fb pixel Majstrštyk Henryho Forda: Revoluční montážní linka zkrátila výrobu automobilu z 12 hodin na jednu hodinu a 33 minut – G.cz
Vyhledávání

Majstrštyk Henryho Forda: Revoluční montážní linka zkrátila výrobu automobilu z 12 hodin na jednu hodinu a 33 minut

Zdroj: Neznámý autor - https://catalog.archives.gov/id/1633486, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3147232

Psal se 1. prosinec roku 1913, tedy přibližně rok před počátkem první světové války, když Henry Ford nainstaloval vůbec první pohyblivou montážní linku pro hromadnou výrobu celého automobilu. Jeho inovace zkrátila dobu výroby automobilu z více než 12 hodin na jednu hodinu a 33 minut.

Jan Fiedler
Jan Fiedler 1.12.2023, 09:14

Efektivní výroba, nižší cena

Fordův model T, představený v roce 1908, byl jednoduchý, robustní a relativně levný – ale ne dost levný pro samotného Forda, který byl rozhodnutý vyrábět „motorové vozy pro velké davy“. „Až skončím,“ říkal, „bude ho mít každý.“ Henry Ford věděl, že pokud chce snížit cenu svých vozů, bude muset najít způsob, jak je vyrábět efektivněji.

Ford se snažil zvýšit produktivitu svých továren již několik let. Dělníci, kteří stavěli jeho americké vozy Model N (předchůdce Modelu T), uspořádali díly do řady na podlaze, rozestavěný vůz položili na ližiny a táhli ho při práci po lince.

Dělení úkolů a studium pohybu

Později se proces zefektivnění stal ještě sofistikovanějším. Ford například rozdělil montáž Modelu T na 84 samostatných kroků a každého ze svých dělníků zaúkoloval, aby dělal pouze jeden z nich. Najal také odborníka na studium pohybu Fredericka Taylora, aby tyto práce ještě zefektivnil.

Mezitím sestrojil stroje, které dokázaly lisovat díly automaticky (a mnohem rychleji než nejrychlejší lidský pracovník). Nejvýznamnějším prvkem Fordova tažení za efektivitu byla legendární montážní linka.

Montážní linka

Inspirován kontinuálními výrobními metodami používanými v mlýnech na mouku, pivovarech, konzervárnách a průmyslových pekárnách spolu s bouráním zvířecích těl v chicagských masokombinátech, instaloval Ford pohyblivé linky pro jednotlivé části výrobního procesu: Dělníci například montovali motory a převodovky na dopravníkové pásy poháněné lany a kladkami. V prosinci 1913 představil své nejlepší dílo: montážní linku s pohyblivým podvozkem.

V únoru 1914 přidal mechanizovaný pás, který se pohyboval rychlostí dva metry za minutu. Jak se tempo zrychlovalo, Ford vyráběl stále více vozů a 4. června roku 1924 sjel z montážní linky v Highland Parku desetimiliontý Model T. Ačkoli Model T nevydržel příliš dlouho, neboť již v polovině dvacátých let 20. století zákazníci chtěli levný vůz se všemi zvonky a píšťalkami, kterými Model T opovrhoval, zahájil éru „automobilů pro každého“.

Zdroj: History, Wikipedia

Podobné články

Doporučujeme

Další články