fb pixel
Vyhledávání

KOMENTÁŘ: Policejní seriály a filmy se odkládají kvůli protestům: Může Smrtonosná past za smrt George Floyda?

+ DALŠÍCH 5 FOTEK + DALŠÍCH 6 FOTEK

Ne! Samozřejmě, že ne. Nebo aspoň ne přímo. Hm, možná trochu? Víte, když se budeme bavit o tak komplexních tématech jako je rasismus, ozbrojené složky, služba veřejnosti a propaganda, nebo v tomhle případě všechno najednou, těžko můžeme na něco ukázat a říct: “Máme příčinu!” Jen idiot by píchl prstem na film Patrola a měl vyřešeno. A jen idiot by řekl: “Ani v nejmenším není možné, že by média, která šedesát let glorifikují policisty, měla vliv na naše vnímání policie.”

Jan Studnička
Jan Studnička 13.7.2020, 12:52

Nine-Nine!

Takhle podobně začal tenhle článek. Měl to být hejt na liberály, kteří zase ženou kauzu ad absurdum a kvůli tomu, že se někde za oceánem nedokáže národ vypořádat se svou minulostí, já nedostanu další sérii Brooklyn Nine-Nine. Tvůrci seriálu se nechali slyšet, že show je pozastavena, dokud se nebudou cítit morálně v pohodě s tím, aby dělali další díly.

Taky je možné, že se jim jenom nechce natáčet v době pandemie a tohle je skvělá výmluva, to my nevíme. Víme jen to, že pro rozmanitý cast je Brooklyn taky označován jako “copaganda” tedy policejní propaganda. Kritici tvrdí, že až na specializované díly se seriál tématu systematického rasismu vyhýbá a diverzní cast je tam hlavně proto, aby posvětil to, že se rasismu seriál vyhýbat může.

Já osobně, možná stejně jako řada z vás, se domnívám, že je to bullshit, že tvůrci prostě jenom chtěli vytvořit dobrý seriál a vtipný sitcom a na rasismu (většinou) není nic vtipného. Jenomže! Je tohle validní argument? “Nechtěli jsme se tím zabývat, protože je to pruda!” Řekl bych, že z pohledu Afroameričana, který je systematickému rasismu denně vystaven, je to trochu, jako kdybyste udělali veselý sitcom o katolické církvi, nechali kolem pobíhat děti a tvářili se, že o TOM mluvit nemusíte, protože to přece jenom kazí zábavu.

Máte právo nevypovídat

My jako Češi navíc přicházíme do téhle debaty úplně bez kontextu. I když sledujete zahraniční zpravodajství, i když čtete New York Times a Huffpost a sledujete Fox News, abyste věděli, jak se na to dívají bílí lidé z druhé strany, i když znáte detailně americkou historii… stejně nám bude chybět kontext denního života. Jaké to je setkat se s americkou policií. Jaké to je být černý a setkat se s americkou policií.

Drtivá většina z nás se s policisty ze Spojených států setkává pouze skrz média. Hlavně filmy a seriály. V podstatě jsme nonstop bombardováni příběhy o tom, jak jsou poldové nejlepší na světě, chytají sériové vrahy, pořádají přestřelky s gangstery, zavírají úchyly, vedou války s kartely, jsou nihilisticky cool, nebo si hustě nasazují brýle, nebo chlastají, ale stejně odvedou dobrou práci, občas překročí pravidla, ale jenom kvůli spravedlnosti a “chlapci z vnitřního” jsou vždycky na obtíž a slizcí právníci a zkorumpovaní úředníci proti zločinu nic nedělají a soudy jsou k ničemu… a v devadesáti procentech případů těm lidem fandíme i když překračují zákon. Smějeme se při brutálních výsleších, protože tak se přece na ty svině musí.

Ve studii Normalizace nespravedlnosti od aktivistické skupiny Color of Change se zkoumalo třiadvacet policejních seriálů a celkem tři sta padesát dílů napříč posledními dvaceti lety. 69 % seriálů vyobrazuje nezákonné a často násilné chování policistů jako ospravedlnitelné nebo dokonce obdivuhodné.

Vážně jste schopni s čistým svědomím prohlásit, že když na to jako Američan budete koukat celý svůj život, že vám to s hlavou nic neudělá? Že se nenecháte ovlivnit tisícemi hodin policejní propagandy? Vážně jste si sebou tak jistí? Že pak nebudete schopni přehlížet “trochu tvrdší” jednání policistů, protože tak je to přece správně?

Ono to celé maličko zní trochu konspiračně. A to proto, že to taky trochu konspirační je. Víte, filmy jsou drahé. Policejní filmy obzvlášť. Potřebujete uvěřitelné lokace, techniku, auta, uniformy, zbraně, cely… Ale ve Spojených státech vám je místní policie ráda dá k dispozici. Dokonce vám nabídne desítky a stovky poldů jako komparz, když to potřebujete. Za drobný peníz. Když s nimi projdete scénář.

To je naprosto běžná praxe. Filmy s policisty jsou ve většině případů schvalovány policií. Stejně tak to dělá například americká armáda. USA má v tomhle jednání dlouholetou praxi, už J. Edgar Hoover chtěl osobně kontrolovat každý scénář, který se týkal FBI a dokonce na čas prosadil zákon, že agenti FBI musejí být vždycky vyobrazeni jako úspěšní a kompetentní profesionálové.

Yipikaye, motherfucker!

O filmové tvorbě se ani bavit nemusíme. Archetyp tvrdého poldy, který dělá, co je potřeba, je starý skoro jako Hollywood samotný. A až zase nějaký takový film uvidíte, myslete na to, že nějaká policie na tohle dala prachy a posvětila to. Že je v pohodě s tím být vyobrazována takhle.

Opět, nechápejte mě špatně. Já budu jako první stát na barikádách, kdyby mi chtěl někdo sebrat Mizery nebo Smrtonosnou past. Jsem dítě devadesátek, já na americké popkultuře vyrostl. Newyorský detektiv je pro mě třetí nejvíc cool povolání na světě, hned za astronautem a Batmanem. Jenomže on nám ty filmy nikdo reálně sebrat nechce, že. I ten Jih proti Severu akorát bude mít k filmu komentář.

Ale možná je tohle dobré mikrotéma, v kontextu kulturní války/revoluce/evoluce, na kterém si můžeme ukázat, jak jsme snadno ovlivnitelní, že ne všechno je tak, jak vypadá, a že bychom neměli soudit tak rychle a jenom na základě našich zkušeností.

Takže… může Smrtonosná past za smrt George Floyda? No, je dost dobře možné, že desítky let glorifikace detektivů a tvrdého zacházení s podezřelými, vytvořilo společnost, která byla ochotná dívat se jinam, když policisté překračovali zákon. A součástí téhle copaganda mozaiky je Smrtonosná past.

ALE S TÍM BROOKLYNEM MĚ STEJNĚ NAMÍCHLI!

Podobné články

Doporučujeme

Další články