fb pixel Legendární Škoda Favorit: Nadčasové vozidlo, kterého se prodalo přes milion kusů – G.cz
Vyhledávání

Legendární Škoda Favorit: Nadčasové vozidlo, kterého se prodalo přes milion kusů

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Škoda Favorit patří k legendám mezi českými automobily. V naší zemi nenajdete snad žádnou rodinu, která by toto vozidlo nevlastnila. Není se čemu divit, když ho během sedmi let Škodovka vyrobila přes milion kusů v mnoha verzích. Kromě klasické verze si určitě pamatujete na karosářskou variantu Forman, Praktik nebo MTX Roadster.

Martin Miko
Martin Miko 29.7.2020, 11:14

Legenda jménem Škoda Favorit

I když automobil Škoda Favorit znali Češi už v roce 1936, mohli ho na silnicích vidět jen velmi zřídka. Během 5 let byl totiž vyroben pouze ve 227 kusech. O zhruba 50 let později se začal vyrábět jeho nástupce, který se vyráběl od roku 1988 až do roku 1995, avšak v počtu přes jeden milion kusů, když počítáme i prodlouženou verzi Forman. Pětimístný hatchback Favorit byl pro český automobilový průmysl obrovský krok kupředu, jelikož se stal ve východním bloku teprve druhým vozidlem s náhonem na přední kola. Favorit navíc dokázal díky svým vlastnostem poměrně důstojně konkurovat vozidlům po celém světě. A vlastně nebýt Favoritu, nikdy by se o automobilku Škoda nezačali zajímat investoři z koncernu Volkswagen, kteří z ní vytvořili světovou značku. A jak to vlastně celé začalo?

V září tomu bude 36 let od doby, kdy byl na zahájení 29. ročníku mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představen dlouho očekávaný vůz značky Škoda, který měl odstartovat revoluci na českých silnicích. Prostorné vozidlo s náhonem na přední kola a moderním designem bylo prezentováno jako málo hlučné vozidlo s účinným topením a nízkou spotřebou. Průměrných 5,2 litrů na 100 kilometrů při stálé rychlosti 90 km/h bylo vlhkým snem všech řidičů. Automobil navíc disponoval pětistupňovou převodovkou, sklopnými zadními sedadly, elektricky vyhřívaným zadním oknem, ovládáním vnějších zpětných zrcátek zevnitř vozu nebo panelem pro zabudování autorádia.

Cesta k vysněnému modernímu vozidlu však automobilce trvala poměrně dlouho. Škoda Auto plánovala vytvořit auto menších rozměrů s nízkou spotřebou a spolehlivými jízdními vlastnostmi. Vedoucím vývojového týmu tehdy nedefinovaného vozidla se stal v březnu 1983 jistý Petr Hrdlička, který vše vnímal jako úkol, co dostane mladoboleslavskou automobilku do světa. Proto na celém projektu pracoval se svým týmem do vyčerpání. Není se čemu divit, když ho pověřila vláda ČSSR nelehkým úkolem – vytvořit kompletní koncepci nového automobilu za 2 a půl roku, a zároveň postavit továrnu na tento vůz. V 80. letech tento proces přitom běžně trval dvakrát delší dobu. Hrdlička se však nezalekl. Věděl, že nejdůležitější na celém automobilu je karosérie, a proto odjel v roce 1983 na autosalon do Ženevy jednat se zahraničními firmami. Nakonec se dohodl s italskou firmou Stile Italia Nuccio Bertone, která mu dodala návrh 5 karosářských variant ve všech verzích, tj. hatchback, sedan, kombi, kupé a užitkový vůz. Dalším problémem byl motor, který měl podle Evropského hospodářského společenství splňovat emisní normy, což znamenalo, že motor převzatý ze Škody120 byl tabu. Nakonec se s tím však automobilka dokázala vypořádat vlastními silami, když starý motor ze „stodvacítky“ upravila takovým způsobem, aby odpovídal tehdy platným a aktuálním normám.

Nakonec byla Škoda Favorit představena na veletrhu v Brně v roce 1987, kde zazářila jakožto vozidlo s moderními parametry, které je schopné postavit se evropským konkurentům. Čtyřválcový motor řady MB i pětistupňová převodovka udělaly z Favorita vozidlo snů. Bohužel vývoj vozidla byl poměrně drahou záležitostí. Škodovku vyšel na 2,5 miliardy korun, a to v druhé polovině 80. let minulého století nebyla zrovna zanedbatelná částka. Kvůli předčasnému představení Favoritu se snížil prodej starších modelů, protože lidé netrpělivě šetřili a očekávali, až si budou moct koupit „Fáčko“. Z těchto důvodů se vláda rozhodla, že začne hledat vhodného zahraničního partnera, který pomůže s vývojem vozidel a modernizací provozu. Vážnými zájemci byly automobilky Renault a Volkswagen. Nakonec se rozhodlo o spolupráci s německou automobilkou. Ta pomohla Škodě Auto se špatnou finanční situací a navíc přinesla své know-how do provozu firmy.

Říká se, že německou automobilku zaujal na Škodovce právě Favorit, který považovala za poměrně kvalitní automobil, jenž vznikl v socialistických podmínkách. I když se nejednalo o honosné vozidlo, dokázalo zaujmout západní trh především cenou. A tak se ze Škoda Auto postupně stala úspěšná a prosperující automobilka s působností po celém světě.

Podobné články

Doporučujeme

Další články