fb pixel
Vyhledávání

15 ikonických trolejbusů z plzeňské a ostrovské Škodovky

Vozíme se v nich už víc než osmdesát let. Dodnes ekologicky jezdí ve dvanácti českých a bezpočtu zahraničních městech.

Radek Kovanda
Radek Kovanda 29.12.2017, 10:00

1. Škoda 1 Tr - první se značkou Škoda

1Tr pro Prahu r1936_7

Úspěšnou řadu nepřetržitého vývoje a výroby trolejbusů zahájila Škoda v polovině třicátých let dvacátého století typem Škoda 1 Tr. Ten se podílel na zahájení prvního moderního trolejbusového provozu v Čechách, který začal v Praze 28. srpna 1936. Vůz mohl svézt až 72 cestujících. Maximální rychlost 46 km/h byla na svou dobu zcela dostačující. Jediný vyrobený kus sloužil v Praze v pravidelném provozu téměř dvacet let, do dnešních dnů se nedochoval.

2. Škoda 3 Tr – sériová výroba je tu!

3tr1 Prvních šest vozů Škoda 3 Tr vyrobených v roce 1941 pro Plzeň znamenalo zahájení sériové výroby trolejbusů Škoda. O dva roky později následovaly čtyři vozy druhé série a v letech 1947-48 přibylo dalších 24 vozů modernizované třetí série. Vzhledem k tomu, že trolejbus Škoda 3 Tr byl vybaven odpruženým závěsem, mohl k němu být ve špičkách připojen vlečný vůz, čehož se hojně využívalo zejména v 50. letech minulého století. Vozy jezdily v Plzni téměř čtvrt století. Rekonstruovaný historický trolejbus Škoda 3 Tr je chloubou expozic Techmania Science Centra v Plzni.

3. Škoda 6 Tr - nová koncepce

6 Tr 1 DP Brno657707-1 Již od počátku 40. let minulého století se Škoda zabývala koncepcí jednomotorového trolejbusu s dvěma nápravami a kompaktní karosérií. Tyto snahy vyvrcholily představením trolejbusu zcela nové konstrukce, který předurčil budoucí základní koncepci trolejbusů Škoda. V roce 1949 bylo pod označením Škoda 6 Tr dodáno 15 koncepčně zcela nových trolejbusů do Brna. Díky své minimální poruchovosti zde jezdily plných 20 let. Dnes se ve sbírkách Technického muzea v Brně nachází jeden tento unikátní trolejbus.

4. Škoda 7 Tr - premiérový export

7 Tr 6  pohled na zadni¦ü c¦îa¦üst vozu Na počátku 50. let společnost Škoda uvedla na trh nový typ trolejbusu pod označením Škoda 7 Tr, který se stal prvním typem dodaným do zahraničí - sedm vozů bylo tehdy dodáno do Varšavy. Vozy tohoto typu se rovněž zasloužily o rozšíření trolejbusové dopravy do řady měst České republiky. Za dobu pěti let bylo vyrobeno přes 170 trolejbusů tohoto typu. Díky velmi dobrým jízdním vlastnostem, jednoduché údržbě a dlouhé životnosti byly některé z nich provozovány po dobu 30 let.

5. Škoda 9 Tr - světová trolejbusová hvězda

HLAVNI_pouz¦îi¦üt 9 Tr na zkus¦îebni¦ü ji¦üzde¦î v Ostrove¦î Zatím nejúspěšnějším typem trolejbusu v historii značky bylo vozidlo Škoda 9 Tr. Za dvacet let se jich vyrobilo téměř sedm a půl tisíce kusů. Tyto vozy se staly celosvětově proslulými a jezdily v 15 zemích světa. Hlavní výhodou vozidla byla jednoduchá konstrukce, nadstandardní spolehlivost, nízké udržovací a provozní náklady. Vozů s oblibou využívali provozovatelé náročných tratí. Vůz patřil mezi nejvyspělejší trolejbusy své doby. Měl moderní ocelovou karoserii s panoramatickými skly, komfortní odpružení, nižší výšku schodů pro nastupování, sníženou hmotnost i hlučnost.

