Ukaž a čekej
Hráli to všichni, ale ruku na srdce, přeci jen šlo spíše o výsadu dívek. Papírová skládačka Nebe-peklo-ráj byla opravdu královskou přestávkovou zábavou především na základních školách. Z kusu papíru člověk poskládal zobáček, který si následně navlékl na oba palce a ukazováčky a dalo se s ním pohybovat. Zároveň v něm byla ukryta otevírací okénka a pod nimi nejrůznější vzkazy, často úkoly, ale úplně nejvíce různé „předpovědi“ do budoucna.
Člověk, co hrál, si na začátku zvolil buď číslo anebo barvu a ten, kdo hru držel, pak příslušným počtem pohybů Nebe-peklo-ráj zamíchal. Pak přišla volba číslo dvě a po ní už bylo třeba padnout prstem na výsledek. Nevíme, jak vy, ale u nás čím jsme byli starší, tím častěji se věci jako „spolužák ti sní svačinu“ nebo „zítra dostaneš průjem“ měnily za „dej francouzáka Káje“ nebo „pozvi Michala na rande“. Někdy v devítce už jsme si nehráli vůbec na nic a byly tam prostě jenom sprosťárny. Takže jste si vylosovali třeba označení „kokot“. Ano, milé děti 21. století, takhle jsme se bavili my, děti generace, co vyrůstala bez Instagramu.
Napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, kde se tato pohyblivá hra vlastně vzala? Trochu jsme po tom zapátrali. Kromě mnoha mateřských a učitelských návodů, jak Nebe-peklo-ráj využít ke vzdělávání a procvičování třeba druhů ovoce nebo zeleniny (zde vložte emotikon s očima protočenýma v sloup) jsme objevili jedinou uspokojivou odpověď; a sice, že má skládačka svůj původ v tradičním japonském umění origami.
To podle odhadů odborníků na kulturu země krvavého slunce vzniklo přibližně v 9. století a nejprve sloužilo jako výzdoba šintoistických svatyní a také při náboženských obřadech. Zábavou pro širší společnost se začalo stávat až ve století sedmnáctém a trvalo dalších 200 let, než si origami ustálilo pozici mezinárodně uznávaného umění.
Mezi nejznámější skládačky origami patří jeřáb, žába nebo i u nás hojně rozšířená vlaštovka. Existují tři základní typy origami – modulární, které se většinou skládá z více do sebe zasunutých kusů (sem spadají například známé ozdobné koule Kusudama), mokré, kdy je papír navlhčen, aby se lépe skládal, toho se využívá především u hodně náročných modelů, a pohyblivé, kam se dá zařadit právě Nebe-peklo-ráj.