1. One-man show
Monte Karlo stojí a padá s Petrem Čtvrtníčkem. Pokud dokolečka oprašujete Českou sodu, bavíte se u Ivánku, kamaráde, nebo prostě jen chcete vidět, jak talentovaný herec a komik přivádí k životu postavu typického maloměstského bazarníka, je pro vás pár dílů Autobazaru Monte Karlo povinností. Skečová struktura a charakteristický slang totiž Čtvrtníčkovi sedí a všichni ostatní jsou odsouzeni jen do rolí přihrávačů.
2. Jednoduchost a logistika grotesky
V podstatě každá scéna je o fóru, jehož pointu není tak těžké odhadnout, ale právě ve familiérnosti situací, kterými si každý zájemce o koupi auta minimálně jednou, dvakrát prošel, a jejich "řemesle" celý sitcom je. Autoři se navíc neomezí jen na drmolení starých známých pravd a občas překvapí i kombinatorikou nebo něčím, co jste zatím neslyšeli. Děj seriálu je sám o sobě časově neukotven, takže nečekejte žádné trefování se do aktuálních událostí. Tohle je porevoluční pravěk, který bohužel v některých bazarech u menších měst či vesnic pravděpodobně pořád utěšeně vzkvétá.
3. Důvěrně známé figurky
Úlisný šéf bazaru, afektovaná sekretářka a holka pro všechno, šikovný, ale neambiciózní mechanik, úplatná úřednice z pojišťovny nebo týpek s odtahovkou, co vozí matroš z Německa. Plus samozřejmě celá plejáda typických zákazníků, kteří už se těší, až je někdo natáhne. Monte Karlo je skutečně přehlídkou povědomých charakterů, ale právě díky nim funguje. Každý tu pozná kus svého života, který měl spojen s výběrem zánovního či notně ojetého vozu. Podobných oborových seriálů by se dalo vyprodukovat hned několik, ale zákulisí autobazaru je pro sitcom přímo ideální. Pracujete na jedné lokaci, sehnat pár vraků není problém a díky žargonu se divák rychle dostane do "jiného světa".
4. Atlas překupnických zlozvyků
Je potřeba nakreslit noty, omladit auto, dostat ho do vůně, aby mohlo do světa. Postavit na hlíny, nasadit mu posmrtnou masku a udělat z něj večerní vůz, pokud jsou šrámy skutečně nad meze možností zkušeného štukatéra. Čtvrtníček rozhazuje kryptické, ale přesto snadno pochopitelné šifry plnýma rukama a právě díky jeho zapálení pro každý nový obchod si Monte Karlo drží svůj drajv i v pozdějších epizodách, kdy už divák umí v přeprodeji ojetých vraků chodit. Kája Čížek je tu vykreslen jako snaživý a podrazácký byznysmen, jemuž ovšem hází další klacky pod nohy ti, co stojí nad ním. Jde o klasický zákon padajícího lejna. A s tím se dokáže identifitikovat každý.
5. Zkušený tým
Monte Karlo přichází od produkční společnosti Negativ, která stojí za divácky velmi úspěšnou Kanceláří Blaník. Ta funguje na podobném principu, ale nabízí zcela jiný přístup, když se trefuje do aktuálních politických kauz a často zabloudí do sžíravé satiry, o které si druhý den povídá celá firma v kuchyňce u kafe. Monte Karlo zas bude o sladké nostalgii, kterou dokázal seriálu vtisknout nejen herecký tým, ale třeba i režisér Prušinovský, autor Okresního přeboru. Jeho jistá ruka s přehledem kočíruje sitcomové řemeslo, jehož podstata bohužel řadě televizních autorů, ať už komerčních nebo veřejnoprávních, doposud unikala. Je trochu smutné, že musí takhle jednoduchý žánr vyučovat internet, ale znovu to dokazuje, že se do onlinu daří tahat šikovné a zkušené profíky. A to je bezesporu pozitivní.
6. Bezpečí jednohubky
Každá epizoda Monte Karla má pouhých deset minut. Jeden motiv, pár postranních špílců, které kulminují ve finále celé série, a stravitelné poselství, které stihnete absorbovat během oné pauzy na kafe. Při roztříštěné pozornosti dnešního publika je podobný formát naprosto ideální. Zasmějete se mu, ale úsměv vám ztuhne na rtech, až váš plechový miláček začne kuckat a vám dojde, že už brzy budete muset zjistit, jestli umění napodobuje život, nebo je tahle komedie obousměrná. Jakmile totiž vstoupíte do opravdového bazaru, už budete vědět, že máte na zádech terč.
První díl můžete zhlédnout na Stream.cz už od včerejška. Další budou následovat. Kromě autobazarů vás ale můžou oholit třeba i autopůjčovny. Přesvědčte se sami.