6. Škoda 14 Tr - dvacet let ve výrobě

hLAVNI_14 Tr d Skutečným nástupcem legendární „devítky “ se stal až typ 14 Tr, jehož vývoj trval řadu let. I v průběhu sériové výroby prošlo vozidlo řadou změn, ať na karosérii, podvozku či elektrovýzbroji. Výsledkem však byl vyspělý vůz, který se následně stal pověstným vysoce promyšlenou jednoduchostí, příkladnou spolehlivostí a nenáročnou údržbou. Těchto vlastností si zákazníci cenili v takové míře, že se vozidlo udrželo ve výrobě po dobu dvaceti let. V roce 1995 byl na trh uveden zásadně modernizovaný typ 14 TrM. Další modifikace typu 14 Tr se prosadily i na trhu USA . Za dobu jeho produkce se vyrobilo a prodalo do dvaceti zemí světa bezmála 3 900 kusů všech variant „čtrnáctky “.

7. Škoda 15 Tr - zamířil i do USA

HLAVNI_15 Tr b Odpovědí na rostoucí poptávku po velkokapacitních vozidlech byla Škoda 15 Tr, článková (kloubová) alternativa „čtrnáctky“. Díky vysoké stoupavosti byla „patnáctka“ vynikajícím vozidlem pro členité tratě s vysokým převýšením. Jeho modernizované varianty se měly vyrábět jen do zavedení nového nízkopodlažního typu, který v té době již byl testován. Díky své osvědčené a jednoduché konstrukci však probíhala výroba i po uvedení nízkopodlažních vozidel na trh. Vozidlo se ve speciální modifikaci uplatnilo i na trhu USA. Patnáctka“ byla provozována v 10 zemích a za dobu téměř 20 let se vyrobila ve více než 600 kusech.

8. Škoda 21 Tr / Škoda 22 Tr - první nízkopodlažní

21 Tr b nova V polovině 90. let byl uveden na trh první nízkopodlažní trolejbus Škoda, typ 21 Tr. U některých jeho variant (verzí) byla poprvé aplikována asychronní elektrovýzbroj a také pomocný dieselový generátor. K dvanáctimetrovému modelu 21 Tr existovala i kloubová velkokapacitní osmnáctimetrová verze 22 Tr. 22 Tr b Zajímavé je, že prototyp tohoto vozidla byl prvním nízkopodlažním trolejbusem, z něhož teprve následně vycházela zkrácená verze – typ 21 Tr, jenž se však do sériové výroby dostal dříve než kloubové provedení. Za dobu výroby necelých 10 let se vyrobily 132 trolejbusy Škoda 21 Tr a 12 trolejbusů Škoda 22 Tr, přičemž se uplatnily převážně v České republice.

9. Škoda 24 Tr - flotila 150 vozů pro Rigu

hlavni¦ü_24Tr (2) Třetí a jeden z nejúspěšnějších projektů unifikace trolejbusů s autobusovou karoserií. Škoda Electric společně s firmou Irisbus vyrobila dvanáctimetrový plně nízkopodlažní třídveřový trolejbus, první v roce 2003. Premiérový vůz byl dodán do Plzně, první sériová výroba byla pro Zlín. Doposud bylo vyrobeno a dodáno více než 260 těchto dvanáctimetrových vozidel, nejvíce jich jezdí v lotyšské Rize – 150 kusů. Kromě Lotyšska jezdí trolejbusy Škoda 24 Tr také v Rumunsku a mnoha českých městech. Většina všech dodaných vozidel je vybavena poloautomatickými sběrači a dieselovým agregátem pro autonomní pojezd mimo trolejovou síť.

