Novoroční předsevzetí Facebooku: Sežereme vaše duše!

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
01.12.2014, 11:12
Za účelem uspokojení svých akcionářů hodlá Mark Zuckerberg prodat vaši duši každému, kdo zaplatí zanedbatelnou sumu. A vy mu to 1. ledna krásně podepíšete, tak jako Faust samotnému ďáblu.
Pravděpodobně teď kroutíte hlavou, protože něco takového by žádný rozumný člověk neudělal. Jenže Facebook už máte a přece z něj nehodláte odcházet, ne? Neudělali jste to ani před pár dny, kdy vám v mailu přistálo upozornění, že podmínky používání služby Facebook se od 1. ledna mění. Ať hodí kamenem, kdo si mail přečetl a ještě k tomu klikl na plné znění nových podmínek. Nebo snad čtete ty stostránkové elaboráty, co se vydávají za licenční podmínky nejrůznějších softwarů? Nikoliv, a přitom v nich jsou podobné kličky jako používají prodavači předražených hrnců či nevýhodných půjček. S tím rozdílem, že v tomhle případě nepřijdete o skutečné, nýbrž jen duševní vlastnictví. Clipboard01 Tedy ne, že byste se ho nevzdali už dávno, v předchozích licenčních ujednáních. Facebook, jak ho znáte, totiž může nejenom prolézat vaše zprávy ostatním, ať už si příspěvky uzamknete jakkoliv, protože se na ně nevztahuje autorské právo, ale především využívá toho, co lajkujete. Společnosti, které lajkujete, vám na zeď lepí svoje statusy, protože je sami dobrovolně následujete. To je ale pouhé zneužití vaší přirozenosti. Jenže tyhle společnosti mohou dosáhnout i na vaše přátele. Při použití propagačního nástroje za pár peněz firma oslovuje přesně nadefinovanou cílovku - data jako národnost, věk, vzdělání, ale také bydliště určené s velkou přesností jsou samozřejmě filtrována z vašich profilů, souhlasili jste totiž se zpracováním osobních údajů - Facebook je neprodává někomu dalšímu, ale používá je při filtraci cílové skupiny, což je vlastně ještě lepší a pro objednavatele výhodnější, protože veškerá zodpovědnost padá na Facebook, který je díky odsouhlaseným podmínkám z vaší strany téměř neprůstřelný. Clipboard02 Celé je to úžasné v tom, že pokud lajkujete konkrétní firmu, její reklama se vám nikdy zobrazovat nebude. Proč? Protože už se vám zobrazují její statusy, které jsou jí plné a především ji lajkujete, takže o ní máte povědomí a jste tzv. aktivní fanoušek. Firmu mnohem víc zajímají vaši přátelé, které si opět zjistí díky Facebooku, z těch se totiž mohou stát fanoušci aktivní, stačí je trochu popostrčit. Nejen že jim už tahle sharujete, že jste si zrovna něco od zmíněné firmy koupili (protože lidská závist je obrovská a vy se chcete předvést, že zas máte něco nového), ale když potřebuje prostřednictvím kampaně oslovit desítky tisíc lidí, první na ráně jsou samozřejmě přátelé jejích dosavadních fanoušků, protože už jsou tzv. načnutí. Pokud se vám tedy zobrazuje reklama nějaké firmy, můžete si být jistí, že někdo z vašich přátel ji vyloženě žere - má zalajkovanou její stránku či skupinu. Poděkujte jemu. Clipboard06 To ale mluvíme o stejném otravování a data miningu, který provozují všechny servery, v čele s Googlem. Všimli jste si, jak se vám po návštěvě e-shopu s konkrétním zbožím, ten samý výrobek objevuje na bannerech v sítí Google Ads KAMKOLIV se pohnete? Zvlášť dobře to funguje s Amazonem nebo opravdu velkými e-shopy, které si tuhle sledovačku u Googlu mohou zaplatit. A řadu zákazníků po několikadenní virtuální šikaně opravdu přesvědčí, aby kliknuli a koupili. Vy ale přece máte svojí hlavu, ne? Stejně tak dobrovolně jste se ale už dávno vzdali veškerého obsahu, který na Facebook posíláte - fotky, videa, audionahrávky, to všechno vlastní Facebook, protože zveřejněním jste se vzdali jakýchkoliv autorských práv. Facebook může kdykoliv vaši tvorbu přeprodat třetím stranám, aniž byste z transakce viděli jedinou korunu. To je ostatně důvodem, proč je Facebook zadarmo, ačkoliv musí ustát celodenní nápor několika stovek milionů lidí. Lidí, kteří jsou na něm často POŘÁD. Dokážete si vůbec představit to množství dat a nekonečné zástupy serverů, které to musí chroustat? A přesto neplatíte ani vindru, ten pravý byznys totiž živí firmy, které si v pozadí kupují dušičky za nehorázné sumy. A protože akcionářům se nelíbí, že jsou akcie Facebooku pořád hrozně nízko, hledá samozřejmě společnost cestičky k tomu, jak prodej reklamy zefektivnit. Clipboard03 Sluší se připomenout, že akcie Facebooku se začaly nabízet v květnu 2012 v ceně 38 dolarů za kus. Na konci prvního dne obchodování byly na ceně 38,23 dolarů, takže se žádný velký zázrak nekonal a během několika měsíců