Zrodil se kompromis
Limity oxidu uhličitého u osobních aut ještě včera ráno rozdělovaly státy EU na dva nesmiřitelné tábory. Šlo o to, kolik tohoto škodlivého plynu budou automobily vypouštět do ovzduší v roce 2030. Za základní se vzal rok 2021, takže moc konkrétních čísel nabídnout nemůžeme. To až za tři roky.
Zatímco zdánlivě ekologičtější frakce EU, do které v tomto případě spadají Francie, Nizozemko, Dánsko a Lucembursko, prosazovala až 40% snížení emisí, byly státy, které to považovaly za příliš velký zásah do „volného trhu“ a požadovaly maximální snížení emisí o 30 %. Mezi ně patřily například Česká republika a Německo. A bylo docíleno dokonalého kompromisu. Dle dohody budou muset mít nově vyráběné automobily v roce 2030 emise o 35 % nižší než v roce 2021.
Co to, kromě toho, že nově vyráběné osobní automobily budou muset v roce 2030 vypouštět do ovzduší o 35 % méně oxidu uhličitého než v roce 2021, znamená? Za prvé se sníží emise, protože prostě budou muset. A bylo by pěkné, aby se stejná dohoda povedla nejen na území EU, ale kdyby se zapojily i mimoevropské státy vyrábějící automobily, protože co si budeme povídat, bude třeba vyvinout nové technologie a investovat. To bude drahé a výrobky EU by mohly přestat být konkurenceschopné.
Je v dohledu konec dopravních zácp?
A tím se rovnou dostáváme k bodu druhému. Tlačení na pilu se snižováním emisí by mohlo vést ke zdražování automobilů. Ekologický automobil je totiž luxusní zboží, které si může dovolit málokdo. Ale na druhou stranu, když zmizí z našich silnic všechny ty neekologické herky, vyřeší se problematika věčně ucpaných dálnic i parkování v Praze.
Dva znepřátelené tábory byly kompromisem usmířeny, ale problém je třeba vidět jinde. Je tu totiž velká spousta lidí, kteří kopou za ekologii, křičí po snižování emisí, zákazu prodeje brček a podobně, ale život bez automobilu a létání na jednání si představit taky neumí. Pokrytectví světu vládne!
A zde nabízíme 7 nešvarů českých řidičů, co nás neskutečěn vytáčí.