fb pixel Z herních Oscarů si odnesly ceny DayZ a Beat Saber. Můžeme čekat, že se Češi na stále rostoucím trhu prosadí? – G.cz
Vyhledávání

Z herních Oscarů si odnesly ceny DayZ a Beat Saber. Můžeme čekat, že se Češi na stále rostoucím trhu prosadí?

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Na herní platformě Steam, kde si můžete kupovat digitální kopie her, ukládat obsah, hrát s jinými hráči, komunikovat, vyhrávat odznáčky, všechny tyhle věci… tak na Steamu se každoročně vyhlašují herní Steam Awards, které oceňují nejlepší hry v daných kategoriích. Hlasovat může každý a je to tedy taková velká hráčská cena. A čeští vývojáři získali dvě z osmi kategorií.

Jan Studnička
Jan Studnička 8.1.2020, 13:54

Nejlepší tržiště na světě

Pro vás všechny naštvané hráče: víme, že Steam Awards nejsou Oscaři. Jsou něco lepšího, protože v nich hlasují reální hráči. Velká spousta reálných hráčů, nějakých sto milionů aktivních účtů, z nichž zhruba polovina používá Steam každý den. To je ohromné množství zákazníků, které může vývojář, třeba český vývojář, oslovit. A to se navíc bavíme jenom o počítačích, ale pak jsou tu ještě Playstationy, Xboxy, Nintenda a nekonečné množství smartphonů.

Podle posledních výzkumů hraje videohry dvě a půl miliardy lidí a předpokládá se, že herní průmysl bude mít v roce 2025 cenu tří set miliard korun. Samozřejmě jsou všechna tahle čísla velice nejistá, ale i tak se bavíme o ohromném a mimochodem stále rostoucím trhu, který je samé překvapení.

Ano, jednou z nejpopulárnějších her na Steamu je pořád GTA V, ohromný produkt ohromné společnosti, která věnovala ohromné množství peněz do ohromného marketingu a všechno je na tom ohromné. A nelze se tedy divit, že sedm let po svém vydání stále mezi pěti nejhranějšími hrami.

Ale kdo mohl vědět, že malá hra, která se jmenuje Fortnite, během dvou let zboří internet i celou herní scénu, vydělá skoro dvě miliardy a stane se z ní doslova kulturní fenomén? Nikdo. Videoherní průmysl i trh je stále v plenkách, může se stát spousta zajímavých věcí a Češi mají do tohoto zázračného světa hezky našlápnuto.

Pro nerdy i coolkids

Málokdo si to uvědomuje, protože hráči mají trochu ve zvyku nad sebou navzájem ohrnovat nos. Hráči od PCček pohrdají všemi ostatními, konzoloví hráči pohrdají sebou navzájem a všichni dohromady pohrdají hráči mobilních her, kteří ani nevědí, že nějaká taková rivalita existuje. A to jsou jenom platforomy, na kterých se dá hrát, pak ještě tvrdí gameři opovrhují těmi, co mrskají jenom FIFU, a chlapci, co hrajou FIFU si zase střílejí z nerdů od WoWka… no zkrátka vedle NSDAP a fanoušků Star Wars jsou hráči her jedna z nejtoxičtějších komunit.

Zajímavé na tom je, že český trh dokáže uspokojit všechny tyhle skupiny. To ukázaly třeba právě letošní Steam Awards. Češi vyhráli “Hru roku pro virtuální realitu” se svým Beat Saberem, což je vyložená party hra, ve které jde jenom o to, že knockoff světelnými meči rozsekáváte neonové kostky řítící se na vás v rytmu hudby. Skvělé hudby od českého skladatele Jaroslava Becka. Je to až absurdně prostinký koncept, který instinktivně pochopí i člověk, kterému po šesti tequilách vrazíte VR přilbu na hlavu. A když pomineme to, že musí mít člověk doma sestavu pro virtuální realitu, nemůžete jít být víc casual hra než Beat Saber. I Candy Crush byl víc “nerdy” než Beat Saber.

Druhá česká hra zvítězila v kategorii “S přáteli je to lepší”, tedy jakákoli hra pro více hráčů. A vyhrál DayZ. Hra, která nemá vůbec žádná pravidla, prostě vás vyplivne v nehostinné východní Evropě a kolem vás není nic jiného než dravá zvířata, zombíci a ostatní hráči, kteří se vás pravděpodobně pokusí zabít. A když jich je víc, tak vás nejdřív odzbrojí, svážou, zavedou vám infuzi s nakaženou krví a nacpou vám do chřtánu zkažené ovoce. Pokud jim v tom nezabrání jiný gang hráčů, kteří vás zachrání a je zaženou. A pak vás třeba střelí do hlavy, protože jak bylo řečeno: V DayZ nejsou žádná pravidla. Prostě sbírejte suroviny a snažte se přežít. Lidé mají v tomhle světě nahrány tisíce hodin. Je to ultimátní hra pro odhodlané hráče, kteří chtějí strávit čtyřicet hodin herního času tím, že hledají novou hřídel, aby rozběhli svou čtyřkolku. Možná.

Jenom ty české výherní kusy značí dva extrémy herního světa. A do toho máme před rokem vyšlý Kingdom Come: Deliverance až obsesivně přesný výlet do středověku od Dana Vávry. Pro hardcore hráče. Na druhou stranu tady máme studio Madfinger Games, které vyrábí masově hrané hry na telefony. Na pár minut do tramvaje.

Zkrátka Česko má videohernímu průmyslu co nabídnout. A možná to nebude dlouho trvat a malá česká hra zboří internet i herní scénu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články