dokonce výrazně ztratily a v srpnu se pohybovaly kolem dvaceti dolarů. Pár lidí se jich dokonce narychlo zbavilo v momentě, kdy byly na téměř poloviční ceně oproti té nákupní. Žabaři. O rok později byl Facebook na své nákupce, na Vánoce 2013 už se pohyboval na 55 dolarech a momentálně cena za akcii činí 77,7 dolarů, tj. dvojnásobek startovní částky během 2,5 roku. Co se tedy stane 1. ledna 2015? Uveďme si tří výňatky z prohlášení, které při svém zalogování do služby Facebook schvalujete: "Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací: udělujete nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího DV, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV). Tato licence k DV končí, jakmile svůj obsah podléhající DV odstraníte ze svého účtu, s výjimkou případů, kdy jste tento obsah sdíleli s ostatními (pokud jej také oni neodstranili)." Tahle pasáž platí už dlouhá léta, takže jí podléhá i aktuální Facebook. Všechno, co zveřejníte, se stává majetkem Facebooku. A pokud náhodou svůj účet zrušíte, je to stále majetkem Facebooku podle licence k DV, v případě, že váš obsah někdo lajkoval nebo shareoval - což je jak sami uznáte hlavním cílem vaší existence na Facebooku. Clipboard04 " Jestliže obsah podléhající DV odstraníte, bude odstraněn obdobným způsobem, jako při přesunutí do Koše v počítači. Berete však na vědomí, že odebraný obsah může existovat v záložních kopiích po přiměřeně dlouhou dobu (nebude však dostupný ostatním)." Takže pokud náhodou nahrajete nějakou kompromitující fotku, a pak si její zveřejnění rozmyslíte, máte vlastně smůlu. Můžete ji sice zneviditelnit nebo dokonce smazat, ale už pouhým uploadnutím proběhl obchod mezi vámi a Facebookem. Facebook má teď vaši fotku na svém záložním serveru a může s ní nakládat, jak se mu zlíbí. A co víc, může za určitých podmínek dovolit její zveřejnění kdekoliv a to včetně vašeho jména a dalších údajů: "Pokud publikujete obsah nebo informace s použitím nastavení Veřejné, znamená to, že povolujete všem (včetně osob mimo službu Facebook) přístup k těmto informacím, jejich použití a jejich spojení s vámi (tj. s vaším jménem a profilovou fotkou)." A teď se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, totiž bodu č. 9 nových podmínek, který se zove Informace o reklamě a dalším komerčním obsahu poskytovaném nebo zpřístupněném prostřednictvím služby Facebook: "1. Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značku, která se vám líbí), který poskytujeme nebo zprostředkováváme. To kupříkladu znamená, že nás tímto opravňujete, abychom mohli za poplatek firmám nebo jiným subjektům zobrazovat vaše jméno nebo profilový obrázek s vaším obsahem nebo informacemi, aniž bychom vás museli jakkoli finančně odškodnit. Pokud jste pro svůj obsah nebo informace vybrali konkrétní skupinu příjemců, budeme při použití vaši volbu respektovat. 2. Neposkytneme váš obsah ani informace inzerentům bez vašeho souhlasu. 3. Jste si vědomi toho, že nemůžeme ve všech případech identifikovat placené služby a komunikaci jako takové." Bod číslo jedna vám natvrdo sděluje, co se s vaším obsahem bude dít a to včetně vaší neoddělitelné identifikace s konkrétní službou či výrobkem. Všimněte si toho, že je tam "např. značku, která se vám líbí", což naznačuje, že můžete být spojeni vlastně s čímkoliv. Prodej osobních dat se tímto z šedé zóny přesouvá na zcela legální půdu. Bod číslo dva se vás snaží chlácholit, že to bez vašeho souhlasu nepůjde, ale tento souhlas udělujete přečtením bodu číslo jedna a odsouhlasením kompletních podmínek. V rámci dodatků je mimochodem kouzelná větička, která naznačuje, že ani nebudete muset znovu něco zakřížkovat a odkliknout: "Pokud budete Služby Facebooku používat i po zveřejnění takového upozornění na změnu našich podmínek, zásad, nebo pravidel, upravené podmínky, zásady nebo pravidla tím přijímáte." Takže prostě jen stačí, abyste se prvního ledna roku 2015 přihlásili a kouzlo je dokonáno. Bod číslo tři (viz citace výše) je pak účelové mytí rukou v případě právního sporu. Jak se dozvíte níže v podmínkách, veškeré právní spory musí probíhat u soudu v San Francisku, takže... hodně štěstí. Clipboard05 Přemýšlím, jestli do posledního odstavce napsat nějaké shrnutí pro ty, kteří odrolovali všechen text, aby zkontrolovali počet komentářů nebo počet nálepek TRAPNÝ a STARÝ. Ale asi to nemá cenu, protože přesně takhle přece lidé čtou ono prohlášení o právech a povinnostech, které Facebook zveřejnil. Kdo chce kam...   A dalších 5 důvodů, proč zmizet z Facebooku, najdete ZDE.  

Komentáře