Jeden z prvních poválečných trumfů výrobce lidových vozů je dodnes ikonou. Původně praktická dodávka pro práci i turistiku, později ikona hippies a nakonec milovaná vintage dodávka s obrovskou komunitou uctívačů a úpravců. Kdo by čekal, že se jen pár dekád po druhé světové tenhle německý kult uhnízdí právě ve Spojených státech. Právě tady, na západním pobřeží, najdete Type 2 v první generaci na každé druhé pláži.
Vůz vznikal poměrně překotně, protože Volkswagen chtěl mít kromě Type 1 (Brouk) také kompaktní dodávku. První varianty měly ovšem příliš velký odpor vzduchu, což nešlo moc dohromady s vzduchem chlazeným malým motorem o výkonu 25 koní a váhou půl druhé tuny. Type 2 tedy putoval do aerodynamického tunelu, kde získal svůj vejcovitý tvar a dělené přední sklo. Právě o tu příčku v okně se vzduch lépe lámal - ačkoliv se to nezdá, Type 2 měl nakonec lepší aerodynamiku než legendární Brouk.
Type 2 byl obrovský úspěch a během několika let se objevil v mnoha variantách - jako užitková dodávka, jako mikrobus, jako výletní vozítko s ubytovacím prostorem a dokonce i příplatkovým stanem ve střeše (takovým se začalo přezdívat Westfalia), jako valník, sanitka nebo odtahovka. Prostě na co si vzpomenete.
Tady ale příběh nekončí. Type 2 byl nahrazen novým modelem, ale první generace se nadále vyráběla v Mexiku (do roku 1994) a později v Brazílii (do roku 2013!). Samozřejmě s použitím modernějších materiálů a motorů, ale v zásadě podle stejné koncepce. Pokud tedy chcete relativně zánovní Type 2, víte, kam vyrazit.
V Americe během šedesátých let prodej ohromně populárních minidodávek zastavila politická rozepře ohledně kuřat a brambor, jejíž důsledky byly pro Volkswagen zničující. V roce 1967 nahradil Type 2 T1 novější model T2 s neděleným předním sklem. Tuhle dodávku a její novější exempláře už ale v USA nenajdete, protože pro ní platily příliš přísné importní kvóty. Rok před ukončením prodejů Type 2 ale Volkswagen otevřel továrnu v Mexiku, která první generaci dál vyráběla.
Výkonnější T2, hranatou T3 a konečně T4 s protaženým čumákem, která se poprvé začala prodávat pod jménem Transporter, už určitě znáte. Je jimi posetá celá Evropa a na dálnici neujedete deset kilometrů, aniž byste nějakou generaci nepotkali, ať už jako pracovní, mikrobusovou nebo osobní dodávku. Do Ameriky vzhledem ke zmíněným okolnostem Volkswagen stále nemíří, ale mezi jeho hlavní trhy, kromě toho domácího, patří např. Turecko, Rusko nebo Francie. A teď, dvanáct let po uvedení páté generace, konečně přichází Transporter T6.
A je velmi, velmi podobný předchozí generaci. Ano, má nový předek, vylepšený interiér a hlavně nové dvoulitrové dieselové motory, dokonce až s výkonem 150 nebo 204 koní, ale jinak se tu spoléhá na tradici. Nespravuj, co není rozbité. I šestá generace opět vyjede v mnoha konfiguracích, včetně těch obytných. Můžete si jí pořídit s manuálem nebo dvouspojkovou převodovkou a kromě odolných dieselů jsou k dispozici i dva dvoulitrové benzíny o podobném výkonu (150 a 204 koní, diesely jinak začínají na 84 koních).
K dispozici bude také speciální edice nazvaná "Generation SIX", se kterou dostanete dvoubarevný lak, kola v retrodesignu a vylepšený interiér s alcantarovými potahy a nejvyšším stupněm výbavy.
Obytný lidový vůz zkrátka ujel zatraceně dlouhou cestu. A nehodlá se zastavit!
A TADY se podívejte na 25 nových a účinných trestů podle logiky Policie ČR.