Vzestup rock and rollu
V prvních měsících rock and rollové revoluce, tedy v době, kdy se „dospělé autority“ po celých Spojených státech amerických snažily vyrovnat s prudce rostoucí populací teenagerů s výrazně odlišným hudebním vkusem a postoji, upoutalo Santa Cruz celonárodní pozornost svou reakcí na tehdejší „krizi“ mladé generace.
Dne 3. června roku 1956 totiž tamější městské úřady vyhlásily úplný zákaz rock and rollu na veřejných shromážděních a označily tuto hudbu za „škodlivou pro zdraví i morálku mládeže a komunity“.
Policejní razie
K této razantní reakci úřadů v Santa Cruz vedla taneční zábava z předchozího večera. Asi 200 teenagerů zaplnilo v sobotu večer sál Santa Cruz Civic Auditorium, aby si zatančili na hudbu Chucka Higginse a jeho orchestru, losangeleské skupiny s regionálním hitem „Pachuko Hop“.
Policie v Santa Cruz vstoupila do sálu těsně po půlnoci, aby akci zkontrolovala. V tu chvíli podle výpovědi poručíka Richarda Overtona policie narazila na dav, který se „věnoval sugestivním, stimulujícím a dráždivým pohybům vyvolaným provokativními rytmy kapely, která hrála výhradně v černošském stylu“. Není třeba dodávat, že rasové předsudky byly tehdy ve Spojených státech velice intenzivní a přítomné.
Konec zábavy
To, co někomu může připadat jako skvělá taneční zábava, se však poručíku Overtonovi nezdálo, a tak taneční zábavu okamžitě ukončil a zklamané teenagery poslal předčasně domů. Z dnešní perspektivy je zřejmé, že zákaz „rokenrolu a jiných forem zběsilé hudby“ v Santa Cruz byl do budoucna odsouzen k jistému nezdaru, ovšem byl poplatný své době. Nebyl to totiž ani zdaleka jediný takový pokus.
Jen o dva týdny později, 18. června roku 1956, časopis Time informoval o podobných zákazech, které byly přijaty v Asbury Parku v New Jersey a v San Antoniu. Zde se obavy městské rady z „nežádoucích živlů“ shodovaly s nepříliš skrytými obavami úřadů v Santa Cruz z rasově integrované povahy akce, která byla důvodem striktního zákazu rock and rollu.
Zdroj: History, Wikipedia