Vidím dvojmo!
Vezměme si například snímek Neila Burgera Iluzionista. Edward Norton v hlavní roli představuje mága žijícího na přelomu 19. a 20. století, jehož milá zemře a on se pokusí využít svých trikových dovedností, aby se domohl pomsty a spravedlnosti. Že vám to něco připomíná? Pravděpodobně máte na mysli film Dokonalý trik Christophera Nolana. V tom sice nehraje Edward Norton, hrají v něm Christian Bale a Hugh Jackman, ale jinak je to prakticky totéž. Jen je to výrazně zajímavější a lepší film. Ten první projekt natočilo malé studio Bob Yari Productions a rozpočet činil 16,5 milionu dolarů. Ten druhý patří Warner Bros. a to na něj dalo 40 milionů. Oba filmy pocházejí z roku 2006.
Jak se to stane, že se do kin ve stejnou dobu dostanou dva prakticky stejné filmy? Tomuhle... jevu, dejme tomu, se říká „twin films“. Zpravidla jde o takový případ, jako je ten výše popsaný, někdy ale těch nepříjemně podobných (čti stejných) počinů může být i víc. Příčin je několik. Když se na konci 20. století všichni obávali příchodu nového milénia, roztrhl se pytel s katastrofickými filmy, kde hlavním antagonistou byl nebezpečný asteroid mířící střemhlavě k Zemi. Bylo to prostě velké, celospolečenské téma, které všechny zajímalo a je tedy jasné, že se mu filmaři věnovali. Kolik snímků o covidu podle vás vzniklo po koronavirové krizi? No hodně, hodně.
Jindy jde o to, že se z nějakého snímku stane nečekaný hit, a tak se jiná studia snaží svézt na vlně jeho úspěchu. Když Zemeckisovi v 80. letech zafungoval Návrat do budoucnosti, sci-fi komedie o cestování časem, zkusil o rok později totéž nabídnout i F. F. Coppola s filmem Peggy Sue se vdává. Ukázalo se, že kvalita Návratu vůbec nebyla v cestování časem a Coppolův počin právem propadl.
A ještě jindy je to výsledek mezistudiové špionáže. Ano, to se v Hollywoodu samozřejmě děje! Studia mají většinou na stole několik podobných projektů v různé fázi příprav. V průběhu se k jednomu přikloní, dají mu zelenou a prioritu. A pokud se to dostane ke konkurenci a ta má v záloze něco podobného, no, tak udělá totéž, protože pokud si Warneři myslí, že to bude fungovat, tak u nás v Paramountu nemáme důvod tomu nevěřit! Jednou jedinkrát v historii se stalo, že dvě velká studia točila prakticky totožný film a dohodla se, že místo dvou konkurenčních blockbusterů společně natočí jeden - řeč je o snímku Skleněné peklo.
Tyto dublující se projekty můžeme vysledovat až zhruba od 30. let, kdy se v kinech téměř zároveň objevily dva historické velkofilmy o Kateřině Veliké. Jeden byl britský, druhý americký a titulní roli v něm ztvárnila Marlene Dietrich. Co bylo větším hitem, asi říkat nemusíme. Ale děje se to dodnes. Před nedávnem šel do českých kin snímek Portrét dívky v plamenech. Odehrává se někdy okolo roku 1800 v Anglii a popisuje příběh zakázané lesbické lásky. Poté přišla do kin druhá, naprosto stejná story, jen s nákladnější produkcí a hvězdnějším obsazením; v dramatu Ammonite si zahráli Saoirse Ronan, Kate Winslet, Fiona Shaw a Gemma Jones.
Vybrali jsme několik dalších známých twin movies a seřadili je v následující galerii. Ale protože je jich tolik, rozhodli jsme se vybírat jen zhruba od 70. do konce 90. let...
Snímky z 21. století, které jsou si podobné jako vejce vejci, vám přineseme v brzké budoucnosti ve druhém dílu tohoto článku, takže si budete muset počkat. Sorry!