Tak šel čas s Instagramem
Instagram, sociální síť založená na sdílení fotografií a videí, existuje už deset let. Za tu dobu se stal absolutně nedílnou součástí každodenního života většiny z nás bez ohledu na věk. Říká se, že na Facebooku už jsou teď jen rodiče a prarodiče, všichni ostatní fungují právě na Instagramu. A přitom to v tom roce 2010 začínalo tak nevinně. Fotka dortu nebo kočky prohnaná jedním z cca deseti filtrů, které Instagram nabízel, k tomu tzv. power hashtag - interaktivní heslo, díky kterému lze vaši fotografii v rámci sociální sítě vyhledat - a bylo to.
Ale tyto doby jsou dávno pryč. Nedávno proběhla světem internetu kauza Chrissy Teigen, manželky zpěváka Johna Legenda. Teigen přišla po měsíci těhotenství o dítě. Právě na Instagramu pak sdílela dvě velice intimní fotografie přímo z nemocnice, kde pro nenarozené děťátko pláče, přidala k tomu velmi emotivní text. Samozřejmě se dočkala velké dávky soucitu, ale někomu, a nebyl to jen jeden člověk, to nedalo, aby neupozornil na to, že sdílet tohle na Instagram je snad "už trochu moc, ne?". Tento příklad dokazuje, jak moc už se Instagram dokázal dostat do našeho každodenního života. Slouží nám jako výkladní skříň našich životů, deník, terapie a některým i jako způsob obživy zároveň. Jak šel čas s možná nejpopulárnější sociální sítí a co nám dala a vzala? Jak jsme se od zrnitých selfíček a řízku s kaší od maminky dostali ke sdílení fotek pořízených těsně po záchvatu úzkosti doplněných osvětovým textem o psychických obtížích?
Živá televize
Instagram v roce 2010 založili Kevin Systrom a Mike Krieger. Tehdy se jejich projekt ještě jmenoval Burbn. Aplikace se nejprve objevila v App Storu a byla určena iPhonům, v roce 2012 už byla dostupná coby Instagram i na Google Play pro Android. 9. dubna 2012 oznámil CEO společnosti Facebook Mark Zuckerberg plán na akvizici Instagramu za odhadovanou částku 1 miliardy dolarů. Dalo se čekat, že jeden gigant toho druhého, přeci jen o něco menšího, časem spolkne. Asi už méně očekávané bylo, že Facebook postupně "umře" a Instagram jej téměř nahradí. Začátek toho můžeme stanovit zřejmě od roku 2013, kdy Instagram svým uživatelům umožnil posílat a přijímat soukromé zprávy.
V roce 2016 přišel další zásadní zlom - Instagram zavedl InstaStories. Každý člověk měl najednou možnost nenahrávat jen fotky a videa, ale vytvořit si vlastně takovou osobní televizi. Díky Stories bylo najednou možné v reálném čase nahrávat a postovat, co se vám zrovna děje. Protože jsou lidé kreativní, postupem času to zmutovalo v další zákoutí sociální sítě, kde se dá "spamovat". Dnes už na Stories vidíme normální fotky, sdílené posty z profilu pro přitáhnutí pozornosti, ale také sdílené posty z jiných profilů. Ve stories je možné používat nejrůznější filtry, a to jak takové, které lze aplikovat při nahrávání fotografií do profilu, tak speciální, uživatelé je mohou dokonce sami vytvářet. Se Stories si člověk může opravdu vyhrát. Odděleně dnes funguje IG TV, kde je zachován prvek aktuálnosti a nově jedou tzv. Reels, které jsou takovou jednodušší odpovědí Instagramu na TikTok.
Instagramový feed, tzn. to, co člověk prohlíží, když aplikaci používá, se přelil právě do Stories, tak moc se tato vychytávka ujala. Ten starý, statický feed, už zajímá málokoho. Instagram navíc umožňuje autorovi konkrétního story 24 hodin vidět, kdo jeho výtvor viděl, což pomáhá odhalovat stalkery a falešné profily - jedno z negativ, které se s Instagramem vážou. Krádeže instagramových profilů jsou už standadrní záležitostí, většinou za tím stojí komerční boti, ale laicky řečeno, pokud vás sleduje profil s nesmyslným jménem bez fotky, příspěvků a sledujících, pravděpodobně to je bývalá vašeho současného nebo ten člověk, co jste se před rokem pohádali a od té doby se na vás ošklivě dívá, když se potkáte.
Instagram dnes
Instagram dal světu řadu celebrit, ostatně - dnes už nejsou topmodelky typu Claudia Schiffer či Naomi Campbell. Současné topmodelky - jako třeba Cara Delevigne - vzešly z vlny krásek, kterým se i přímo říká "Insta Girls" a velkou část slávy nahrabaly právě skrze tuto sociální síť.
Pak jsou tu influenceři, samozřejmě. Lidé, kteří v drtivé většině případů vlastně nic neumí, jen mají cit pro vizuálno. Sdílí banální věci ze svého života, načančané tak, aby získaly co nejvíce lajků. Je to svébytná skupina celebrit. Podobně, jako kdysi Paris Hilton nebo u nás Agáta tehdy ještě Hanychová plnily stránky bulvárních novin, každý je znal, ale nikdo nevěděl, proč je vlastně má znát, tak dnes máme instagramové celebrity, které jsou u nás často propojené ještě s činností na YouTube. Jejich sledovanosti využívají nejrůznější firmy a společnosti. Reklam, kampaní a sponzorovaných příspěvků je tam opravdu požehnaně, prakticky každé druhé storíčko střídá nějaké komerční sdělení. Z roztomilé sítě na sdílení fotek toho, co zrovna obědváte, se stal mocný nástroj ke ždímání peněz. A tak je to v kapitalismu se vším.