1. Peugeot Exalt
Nádherný sedan s imitací žraločí kůže, výběrovými materiály v interiéru a skládacím elektrickým skútrem pod podlahou kufru. Automobilka ho vybavila hybridním pohonem, jehož základem je přeplňovaná šestnáctistovka (nejvýkonnější přeplňovaná šestnáctistovka na světě s výkonem 270 koní). Možná se časem dočkáme umírněnější verze coby prémiového sedanu pro čínský trh.
2. Lamborghini Asterion
Když donutíte Lamborghini, aby se podvolilo snižování emisí, dopadne to takhle. Obrovský dvanáctiválec pod kapotou, tak jako u Aventadoru, doplňují hned tři elektromotory, takže výsledek dává dohromady 910 koní. V sérii ale tohohle macka určitě neuvidíme, protože by lezl do zelí koncernovému Porsche 918 Spyder. U Italů ale platí, že nikdy neříkej nikdy...
3. Volkswagen XL1 Sport
Když před lety představil Volkswagen základní XL1 - kosmické vozítko, co umí jezdit za deci benzínu na sto kilometrů, ohromil tím především členy strany zelených a fanoušky vozítek z filmových sci-fi. A tak na to šel letos jinak. Ultralehkou konstrukci trochu nazdobil a pod kapotu jí nadělil výkony motor z Ducati. Ano, motorky Ducati. Nesmějte se, jedná se o nejvýkonnější dvouválec, co existuje - 200 koní řvoucích až do jedenácti tisíc otáček. Z nuly na sto se dostanete pod šest sekund. Resp. můžete o tom snít, protože jde zas jenom o koncept. A tady nás to opravdu mrzí.
4. Audi TT Sportback
Nové Audi TT se právě objevuje na trhu. Sympatické ostré kupé, které ve třetí generaci zdrsnělo a dospělo. Audi ovšem pokukuje i po jiné cílovce, a tak si dovolila nové tété protáhnout do podoby klasického sedanu. Ano, jistě by to v reálu trochu zasahovalo do práce jiným, áčkovým modelům, ale na autosalonu a ve světě konceptů se na to nehraje. Nic není nemožné a Audi tím jednoznačně dokazuje, že má čas i prostředky si "hrát". Na rozdíl od konkurenčního BMW, které nepředstavilo žádnou fantasmagorii - jen sériové modely.
5. Peugeot Quartz
Peugeot se po letech vrací na Dakar a už před pár měsíci nás neuvěřitelně potěšil závodním speciálem Peugeot 2008 DKR. Peugeot Quartz taky spadá do kategorie kompaktních SUV, ale design vám naznačí, že je neméně agresivní. A má proč se tvářit sebevědomě - kombinace zeleného elektromotoru a silné benzínové jednotky totiž dává dohromady pět set koní. Se sériovou výrobou ale nepočítejte - pro Peugeot je to jen designová platforma a motor pod kapotou je prý jen takové inženýrské cvičení.
6. Infiniti Q80
Infiniti je luxusní podznačkou Nissanu, která se specializuje na velké sedany a SUV. Q80 si hraje na luxusní a prémiové sedanovité kupé. Nebo snad kupátkovitý sedan? Tenhle kočkopes poslední dobou hodně zkoušejí hlavně Němci, kterým se chce Infiniti podobat. Pětimetrový vůz vypadá jako obroušený oblázek a má pod kapotou, jak už je příznačné, kombinaci klasického motoru (třílitrový šestiválec) a elektriky. Může vám to připadat únavné, ale dělá to hezká čísla - v případě Q80 jde o 550 kombinovaných koňských sil.
7. Toyota CH-R
Jak vyrobit hezkou krabici do města? Zbavíte ji pravých úhlů. Kompaktní SUV do města opravdu vypadá jako nakreslené výlučně kružítkem. Pod kapotou je samozřejmě hybrid, ale je to bezpředmětné, protože jestli se Toyota někdy dostane k sérii, určitě trochu pohne s tvarem od těch buclatých proporcí. Zadní světla každopádně vypadají skvěle.
8. Mini Superleggera
Že všechny Mini vypadají stejně? Tenhle kabriolet by to mohl změnit. Vypadá dospěleji, elegantněji a jednotlivé linie se v něm přelévají do sebe. Je otázka, jestli zrovna tohle zákazníci bavorské značky chtějí, ale kouká se na to moc krásně.
9. Citroen Divine DS
Citroen je známý tím, že jeho koncepty se často dostanou do běžného provozu jen s minimem kompromisů (viz modely DS4 a DS5). I proto jeho design nezkousne každý a DS Divine bude přesně z toho soudku. Citroen by chtěl s tímto vozem proniknout na čínský trh coby s vlajkovou lodí samostatné divize DS. Jisté úpravy jistě budou potřeba, ale v tomhle konkrétním případě bychom si klidně tipnuli, že Divine bude za pár let dostupný i běžným smrtelníkům.
10. Renault Eolab
Francouzi musí mít na domácím autosalonu vždycky nějaký trumf. Extrémně odlehčené a překapotované Clio má sice podivný název (hlavně v něm nepřehazujte písmenka!), ale jezdí za litr na sto. Viníkem je samozřejmě hybrid pod kapotou a maximálně optimalizovaný tvar vozu, odladěný ve větrném tunelu. Budou takhle vypadat auta budoucnosti? Nezlobili bychom se...