fb pixel
Vyhledávání

Ojetý Superb V6. Pořád parádní benzinový šestiválec.

Po čem byste sáhli, kdybyste měli za stejnou cenu na výběr mezi TDI a benzinovým šestiválcem?

13.2.2015, 09:10
Tento článek vznikl spolupráci
s časopisem Faster
a serverem iFaster.cz. Text: Libor Hlisnikovský
Foto: archiv

Se třemi sty tisíci v kapse a vidinou Škody Superb druhé generace můžete mít buď vybydlené TDI s ohlodanou výbavou a stočeným tachometrem, nebo parádní benzinový šestiválec, který má vždy DSG, pohon všech kol, reálné kilometry a jezdí
250 km/h. Co si vyberete?

Ojetá Škoda Superb druhé generace se po šesti letech výroby pomalu dostala do ranku i těch méně majetných, kteří si dřív mohli dovolit maximálně octavii. S tou je sice superb spojený například motory a převodovkami, jedna verze ale představuje výjimku – benzinový vidlicový šestiválec 3,6 litru. Tuhle motorizaci octavia nikdy mít nemohla a nikdy neuměla 250 km/h ani coby divočejší RS. A pokud zvolíte Superb II, minimálně do jara budete mít pořád ještě aktuální model (byť třeba předfacelift). Protože se třetím vydáním přijde vlajková loď mladoboleslavské automobilky o parádní požitkářský pohon V6 a bude si muset vystačit jen s obyčejnými čtyřválci.

Prezidentský Superb V6 (to není fráze, Miloš Zeman se jím skutečně nechává vozit) se překvapivě těšil velkému zájmu špičkových manažerů, kteří v období ekonomické recese nechtěli dráždit okolí v německých limuzínách, vyšších státních úřadů potřebujících „to nejlepší z českých luhů a hájů“ nebo bohatých rentiérů se sklonem k vlastenectví. Ani jeden z těchto subjektů neměl zapotřebí šidit servis nebo stáčet tachometr, a tak se v bazarech můžete na tachometrový údaj Superbu V6 spolehnout. V případě nejistoty pak zkontrolovat servisní knížku a prověřit u dealera – v 99 % to ale bude sedět, na to vemte jed.

Proti srovnatelným TDI ušetříte pár desítek tisíc korun – pětiletý exemplář koupíte kolem 300 000 Kč s reálným nájezdem zhruba 150 000 km, kdežto 2.0 TDI 4x4 bude s podobnými kritérii buď o sto tisíc dražší, nebo bude mít za sebou jednou takovou porci kilometrů a se samočinnou převodovkou figuruje pouze ve verzi 103 kW. O celokoženém čalounění, nezávislém topení nebo TV tuneru si mohla středomanažerská TDI nechat jen zdát, kdežto topmanažerské V6ky měly výbavu často až po strop. A i po letech vše funguje.

Sametový zvuk a projev motoru, slušná dynamika a většinou výborná kondice ojetin – Superb V6 je tajným tipem. Nabídka je široká, což svědčí
o oblíbenosti
u náročných zákazníků. Spolehlivější volba než vybydlená TDI.

Navíc nebudete dráždit sousedy, vaši „rozežranost“ prozradí jen čtveřice výfuků vzadu (od 2010 i u 2.0 TSI), miniaturní spoiler na zádi liftbacku nebo větší brzdy. Obojí rychlé „vé-šestce“ přijde vhod, protože se rozjede až na 250 km/h (elektronicky omezených), kde odtrhová hranka výrazně zlepšuje stabilitu jindy vandrující zádi. A až vám to do levého pruhu šoupne polský kamion, oceníte nakonec i ty větší kotouče s vnitřním chlazením také vzadu.

Kromě toho se Superb V6 dočkal masivnějšího předního stabilizátoru, přeladěných tlumičů a jiného podmotorového rámu. S ním se pojí jedna nuance, která po stránce výdrže favorizuje starší provedení do roku 2011 – do té doby byl vyroben z hliníku. Přechod na lacinější plech spolu přinesla jednodušší ramena bez samostatných silentbloků, což spolu s nákladnějšími výměnami (nově už jen vcelku) neslo vibrace, protože vyvážit kola takto specifikovaného superbu V6 je oříšek pro stále ještě dost pneuservisů. Škodovácké dílny to zvládají lépe a při předváděcí jízdě se tak vyplatí zabrousit do dálničních rychlostí. Na druhou stranu novější modely s integrovanými pryžovými lůžky netrápí horší přilnavost přední nápravy, plavání zadních kol a rychlejší opotřebení pneumatik.