10. Škoda 25 Tr - model oblíbený v tuzemsku

hlavni¦ü_25Tr (1) Úspěšná kloubová verze škodovácké „čtyřiadvacítky“. Tento typ je vyráběn a dodáván od roku 2005, většinou pro české provozovatele. Jediná zahraniční dodávka byla určena pro slovenskou Bratislavu. Celkově bylo vyrobeno více než 70 vozidel, největší provozovatel jsou České Budějovice – které vlastní 31 kusů. První osmnáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový kloubový trolejbus Škoda 25 Tr byl vyroben v roce 2004. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění, klimatizace celého vozu i přehledný informační systém.

11. Škoda 26 Tr - export do Bulharska

HLAVNI_26Tr Dvanáctimetrový plně nízkopodlažní vůz je dodáván od roku 2009, kdy byly zahájeny dodávky pro Jihlavu – celkem 23 kusů. Byl vyroben v rámci spolupráce s dalším výrobcem autobusů – polskou společností Solaris. Doposud Škoda vyrobila více než 200 vozidel, z toho většina pro pět bulharských měst. Snazší nástup a výstup pasažérů je jako u dalších moderních typů škodováckých vozů usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Škoda 26 Tr může být také vybaven výkonnou klimatizací a pomocným dieselagregátem nebo bateriemi.

12. Škoda 27 Tr - řešení pro vytížené linky

HLAVNI_WWA_TROLEJBUS_2 Kloubový typ vyráběný od roku 2010, vyráběný od roku 2010, pr vní vůz dodán do Ostravy. Od té doby bylo vyrobeno více než 100 vozů, z toho nejvíce pro bulharskou Sofii. Osmnáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový kloubový trolejbus usnadňuje přepravu cestujících v době zvýšené kapacity. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění, klimatizace celého vozu i přehledný informační systém. Nechybí ani vyklápěcí plošina pro vozíčkáře. Trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris jezdí mimo jiné v Plzni, Ostravě, Zlíně a Ústí nad Labem.

13. Škoda 28 Tr - patnáctimetrový trolejbus doplňuje nabídku

IMG_8548 Svojí délkou patnáct metrů doplňuje obě standardní verze trolejbusů vyráběné Škodovkou, tedy vozy o délkách dvanáct a osmnáct metrů. Prozatím plzeňská firma vyrobila a dodala dvacet kusů, prvenství Pardubic v počtu provozovaných vozů tohoto typu (10 kusů) bude v roce 2015 překonáno v Ústí nad Labem (celkem 18 kusů). Pardubice budou ale navždy prvním městem, kde tento velkokapacitní typ škodováckého trolejbusu jezdí. Tak jako u všech trolejbusů s okřídleným šípem ve znaku Škoda Electric dodává veškerou elektrovýzbroj a provádí celkovou montáž.

14. Škoda 30 Tr - dodávka do Bratislavy

hlavni¦ü_30Tr (2) Spolupráce se třetím významným středoevropským výrobcem autobusů, společností SOR, byla zahájena v roce 2011. První, devatenácti kusová dodávka směřovala do Banské Bystrice, o rok později do Hradce Králové. Prozatím je v provozu více než padesát kusů, ale další budou rychle přibývat tak, jak bude plněn kontrakt pro Bratislavu. Dvanáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový trolejbus se vyznačuje vysokým komfortem pro cestující.

15. Škoda 31 Tr - nejdelší vůz Škoda

hlavni¦ü_31Tr Kloubová verze předchozího typu a zároveň prozatím nejdelší trolejbus s délkou více než 18,7 metru. Tento typ byl poprvé sériově dodán v roce 2011 do Hradce Králové, kde je v provozu 13 kusů. Největším provozovatelem v České republice však bude brzy Brno, kam bude dodáno celkem 30 kusů. V zahraničí bude nejvíce vozů tohoto typu sloužit ve slovenské Bratislavě, kam je postupně dodáváno více než 50 vozidel. Trolejbusy Škoda 31 Tr zatím jezdí vedle Hradce Králové i v Prešově a Žilině.

