fb pixel Volkswagen Golf GTI: 40 let na špici – G.cz
Vyhledávání

Volkswagen Golf GTI: 40 let na špici

Vyzkoušeli jsme nejnovější generaci divokého hatchbacku, který platí ve svém segmentu za univerzála už několik dekád. Co se změnilo, a na co se naopak můžete i po čtyřicítce spolehnout?

Václav Rybář
Václav Rybář 9.8.2017, 12:11

1. Kouzlo kostkovaného dekoru a golfového míčku

Už v roce 1975 se narodil vůbec první hot hatch na světě. Na autosalonu ve Frankfurtu představil VW sportovnější model Golf GTi, který jako první zkusil dát do hatchbacku svižnější motor. A kapitální úspěch se dostavil – tak obrovský, že se většina automobilek pokusila Volkswagen napodobit. Od těch dob se každá generace Golfu dočkala své ostré varianty a díky členství v koncernu máme i „ostré‘ verze Octavie, která je v podstatě sourozencem Golfu. Jestli vás baví Octavia RS, víte zhruba, co můžete očekávat od její předlohy. Golf je ale díky kompaktnějšímu tělu trochu hbitější. Dnes už se nenabízí pouze jako GTi, ale i jako dieselové GTD nebo hybridní GTE.

My jsme měli GTi se šestistupňovým manuálem, v krásné bílé barvě, které vyloženě slušel agresivnější předek, inspirovaný dřívější limitovanou verzí GTi Clubsport. Všechny standardní trademarky, které poznala už první generace GTi, tu samozřejmě najdete – kostkované potahy sedaček, hlavice řadičky ve tvaru golfového míčku a červená linka, která obíhá celou přední masku vozu.

2. Pro pár koní šel bych světa kraj

Nové GTi nabízí z přeplňovaného dvoulitru výkon 230 koní, což byla dříve výsada pouze agresivnější verze GTi Performance. Ta má nově až 245 koní, takže je jen na vás, jestli si trochu připlatíte a užijete si kapku adrenalinu navíc. Stejné hodnoty výkonu najdete mimochodem i u faceliftované třetí generace Octavie RS. Gétéíčko je pořád velmi, velmi svižné a s manuálem je to na okreskách i horských vracečkách vyloženě radost. Golf GTi je ale autem dvou tváří – umí se totiž vydávat za spořádaný hatchback, který neslyšně pluje po dálnici 140 km/h, srká palivo brčkem (7 litrů na sto na dálnici není problém) a poslušně žehlí v ekomódu všechny nerovnosti.

Zároveň se ale přepnutím do sportovního módu probudí a stane se z něj onen pověstný kráječ zatáček, který vám vykouzlí úsměv na rtech. Normální GTi nemá na rozdíl od Performance verze chytřejší vektorování točivého momentu v zatáčkách, i tak se však do vraceček skládá s chutí a využívá kompaktních rozměrů i nízké váhy. Zábavu z něj rozhodně nemusíte dolovat, stačí sešlápnout pedál plynu a chytit auto pod krkem.

3. Praktický a hranatý

Golf je zvenku snadno identifikovatelný, skoro jako Porsche... časem sice trochu zbaculatěl, ale poslední dvě generace se zas vracejí k ostřejším hranám a snaží se maximálně využívat vnitřní prostor. Díky chytré platformě MQB je Golf velký zevnitř a malý zvenku, ale nabídne kromě prostoru i moderní interiér s virtuálním kokpitem, který např. Octavii zůstal odepřen. Je to hrozně návyková věcička, která vám umožní mít oči přilepené na silnici. Jen škoda absence tlačítek a knoflíků v interiéru – všechno teď obstarávají dotekové displeje a zmizela i ruční brzda, kterou nahradil čudlík. Pokrok nezastavíš.

4. Horký, nebo jen vlažný?

Golf GTi je pořád špičkovým univerzálem, ale už je mu přece jenom čtyřicet a konkurence ho trochu předbíhá, minimálně co se týče výkonů. Máme tu předokolky, které atakují hranici tří stovek koní, máme tu brutální hothatchové čtyřkolky, se kterými soupeří vyšší koncernová váha Golf R, takže GTi už dnes není tím typickým hot hatchem a spolu s Octavií RS patří spíše ke sportovnějším a nikoliv vyloženě sportovním verzím běžných přibližovadel. Jako všeuměl prostě musí narazit na strop dřív než bláznivě vypadající hot hatche, které z vás ale vytřesou duši tvrdým podvozkem a seberou vám místo v kufru, kvůli další poháněné nápravě nebo zkrutné tyči.

Doporučujeme GTi vyzkoušet předem, protože možná zjistíte, že jste zhýčkaní a jeho dynamika vám nebude stačit. Pedál spojky je např. moc měkký a pomalý, evidentně se snaží zpříjemnit pobyt ve městě, ale při rychlém sázení kvaltů na okreskách vás bude omezovat. Zvuk je umělý a zvenku utlumený. Řazení je trochu gumovější a v zatáčkách vás bude limitovat absence lepšího elektronického diferenciálu, který nabízí až verze Performance. V rámci Volkswagenu je ale kam stoupat, takže není nutné truchlit. Naopak lze GTi dál oslavovat jako univerzála, který udělá radost drtivé většině lidí.

5. Pro někoho konec, pro někoho start

Do cílovky totiž musíme počítat nejen začínající řidiče, co si chtějí dopřát trochu emocí v bezpečném balení (i proto je GTi tak populární mezi mladými řidiči v USA), ale především rodiny, které chtějí rychlejší svezení s výkonnostní rezervou pro předjíždění, jež zároveň nebude moc žrát, bude vypadat k světu a hodně toho uveze při skromných rozměrech – to mimochodem platí i pro kombík. A nakonec tu máme starší řidiče, kteří už si svoje užili, nepotřebují budit pozornost, ale také se nechtějí loudat, mají rádi povědomou ergonomii koncernu a chtějí svoje jistoty. A GTi pořád tou jistotou je... kolik aut to po čtyřiceti letech na trhu může tvrdit?

A tady se ještě podívejte, jak dopadla první jízda s novým VW Up!: Prcek s velkým srdcem.

Podobné články

Doporučujeme

Další články