Škodu Superb V6 vlastně nezlobí žádná chronická vada a platí tak za velmi spolehlivou volbu – zčásti díky osvědčenému motoru (byť nejde o žádnou technickou primitivitu), dílem kvůli poctivému a většinou originálnímu servisu. Atmosférickému šestiválci, konstrukčně pamatujícímu legendární VR6 2.8 z golfu, neschází téměř nic a navzdory konstrukční složitosti (vidlicově uspořádaných šest válců v jednom bloku, sací a výfukové kanály v jedné hlavě, čtyřventilová technika, přímý vstřik...) je mnohem spolehlivější než TDI, neřku-li často kolabující a na rozvody churavějící 1.8 TSI, které v reálu „žere“ stejně jako V6.

U šestiválce tak zpozorněte jen tehdy, pokud se z útrob jinak sametově kultivovaného agregátu začnou ozývat chrastivé projevy. Ty má na svědomí napínák řetězových rozvodů, přičemž případná ignorace problému vyústí ve výměnu celého řetězu. A to vyjde rozhodně dráž než náhrada napínáku za pět až devět tisíc korun (podle typu), protože výměna rozvodů znamená vyjmutí motoru ven.

Stejně jako v Passatu R36 se také téměř identická, byť softwarově podladěná a mechanicky mírně odlišná, pohonná jednotka Superbu V6 (to aby se piloti sportovního passatu necítili okradeni) časem potýká se ztrátou výkonu. Ani u nových aut se často nepodařilo „odbrzdit“ udávaných 191 kW, ojetiny tak často mívají maximálně 180 kW. Důvod? Palivo! Tam, kde VW pro Passat R36 striktně předepisoval minimálně 98oktanový benzin, se Škodovka továrně spokojila s běžnou „pětadevadesátkou“.

Kdo ji soustavně tankoval někde u supermarketu, ten si vzhledem k „polozávodnímu“ kompresnímu poměru 11,4:1 a protitlakům složitého výfukového potrubí vykoledoval propad výkonu, zakarbonování a v krajním případě též výpadek válců. Problém se poté řeší vyčištěním špatně rozprašujících vstřikovačů, což může stát až 25 tisíc korun. Takže jasná rada zní: když tankovat, tak jen u značkových čerpacích stanic a ideálně Natural 98. Odměnou vám bude nejen neprůstřelná spolehlivost, ale také vyšší výkon, vysokooktanové palivo se zde projeví s první sešlápnutím plynu.

Svou sílu 260 koní a zejména nádherně plochou křivku 350 newtonmetrů V6 přenáší na všechna čtyři kola přes spojku Haldex pomocí šestistupňové dvouspojkové převodovky, která zejména nahoru řadí s kadencí závodní sekvence. Naštěstí výrobce do servisního plánu zahrnul povinnost měnit olej v mezinápravové spojce i převodovce po 60 000 km, který když se za použití předepsaných originálních náplní dodržuje, u DSG nic nehrozí ani kolem 300 000 km. Časem se ale začalo na převodovkách šetřit a některé mladší kusy se potýkají s hučením z transmisí vinou předčasně opotřebených ložisek. Specialisté je dokážou vyměnit samostatně.

Pravidelnou údržbu hlídá palubní počítač, variabilní interval pošle Superb V6 do dílny nejpozději po dvou letech a 30 000 km, v zájmu spolehlivosti se ale vyplatí stanovit si pevný interval 1 rok/15 000 km a častěji měnit rovněž filtr sání a svíčky. Pokud toto dodržíte a vyhnete se pokoutným garážovým servisům, je Škoda Superb V6 sázkou na dlouhověkou a bezproblémovou investici. Detaily v podobě rosících se mlhovek či uvolněných zámků pátých dveří řešily servisy na počkání a spolu s předčasně se opotřebovanými ložisky předních kol se u ročníků od 2010 nevyskytují, navíc dílenská shodnost s octavií činí opravy superbu finančně naprosto snesitelnými. Prostě máte mnohem větší, tišší, komfortnější a festovnější auto než octavia, ale za prakticky shodné servisní náklady.

Šestiválec má jistější podvozek, stabilnější aerodynamiku a hlavně silnější brzdy. To však nebrání praktičnosti
a prostoru, V6 jezdil
i v kombi. Smiřte se s desetilitrovou spotřebou a budete nadšeni.

A ty provozní? Tak šestilitrovou spotřebu jako u TDI tady nečekejte, kultivovaný chod, lineární zátah a dynamika (0-100 km/h za 6,5 s) si ve spojení s pohonem 4x4 a samočinnou převodovkou berou daň vyšší spotřeby, zas taková hrůza to ale není. Tedy pokud neposkakujete v zácpách, než se motor zahřeje, to potom počítejte s konzumací kolem 13 l na 100 km. Naopak plynulou jízdou mimo město se průměr dá stlačit k 8,5 litru, který nad desetilitrovou nevyžene ani dálniční teritorium. Většinou tak budete jezdit do 10 l/100 km, jen vaše podvědomí nabyde pocitu, že superb V6 prostě žere - 60 litrovou nádrž vyprázdníte celkem rychle. A ještě něco: pokud máte pocit, že by 3.6 V6 FSI mohlo jet přece jen dravěji, dá se bez vedlejších účinků „načipovat“ za zhruba 20 tisíc korun na nějakých 225 kW a 380 N.m. Podmínkou ale je následné tankování minimálně 98oktanového benzinu. Co byste ale pro nejlepší superb neudělali...