A na závěr ještě pohled do interiérů a k tomu přehled důležitých dat v historii výroby trolejbusů značky Škoda:

1936 V Plzni byl vyroben první trolejbus značky Škoda typu 1 Tr. 1938 Pro pražské Elektrické podniky bylo dodáno pět trolejbusů typu 2 Tr. 1941 Pro Plzeň byl vyroben třínápravový trolejbus typu 3 Tr. Vozy mohly přepravit 80 cestujících. 3 Tr - interier salonu pro cestuji¦üci¦ü vozu 121   DP Plzen¦î Interiér modelu Škoda 3 Tr 1949 Pro Brno bylo vyrobeno 15 trolejbusů typu 6 Tr, jednalo se o první dvounápravové trolejbusy. 1951 Ze série 173 kusů trolejbusu typu 7 Tr bylo prodáno sedm kusů do Polska, a tak se tento trolejbus stal prvním exportním typem. 1960 Výroba trolejbusů byla z Plzně přemístěna do závodu v Ostrově. 1961 Zahájena výroba typu 9 Tr, kterého se do roku 1982 vyrobilo 7 439 vozů, což je nejvíce ze všech typů značky Škoda. 6tr1-2 Interiér modelu Škoda 6 Tr 1972 Nástupcem osvědčeného 9 Tr se stal trolejbus 14 Tr. Prototyp byl vyroben v roce 1972, sériová výroba začala v roce 1981 a do roku 1999 bylo vyrobeno 3 265 kusů. 1983 Trolejbus 15 Tr byl kloubovou variantou typu 14 Tr, do roku 1997 byl vyroben v celkovém počtu 469 kusů. 1995 Výraznou modernizací trolejbusu typu 14 Tr vznikl nový typ 14 TrM. 1997 Trolejbus typu 21 Tr byl prvním sériově vyráběným nízkopodlažním trolejbusem Škoda. 7tr4 Interiér modelu Škoda 7 Tr 2000 Škoda do roku 2003 dodala pro San Francisco 241 kusů trolejbusů 14 TrSF. 2003 Výroba trolejbusů se vrátila do Plzně, po prototypu 24 Tr se od dalšího roku rozběhla sériová výroba, byly to typy s použitím karosérie Irisbus. 2004 Celkem 60 trolejbusů ETB a DMA s karosérií Neoplan pro americký Boston vybavila Škoda elektrickou výzbrojí. Typ 22 Tr byl posledním vyráběným trolejbusem v Ostrově. 2007 Škoda zahájila dodávku 150 trolejbusů 24 Tr do lotyšské metropole. 15 Tr interier Interiér modelu Škoda 15 Tr 2008 Byla zahájena výroba trolejbusů s karosérií Solaris – po třínápravovém typu 28 Tr následovaly v dalším roce dvounápravový 26 Tr a kloubový 27 Tr. 2010 Z výrobního pásu sjely první trolejbusy s karosérií SOR – 30 Tr a kloubový 31 Tr. 2010 V Sofii začali využívat škodovácké trolejbusy 26 Tr, o čtyři roky později pokračovaly dodávky do dalších bulharských měst. 2013 Škoda uzavřela kontrakt na dodávku 125 trolejbusů pro Rigu. V průběhu pěti let dodá do lotyšské metropole nízkopodlažní kloubové trolejbusy typu Škoda 27 Tr. 2014 Do Sofie jsou dodány nízkopodlažní kloubové trolejbusy 27 Tr. Pro Bratislavu byly vyrobeny klimatizované trolejbusy 31 Tr. A v témže roce slaví Škodovka výrobu jubilejního 14 000. trolejbusu vlastní produkce. interie¦ür 26Tr (3) Interiér modelu Škoda 26 Tr A TADY máte ještě něco navíc: 10 strašných věcí, které dělají lidi v autobuse.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články