fb pixel Zábavná fakta o online nakupování. O co je největší zájem a jaká byla nejdivnější věc, která se kdy přes internet prodala? – G.cz
Vyhledávání

Zábavná fakta o online nakupování. O co je největší zájem a jaká byla nejdivnější věc, která se kdy přes internet prodala?

Kdo nemá rád zábavná fakta, je pěkný morous. Anebo nikdy žádná nečetl. Přitom jde o vděčné konverzační téma, které protistranu zaručeně zaujme. Ovšem když přijde řeč na nakupování přes internet, jen málokdo má v rukávu pár skutečně zajímavých a záživných informací. Ve světě jedniček a nul se toho přitom děje mnohem více, než si myslíte. Ostatně posuďte sami.

Komerční článek
Komerční článek 16.9.2021, 17:00

Elektronická komerce se zrodila před více než 40 lety

Zamýšleli jste se někdy nad tím, kdy byl spuštěn první e-shop? Kdybyste si měli tipnout, pravděpodobně byste zmínili pozdní devadesátky nebo přelom tisíciletí – a vlastně by to nebylo úplně špatně. Vůbec prvním čistě internetovým obchodem byl Zappos, který později koupila společnost Amazon za 1,2 mld. USD. Před tímto e-shopem však spatřily světlo internetového světa i jiné projekty. Prvním počin v oblasti elektronické komerce spadá do roku 1979. Ano, čtete správně - právě v tomto roce představil britský vynálezce a inovátor Michael Aldrich online nakupování – transakci mezi dvěma stranami.

V pomyslném stroji času bychom se však také mohli vrátit zpět do období tzv. Berlínské blokády. Na přelomu let 1948 – 1949 našel při objednávání zboží, které bylo následně do zablokovaných sektorů Berlína dopravováno vzdušnou cestou, využití telex neboli dálnopis.

První věc, která se přes internet prodala, byl Sting

Anglický hudebník a občasný herec se samozřejmě přes internet neprodával. Jeho nahrávka s názvem Ten Summoner’s Tales však ano – a stala se první oficiální položkou, která se prodala online. Transakce proběhla na stránce NetMarket a zadavatelem byl zakladatel webu Dan Kohn. Psal se rok 1994 a Sitngovo CD putovalo do Philadelphie za Kohnovým přítelem. Vyšlo ho na 12.48 USD a poštovné. Kohn později prohlásil pro The New York Times, že k přenosu citlivých údajů o kreditní kartě použili šifrovací program – a nedostala by se k nim ani NSA.

Jaká položka následovala po audionahrávce? Druhou věcí, která se prodala přes internet, byla pizza z franšízového řetězce Pizza Hut. Informace o tom, jestli ji dotyčný zákazník dostal za plnou cenu, nebo využil slevové akce a kupóny, se nedochovala.

Největší podivnost prodaná online byla duše

A nemáme na mysli duši od kola. Pravdou je, že lidí dělají bláznivé věci a spousta bizarních nákupů vás proto zřejmě vůbec nepřekvapí. Ale duše? To už je docela silný kalibr. Možná jste si teď vzpomněli na čtvrtou epizodu sedmé série kultovních animáku Simpsonovi, ve které Bart prodává duši za 5 dolarů Milhousovi – tak něco podobného se stalo i ve skutečnosti. Bartem se evidentně inspiroval Pablo Peñalver, který svou duši prodal na platformě eBay za 47,51 eura. Takže alespoň podstatně dráž než jeho žlutý idol.

Ale nechme Pablvou duši duší, za zmínku stojí i jiné nevšední nákupy. Třeba zbytky jídla od Vánoc, které jistý Brit vydražil za 338 USD (aukce začínala na 0,01 USD). A co teprve žvýkačka z úst Britney Spears? Když ji popová diva v roce 2000 během koncertu ve Wembley Areně vyplivla, určitě netušila, že za ní skalní fanoušek zaplatí 14 tisíc USD.

Amazon prodává 300 produktů za vteřinu

Co dodat k tomuto faktu? Snad jen to, že si o podobných číslech mohou ostatní prodejci nechat zdát. Amazon je vážně gigant a každý den prodá věci za 638 milionů USD. Přepočteno na hodiny je to 26,6 milionů USD.

Nejprodávanější? Móda, ale také...

Fakt, že se přes internet prodá hodně oblečení, vás zřejmě příliš nepřekvapí. Ovšem knihy, které jsou za hadříky v těsném závěsu, byste možná v žebříčku nečekali. Ale skutečně je to tak - a mnozí prodejci je dokonce označují za bestsellery napříč všemi kategoriemi zboží. Vypadá to, že moudrosti zkrátka není nikdy dost.

Než nakoupíme, hledáme výhodnější alternativu

Přímočaré nakupování? Ale kdeže! Z mnohačetných průzkumů vyplynulo, že mezi typické vlastnosti nakupujícího patří opatrnost. 8 z 10 zákazníků provádí před uskutečněním objednávky průzkum ohledně ceny či toho, zda je prodejce dostatečně solidní. V průměru navštívíme 3 různé e-shopy, než danou věc vložíme do košíku. Výjimkou jsou slevové akce, kdy jdeme „najisto“ – když nám do klína spadnou časově omezené About You kupóny, rozmýšlíme se asi tak pikosekundu.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články