fb pixel Vlaková pohroma v Balvanu byla nejsmrtelnějším železničním neštěstím v historii Itálie: Ve vlaku se udusilo přes 500 cestujících – G.cz
Vyhledávání

Vlaková pohroma v Balvanu byla nejsmrtelnějším železničním neštěstím v historii Itálie: Ve vlaku se udusilo přes 500 cestujících

Zdroj: Neznámý autor - http://www.telecolore.it/?p=32272, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50466169

Vlaková pohroma v Balvanu je nejhorší železniční katastrofou v italské historii a jednou z nejhorších železničních katastrof vůbec. 2. března roku 1944 si mimořádná událost, kdy jedoucí vlak zastavil v tunelu nedaleko italského Salerna, vyžádal životy více než 500 lidí. Podrobnosti události, k níž došlo během probíhající druhé světové války, nebyly ve své době zveřejněny a zůstávají zčásti neobjasněné.

Jan Fiedler
Jan Fiedler 2.3.2024, 17:27

Vlak číslo 8017

Vlak číslo 8017 vyjel ze Salerna a směřoval přes Apeninské pohoří do venkovské oblasti jižně od města. Ačkoli se jednalo o nákladní vlak, který neměl přepravovat cestující, bylo v té době běžné, že vojáci i civilisté stopovali a využívali jakýkoli vhodný vlak k přepravě.

Při průjezdu italskými městy Eboli, Persano a Romagnano vlak 8017 až do svého příjezdu do Balvana nabral po cestě přibližně 650 cestujících. Balvano bylo malým městečkem mezi dvěma dlouhými tunely v Apeninách. Když 8017 začal stoupat do tunelového průsmyku Galleria delle Armi těsně před Balvanem, bylo deštivo.

Náhražky uhlí

Vlak byl téměř okamžitě nucen zastavit. Zprávy o tom, proč se tak stalo, se rozcházely. Buď vlak nebyl schopen vytáhnout přetížené nákladní vozy do svahu, nebo zastavil, aby počkal na vlak sjíždějící v opačném směru. V každém případě stál vlak v tunelu více než 30 minut.

I když by to za určitých okolností nemuselo představovat vážné nebezpečí, lokomotivy vlaku spalovaly nekvalitní náhražky uhlí, protože kvalitní uhlí bylo během války obtížné získat a náhražky uhlí produkovaly nadměrné množství jedovatého, a hlavně nezapáchajícího oxidu uhelnatého.

Nejhorší železniční pohroma v Itálii

Přibližně 520 cestujících ve vlaku se oxidem uhelnatým nakonec udusilo, a to během toho, co ve vlaku seděli a vyčkávali. Vláda uprostřed intenzivního válečného úsilí příběh utajila. V té době se o něm prakticky vůbec neinformovalo, ačkoli šlo o jednu z nejhorších a nejneobvyklejších železničních pohrom století, které se odehrálo jen necelé dva měsíce poté, co se ve španělském tunelu Torro havaroval vlak, při němž zahynulo 500 lidí.

Zdroj: History, Wikipedia

Podobné články

Doporučujeme

Další články