fb pixel
Vyhledávání

Nadzvukový letoun ze SSSR: Tupolev při předváděcím letu zavraždil čtrnáct lidí

Zdroj: Wikimedia Commons, Public Domain

Britsko-francouzský nadzvukový letoun Concorde měl na určitou dobu před sebou ambiciózního konkurenta, nebo přesněji řečeno, mohl ho mít. Když byl v roce 1971 na letecké přehlídce předveden sovětský Tupolev Tu-144, vyvolal velké nadšení. Avšak obrovské očekávání se později změnilo v jeden z největších neúspěchů v historii civilního letectví.

Martin Miko
Martin Miko 31.10.2024, 12:34

Letecká hvězda, která se nepovedla

Historie nadzvukového civilního letectví není příliš bohatá ani rozmanitá. Ve skutečnosti existovaly pouze dva typy letounů, které se dostaly do komerčního provozu a přepravovaly pasažéry na běžné bázi. Prvním byl slavný britsko-francouzský Concorde, jehož éra skončila tragicky, a druhým zas sovětský Tupolev Tu-144, jehož kariéra skončila stejně smutně, avšak dříve, než se stihl vůbec proslavit.

Sovětská konstrukční kancelář Tupolev dokázala v neoficiálním závodě s tvůrci Concordu zvítězit, když se prototyp Tu-144 poprvé úspěšně vznesl do vzduchu dne 31. prosince 1968. První testovací let západního konkurenta se uskutečnil až o dva měsíce později. V červnu téhož roku Tu-144 jako první civilní letoun překonal rychlost zvuku a později dosáhl dokonce i rychlosti Mach 2.

V zahraničí si Tupolev Tu-144 poprvé získal velkou pozornost v roce 1971, když byl předveden na proslulém pařížském mezinárodním aerosalonu na letišti Le Bourget. Zajímavostí je, že letěl z Moskvy do Paříže s mezipřistáním v Praze, aby doplnil palivo. Tuto událost si nenechali ujít lokální letečtí nadšenci, a tak bylo letiště plné diváků, ostatně podobně jako později to pařížské. Sovětský nadzvukový letoun tehdy všem vyrazil dech tím, že cestu z Moskvy do Prahy zvládl za neuvěřitelných 40 minut, ač běžný let trval doposud téměř tři hodiny.

Mezi obdivovateli byl i tehdejší francouzský prezident Georges Pompidou a také výrobci konkurenčního Concordu, kteří připustili, že v některých ohledech Tupolev jejich letoun naprosto předčil. Kvůli své podobnosti s Concordem získal Tu-144 posměšnou přezdívku „Concordski“. Přestože Tu-144 zaznamenal prvenství, rekordy a úspěch na pařížském aerosalonu, kýžené slávy se nakonec nedočkal. A víte proč?

Další pařížský aerosalon se konal v roce 1973, a Tupolev Tu-144 opět přitáhl velkou pozornost. Tentokrát to však dokázal kvůli tragédii, kterou sledovalo přes 200 tisíc diváků. Při druhém předváděcím letu pilot provedl několik náročných manévrů, ale letoun zátěž nevydržel, rozpadl se a zřítil na nedaleké městečko Goussainville. Nehoda si vyžádala životy šesti lidí na palubě a osmi obyvatel na zemi. Celkem tedy zemřelo čtrnáct lidí.

Tragédie vyvolala řadu konspiračních teorií, z nichž jedna tvrdila, že za nehodu mohl francouzský průzkumný letoun Mirage, který tajně fotografoval sovětský stroj v akci. Později se však ukázalo, že Mirage s nehodou neměl nic společného. Sovětská strana jen rychle hledala možného viníka, jak má ve zvyku. Pařížská katastrofa znamenala začátek konce pro Tu-144. Program se výrazně zdržel a trvalo neuvěřitelné čtyři roky, než stroj poprvé přepravil pasažéry.

Rychle se ukázalo, že lety s Tu-144 nejsou příliš atraktivní pro zákazníky. Aeroflot nasadil letoun na dvouhodinovou trasu mezi Moskvou a Almaty, ale letadlo létalo poloprázdné a nakonec převáželo spíše náklad a poštu než movité pasažéry. Během šesti měsíců absolvoval Tu-144 celkem 55 letů, než byl pro četné technické závady vyřazen z provozu. Hluk motorů byl tak intenzivní, že pasažéři údajně museli komunikovat prostřednictvím psaných vzkazů, protože jejich vlastní slova nebyla vůbec slyšet. To u nich zvyšovalo jejich pocit ohrožení.

Zdroje informací:

https://www.flightlineweekly.com/post/tupolev-tu-144-the-most-successful-failure-in-aviation-history

https://www.britannica.com/technology/Tupolev-Tu-144

https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

Podobné články

Doporučujeme

Další články