 18 = Adolf Hitler. Zlé je také číslo 14: odkazuje k rasistickému krédu "Čtrnáct slov". Nebo rafinované ‚písemné hajlování‘ v podobě čísla 1347, které může znamenat "mit deutschem Gruß" = "s německým pozdravem". Další a další kódy se mohou vžít během chvíle, což platí i pro vizuální a jiné symboly. Pokud se pro Hitlera ujme mezi českými nácky třeba kódové označení "Krteček", bude holt muset přibýt na seznam extremistických symbolů – a Milerův večerníček už nikdy nebude nevinný. Počet potenciálně extremistických symbolů je zkrátka neomezený. profimedia-0140170941 Při extremistickém pohledu na extremistické symboly by mohl někdo oprávněně požadovat také přečíslování tramvajových linek. A možná i jednotlivých vozů, protože např. 8327 znamená v kódové abecedě HCBG (Hitler's Coming, Be Good – Hitler přichází, buďte hodní). (Foto: Radek Cihla/MAFRA/Profimedia.cz)   Česká policie se zaměřuje především na symboly spjaté s extrémní pravicí, byť jsou podle zákona stejně škodlivé jako srpy a kladiva. Neonacismu jdou po krku i další subjekty, jejichž snahy ale někdy vyznívají nešťastně, ba trapně. Asi dlouho nikdo nepřekoná redaktora MF Dnes Jana Gazdíka a jeho článek z konce listopadu 2009 – Přírodovědci si dali do znaku erb Waffen SS. Přináší v něm senzační odhalení faktu, že dětský tábor v Trutnově měl na praporu ‚esesáckou‘ alpskou protěž! Když přišla záhy stížnost dokládající, že lže a že se jedná o tradiční označení horských jednotek, používané v Bundeswehru dodnes, musel Gazdík stanout před etickou komisi Syndikátu novinářů. S dalším sólokaprem přišel, když u časopisu Fakta a svědectví objevil kalendář složený z propagandistických plakátů druhé světové války. Logicky v něm byli zastoupeny všechny hlavní strany konfliktu, tedy nejen Spojenci, ale i Německo. Gazdík usoudil, že to "možná potěšilo české neonacisty", a v článku Český časopis o historii vydal kalendář s hákovým křížem na vlajce rozpoutal další hysterickou bouři ve sklenici vody. Kalendář Naše Vojsko Obrázek z inkriminovaného kalendáře (Foto: nakladatelství Naše Vojsko)   Kdo chce, může symboly zla spatřovat opravdu všude. Možná bychom si měli došlápnout na dopravní firmu Student Agency, protože má zkratku SA a věnuje se transportu – dokonce vozí lidi v autobusech žluté barvy, jakou měly Davidovy hvězdy povinně nošené Židy! Zakázat si zaslouží historické spolky hrající si na vojáky Osy, stejně jako metalové kapely či šermíři věnující se Skandinávii, protože používají runy. Totéž platí na fanoušky díla J. R. R. Tolkiena. Oni se sice tváří, že píšou nějaké trpasličí jméno z Hobita, ale co když u toho myslí na 7. dobrovolnickou horskou divizi SS Prinz Eugen – vždyť je to táž runa Odal! Když anglický humorista Alan Coren chystal v 70. letech svou knihu povídek, bylo mu řečeno, že nejlépe se v Británii prodávají publikace o kočkách, o golfu a o nacistickém Německu. To ho inspirovalo ke slavnému řešení: knihu nazval Golfing for Cats a na obálku dal obrovský hákový kříž. Golfing for Cats V pozdějších vydáních se už nakladatelé krapet mírnili...   Uneslo by Česko 21. století podobný fór? Nebo se chceme přiblížit spíše Německu, kde je tabuizace tak daleko, že se hakenkreuz nesmí objevit ani ve videohrách typu Wolfenstein, kde hráč bojuje proti náckům? Wolfenstein - světová vs německá verze Ve svém příspěvku na konferenci Symbol a symbolika v právu v roce 2005 došel docent Miroslav Mareš k zajímavému závěru: „V případě pozitivního vývoje demokratické společnosti by do budoucna měla být role trestního práva v potírání verbálních a vizuálních projevů extremismu spíše upozaďována na úkor eliminačního působení jiných normativních systémů (‚obecná‘ morálka, politická kultura apod.)." Je otázka, jestli by ‚pozitivním vývojem‘ nemělo být samo toto upozadění. Jinak budeme věčně čekat a spekulovat, jestli už jsou Češi uvědomělí natolik, že si zaslouží ‚opravdovou‘ demokracii.  

Nakonec pro odlehčení ještě pár ukázek zatím nepostihovaného, ale závadného designu:

Snímek obrazovky 2014-09-10 v 14.21.45 Tu svastiku tam prostě nejde nevidět!     Runa Nagal vs logo záchranné služby Logo záchranné služby vypadá jako odvozenina prastaré runy Nagal (Foto: Marián Birošík, ilustrace: commons.wikimedia.org)     Hvězdy na triku Slávistický dres versus golfové triko s komunistickou hvězdou. Rozdíl je pouze v tom, že na slávistickém dresu je hvězda bez srpu a kladiva a je navíc obrácena na špičku, úplně stejně jako pentagram, z čehož by se dalo usuzovat na satansko-bolševickou propagandu.   Banka vs. Wehrmacht To první je odznak 272. pěší divize Wehrmachtu, to druhé víte jistě sami bez nápovědy. Kdyby to chtěl někdo dnes srovnávat a vyvozovat z toho nějaké souvislosti, byl by právem považován za troubu.  

Komentáře