1. Tour de France (od roku 1903)
Za zrodem nejslavnějšího cyklistického závodu světa stojí příběh velký jako závod sám. Nové francouzské noviny L'Auto dlouho zápolily o čtenáře s konkurenčním listem Le Vélo. Původní jiskra, která vedla k založení L'Auto, tzv. Dreyfusova aféra, nestačila k udržení a budování čtenářské obce. Le Vélo byl nejúspěšnějším listem v zemi a denně prodával 80 tisíc výtisků. Tři roky po založení L'Auto se jeho investoři sešli na krizovém jednání. Sportovní redaktor Géo Lefévre tehdy navrhnul, že ve světě letí sponzoring různých sportovních akcí. A protože byl velký fanouškem cyklistiky a věděl, že šéfredaktor a jeden z investorů jsou velkými fanoušky tohoto sportu, navrhnul šestidenní etapový závod kolem Francie.
O něco podobně ambiciózního se ještě nikdo nikdy nepokusil, ale Lefévre věděl, že bude mít u představenstva podporu. Návrh byl přijat, a tak se vlastně zrodila moderní etapová cyklistika. Lefévrova myšlenka se mimochodem velmi osvědčila – během konání prvního ročníku se náklad novin zdvojnásobil a o dvacet let později už L'Auto prodávalo půl milionu výtisků denně. A Le Vélo? Ten nakonec vyhlásil bankrot už v roce 1904.
2. Giro d'Italia (od roku 1909)
V Itálii samozřejmě sledovali úspěch, který Francouzi se svým závodem měli. A majitelé listu La Gazzetta dello Sport se rozhodli, že se pokusí o něco podobného. A věděli, že musí spěchat, protože konkurenční noviny Corriere della Sera se po úspěšném vyhlášení automobilového závodu rozhodly vstoupit také do cyklistiky. Pokud by Gazzettu předběhly, byl by konec všemu. Konexe majitele Gazzetty nakonec zajistily potřebné finance a závod se vyhlásil skoro rok předem. Málokdo ovšem věděl, že na uspořádání pořád není dost peněz. Gazzetta nakonec vyhlásila putovní sbírku a ke konci do ní přispěl i list Corriere della Serra, když už bylo jasné, že Giro d'Italia bude prvním podobným závodem. To šlo o čest celé Itálie, nikoliv o malichernou rivalitu.
Na odměny pro vítěze se nakonec podařilo vybrat dost peněz a závod se mohl v květnu 1909 pořádat. Vítěz Lugi Ganna získal na svou dobu velmi pěkných 5325 italských lir. Nejslavnějším šampionem byl Alfredo Binda, který byl v dvacátých letech neporazitelný. V roce 1929 dokonce vyhrál s takovou lehkostí, že na něj dav v cílové rovince zlostně bučel. Gazzetta mu v příštím roce zaplatila neslýchaných 20 tisíc lir, aby do závodu nenastoupil. Přesto se vrátil v roce 1933 a zvítězil popáté.
3. Vuelta a España (od roku 1935)
Ve Španělsku se v roce 1934 jela Grand Prix Španělska, na trase Eibar - Madrid - Eibar, ale majitel listu Informaciones se okamžitě začal o sponzoring podobné akce zajímat, protože viděl úspěch francouzských a italských novin (v roce 1933 L'Auto prodávalo rekordních 835 tisíc výtisků denně). V roce 1935 proto vznikla Vuelta, další z velkých etapových závodů. Původně se jezdila na jaře, ale o šedesát let později – v roce 1995 – ji konečně svaz přesunul na přelom srpna a září, aby na sebe jednotlivé Tour navazovaly. Větší slávy a prestiže se závod dočkal až v šedesátých letech, kdy se konal pravidelně a začaly na něj jezdit zahraniční hvězdy.
A letošní Vuelta je samozřejmě naplno rozjetá. Sledovat ji můžete na Eurosportu, kde ji komentuje slavný závodník Juan Antonio Flecha, který má těch italských kilometrů v nohách požehnaně. Nám odpověděl na následující tři otázky:
Jak vidíte průběh letošní Vuelty?
Klíčová bude 14 a 15 etapa, protože jsou svým profilem nejnáročnější a navíc protože zakončují velice náročný celý týden. Jsou tam náročné a nebezpečné sjezdy a stejně jako na olympiádě i tady to může hrát určitou roli. Vuelta se určitě rozhodne v posledním týdnu a závěrečná časovka může být rozhodující i z toho důvodu, že je závěrečnou pro jezdce.
A co si myslíte o českém nejlepším jezdci Romanu Kreuzigerovi?
Od malička bylo jasné, že je to velmi talentovaný jezdec. Dnes je to dospělý hotový závodník. Posbíral už spoustu úspěchů a má respekt a obdiv ostatních. Možná by mohl být v některých částech závodu agresivnější, zejména ve stoupání.
Tip na vítěze Vuelty?
Myslím, že uspěje Alberto Contador – odstoupil na Tour de France a má dost sil se o vítězství poprat, druhý bude Nairo Quintana a třetí Chris Froom. Ten bude nejvíce unavený, protože absolvoval Tour de france a olympiádu v Riu.