Pomáhat je super, ale...
Češi dokážou být neuvěřitelně solidární a ochotní lidé, kterým nedělá problém pohostit uprchlíky před válkou, odvézt je do bezpečí nebo je obdarovat penězi. Když se kouknete na sociální sítě, zjistíte, že všichni pomáhají. Čeští miliardáři se na Twitteru předhánějí v tom, kdo pošle Ukrajině víc milionů korun, tuzemští rappeři ochotně odevzdávají zisky z prodeje merche neziskovým organizacím a firmy nebo sportovní kluby nezůstávají pozadu. Tohle všechno jsou bezesporu šlechetná gesta, která si zaslouží respekt a úctu. Jenže pak je tu jakási slepá větev „podpory“, jež se pohybuje na hranici parazitování a cringe....Tak se pojďme podívat na některé příklady.
Vylévání ruské vodky do umyvadla a jeho následné natáčení na Instagram nebo dělání si „selfieček“ na slovensko-ukrajinských hranicích nikdy nebylo víc cool než poslední týden. Internetové obchody vyřazují ruské výrobky (převážně alkohol) ze svého sortimentu a veřejně se tím chlubí na sociálních sítích. Ano, je to content a vyjádření podpory Ukrajině v jednom, takže stačí spojit fotku se žlutomodrou vlajkou a je to! Každá pomoc a solidarita se v tuto chvíli počítá, ale když to udělá každý druhý člověk ve vašem feedu, tak je to už spíš otravnost.
Vrcholem tohoto týdne je bezesporu rozhodnutí českého zmrzlinového výrobce Prima přejmenovat svůj produkt Ruská zmrzlina na zmrzlinu ukrajinskou... Firma prý chce tímto rozhodnutím vyjádřit solidaritu s Ukrajinou a zároveň odsoudit agresi ze strany Putinova Ruska, jak uvádí v aktuální tiskové zprávě. Ty staré obaly prý přelepí samolepkou s „Podporujeme Ukrajinu“, aby všem bylo jasné, že ji Prima také podporuje. Na etiketě tak bude stát přímo „Ukrajinská zmrzlina od Mrazíka“. Takže česká firma udělala dokonce i z Mrazíka Ukrajince. Rozhodnutí Primy vyvolalo mnoho diskuzí a mnoha lidem se toto rozhodnutí nelíbí. Pro někoho je to infantilní šaškárna, pro jiné tendenční změna, která po nějaké době ztratí smysl, a někteří to považují jen za mimořádně ubohý reklamní tah.
Ve svém okolí jste určitě zaznamenali mnoho prapodivných gest, která nedávají moc logiku. Například fotbalový klub FK Teplice vyhlásil speciální „akci“, v rámci níž mohou ukrajinské ženy a děti na fotbalové utkání se Slováckem zdarma. Osobně nás zajímá, kolik z nich se v neděli před zápasem přihlásí.
Pak tu máme internetové baviče typu Kazma, kterým přijde normální jet na místo, odkud prchají váleční uprchlíci ze země. A i přes doporučení pracovníků neziskových organizací, aby na ukrajinsko-slovenské hranice nikdo cizí nejezdil, přijedou a na Instagramu se následně chlubí s videy a fotkami. Tento krizový turismus je nechutná a do očí bijící marketingová kampaň. Sbírat „lajky“ na válce by se nemělo. V této zemi pomáhá kdekdo, ať už materiálně nebo finančně, ale dělat si z toho selfpromo přece není na místě.
Závěrem je nutno dodat, že se Čechům i přes některé bizáry podařilo vybrat na pomoc Ukrajině přes miliardu korun. A to se do toho nezapočítávají materiální dary nebo finanční dary lidem na přímo. A to je rozhodně úspěch a hlavně znak toho, že jsme se jako společnost posunuli.