fb pixel
Vyhledávání

Bez ruky, na vozíku, se ztrátou pigmentu - když Barbie, tak pro všechny, ale jedině ta pravá, od Mattela

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Barbie je jednou z nejikoničtějších hraček historie. Je to případ toho, kdy se jméno jednoho konkrétního brandu ujme pro celý produkt. Spoustě podobných panenek se dneska říká “barbíny”, ale pravá Barbie, ta od Mattela, ta je jenom jedna. Respektive je jejich hromada. Tolik, aby měl každý tu svou, se kterou se identifikuje.

Jan Studnička
Jan Studnička 5.2.2020, 13:38

Barbie a cash

Barbie je ohromný byznys. Každoročně se prodá necelých šedesát milionů barbín, mimochodem dodnes drží rekord v prodeji Barbie Total Hair s vlasy až ke kolenům, mnozí si jistě vzpomenou. Barbie produkty se prodávají v pětačtyřiceti kategoriích a od svého vzniku vystřídala Barbie přes dvě stě zaměstnání. Byla astronautka už v šedesátých letech a jako chirurgyně operovala už v sedmdesátkách.

I přesto byla ale Barbie v podstatě od svého vzniku kritizována za zobrazování nereálných standardů ženské krásy. Po X dekádách si u Mattela někdo řekl, že už to nechce poslouchat, vydali pár oplácaných panenek a začili se tvářit, že byli feministé vždycky. Jsou na svou dlouhou, patnáct let trvající, feministickou historii velice pyšní. A woke zákazníci jim to žerou. Nebo je to možná všem až na pár šílených lidí na Twitteru jedno, ostatně...

… každou minutu se na planetě prodá sto panenek Barbie a každé dvě minuty si někdo koupí její dům, Dream House. Takový ten velký růžový bazmek, který se v podstatě nezměnil od šedesátých let, když ho Mattel vydal poprvé. Barbie se na druhou stranu změnila velmi.

Inkluzivní Dream House

Základní bílé a černé Barbie jsou na trhu už čtyřicet let, to nikoho nevzruší. Barbie z Asie je nám taky dávno známá. Ale možná nevíte, že v sezóně 2014 až 2015 Mattel odstartoval speciální řadu Barbie Fashionistas, která měla za úkol udělat z barbie nejdiverznější panenku na trhu. A taky udělala.

V řadě Fashionistas se začaly vydávat barbíny všechno možných barev a tvarů. Vysoké, malé, při těle, hubené, modrooké, zelenooké, slepé, s velkým zadkem, s malým zadkem, v šatech i v mikině, bílé, černé a dalších asi patnáct typů odstínů kůže. Tady je důležité si uvědomit, že vydávat tolik typů panenek není legrace, na designu každé jedné z nich se pracuje měsíce a dělá na ní tým až sta lidí. Maskéři, stylisté, designéři, kadeřníci, markeťáci… Vydat panenku je velká operace.

V roce 2018 vyjela Barbie panenka na vozíku a byl to prodejní hit, v Británii byla tahle Barbie nejprodávanější z celé řady. Podobně jako o rok později Barbie s protetickou končetinou, kterou Mattel nechal vytvořit ve spolupráci s aktivistkou Morgan Reevsovou, která se narodila bez levého předloktí. Letos přibyly panenky s různými rasovými variacemi na toto téma a přibyla jednak bezvlasá Barbie a Barbie trpící chorobou vitiligo, ztrátou buněk, které vyrábějí pigment.

Heslo dne je: barbína pro všechny. Jestli nějaké holčičce na vozíku kdekoli udělá radost, že je její panenka taky na vozíku, měli bychom být všichni rádi, že Mattel něco takového dělá. Zlý jazykové samozřejmě říkají, že to je jenom cynický pokus vydělat víc peněz, ale… no a co? Není vydělávání na dobrých skutcích splněný sen?

Podobné články

Doporučujeme

Další články