DEJTE NA ORIGINÁL!

Škoda Auto je velmi aktivní na poli servisu. Nejenže se ceny originálních dílů drží na rozumné hranici srovnatelné s neznačkovou druhovýrobou, ale láká klientelu do autorizovaných servisů programem „Šeková knížka“. Ten platí také pro Superby starší 4 let a zlevňuje nejčastější úkony v řádu až 20 %: výměny brzdových kotoučů a obložení, výměna výfuku, tlumičů či rozvodů. Sami jsme si vyzkoušeli, že za pomoci „šekovky“ se účet za servis dostal na úroveň lepších neznačkových dílen. Ovšem s užitím originálních dílů a práce vyškoleného personálu vybaveného nejaktuálnějšími daty a diagnostikou. Slevy Škoda Auto rovněž poskytuje na originální příslušenství. To nejlepší nakonec – šeková knížka je zdarma na www.skoda-auto.cz nebo u autorizovaných zástupců Škoda Auto.

ZA KOLIK JE K MÁNÍ

Škoda Superb 3.6 FSI V6 Elegance 4x4: rok 2009, 217 000 km, velmi dobrý stav, původ ČR; 6x airbag, ESP, nezávislé topení, celokožené čalounění, parkovací asistent, litá 17“ kola, vyhřívaná sedadla, el. ovládaná sedadla, metalíza, CD měnič, bixenony; cena 269 000 Kč.

Škoda Superb Combi 3.6 FSI V6 Elegance 4x4: rok 2010, 45 000 km, perfektní stav, původ CH, první majitel; 8x airbag, ESP, navigační systém, celokožené čalounění, parkovací asistent, litá 18“ kola, vyhřívaná sedadla, el. ovládaná sedadla, metalíza, CD měnič, USB, střešní nosič, bixenony; cena 485 000 Kč.

Škoda Superb 3.6 FSI V6 Laurin & Klement 4x4: rok 2012, 19 000 km, perfektní stav, původ CZ, první majitel; 8x airbag, ESP, navigační systém, TV tuner, nezávislé topení, sound systém, střešní okno, celokožené čalounění, parkovací asistent, litá 18“ kola, vyhřívaná/ventilovaná sedadla, el. ovládaná sedadla, metalíza, CD měnič, USB, bixenony; cena 648 000 Kč.

Zdroj: www.skoda-plus.cz

CENY SERVISU

Škoda Superb II těží z příbuznosti s Octavií, takže servisní náklady větší, tišší, komfortnější a reprezentativnější škodovky nejsou o moc vyšší než v případě „plebejské“ octavie. Vyšší náklady na pravidelné prohlídky má na svědomí jen o něco vyšší hodinová sazba, v průměru kolem 600-700 Kč dle regionu. Intervaly si vůz určuje sám, maximum je 30 000 km/2 roky, optimum pak 15 000 km/1 rok. Malý servis nevyjde na víc než 5000 Kč, velký se s rezervou vejde do 10 000 Kč. Konkrétně Superb V6 je velmi spolehlivá volba.

CENY NÁHRADNÍCH DÍLŮ (ORIGINÁL/DRUHOVÝROBA)
Přední bixenon                 9790/13 640 Kč
Napínač rozvodového řetězu     930/1220 Kč
Zapalovací svíčka              430/500 Kč
Olejový filtr                  240/170 Kč
Přední kotouče                 3740/2240 Kč
Přední destičky                2700/2020 Kč
Přední tlumič pérování         2260/1540 Kč
SPECIFIKACE Škoda Superb 3.6 FSI V6 4x4 (2008)
Motor:                      zážehový šestiválec DOHC
Zdvihový objem:             3597 cm3
Nejvyšší výkon:             191 kW (260 k)/6000 min-1
Točivý moment:              350 N.m/2500-5000 min-1
Převodovka:                 6stupňová dvouspojková samočinná
Pohon:                      4x4
Rozměry:                    4838 x 1817 x 1462 mm
Rozvor:                     2761 mm
Zavazadlový prostor:        565/1670 l
Nádrž:                      60 l
Maximální rychlost:         250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:       6,5 s
Provozní hmotnost:          1665 kg
Pneumatiky:                 225/45 R 17
Spotřeba:                   14,3/7,5/10 l na 100 km
Cena:                       1 029 900 Kč (2008)

UŽITEČNÉ ODKAZY:

www.skoda-auto.cz, www.skoda-plus.cz, www.skodahome.cz, eshop.skoda-auto.com, www.skoda-forum.cz, www.skoda-club.net

A TADY máte 8 tváří nejosobitějšího auta na českém trhu.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články