Daria Kashcheeva
Daria Kashcheeva patří dlouhodobě k nejúspěšnějším mladým tvůrcům v oblasti české kinematografie. Absolventka pražské FAMU si již v minulosti vysloužila mezinárodní uznání za svou inovativní práci v oblasti animovaného filmu a schopnost propojit osobní vyprávění s univerzálními tématy ji řadí mezi přední tvůrce v tomto žánru. Letošním oceněným snímkem se stal krátkometrážní film Electra, představující unikátní pohled na dětské vzpomínky a sny skrze oči hlavní hrdinky, která na prahu dospívání reflektuje své nejintimnější momenty a otevírá dialog o dětství, sexualitě a osobní identitě.
Režisérka již v rámci kategorie Cena Magnesia za nejlepší studentský film uspěla, a to na Českých lvech v roce 2020 se svým snímkem Dcera, který zabodoval i na mezinárodním poli a zvítězil na studentských Oscarech. „Cenu Magnesiazískal i můj film Dcera, což pro mě bylo nesmírně důležité, neboť jsem se díky tomuto ocenění i finanční podpoře, která se s ním pojí, mohla naplno ponořit do přípravy svých dalších projektů,” říká režisérka. „Za Cenu Magnesiajsem moc ráda, protože každoročně oceňuje studentskou tvorbu a je pravdou, že můj film by bez podpory školy a obrovské velkorysosti, kterou nám poskytlo studio FAMU, nemohl vzniknout. Během vytváření filmu jsme potřebovali velký ateliér i velké kapacity a já jsem ráda, že mohu výhrou Ceny Magnesia upozornit na to, jak je škola a prostředí v ní důležité pro studentskou filmovou tvorbu,” dodává.
Celovečerní filmový debut
K finální podobě námětu se režisérka Kashcheeva dostala až v pozdější fázi tvorby, zpočátku se zaměřovala především na formu a obraz: „Když jsem před pár lety začala psát námět, netušila jsem, že to bude o Elektře. Začala jsem od obrazu a od formy. Chtěla jsem totiž pracovat s herci. Zajímala mě v animaci práce s tělem. Měla jsem v hlavě obrazy, které však spolu navzájem nesouvisely. Dlouho jsem se trápila, že nemám příběh, který by tuhle formální stránku spojil. A pak jsem náhodou narazila na knihu Nancy Carter Electra: Tracing a Feminine Myth Through the Western Imagination, která rozvádí myšlenku, že v současném světě je mezi námi hrozně moc Elekter, tedy žen, které mají komplikovaný vztah ke své matce a nezdravě se upínají na svého otce. K mému vizuálnímu nápadu pracovat s hercem a tělem to hodně sedlo.”
Vítězka Ceny Magnesia nezůstává stát na místě a už nyní přemýšlí nad budoucími projekty. „Začínám teď psát scénář pro svůj celovečerní filmový debut, a právě i díky finanční podpoře 100 tisíc korun, která Cenu Magnesiadoplňuje, budu mít takové podmínky, díky nimž se budu moct plně soustředit na psaní a tvorbu filmu. Za to jsem moc vděčná,” vysvětluje.
Cena Magnesia za nejlepší studentský film
Společnost Mattoni 1873 prostřednictvím své značky Magnesia podporuje talentované mladé filmaře již čtrnáctým rokem. Mladí tvůrci svými díly reflektují vysokou kvalitu produkce českých filmových škol a zastupují českou kinematografii na mezinárodním poli filmových festivalů. Ve svých filmech se nebojí otevírat závažná témata věnující se palčivým otázkám, traumatům i společenským problémům, což nám potvrdila i letošní nominovaná pětice snímků.
„Mám velikou radost z toho, že značka Magnesia společně s ČFTA a Státním fondem kinematografie – Czech Film Center mohla i v letošním roce podpořit filmovou tvorbu nadějných a mladých tvůrců. Jsme rádi, že Cena Magnesiapřispívá k jejich ocenění a zviditelnění. Gratuluji Darie Kashcheevě k výhře a věřím, že ji ocenění bude podporou v další tvůrčí cestě k úspěchům na domácím i mezinárodním poli,” komentuje Martin Karas, Senior Brand Manager značky Magnesia.
Úspěch nastupující generace filmařů slouží zároveň jako důkaz, že budoucnost českého filmu je v dobrých rukou mladých a nadějných tvůrců. „Studentům a studentkám filmových škol bych ráda vzkázala, aby nikdy nepotlačovali svůj vlastní hlas a nebáli se říct divákům o tom, co je trápí a co chtějí doopravdy sdělit, bez ohledu na jakékoliv překážky,” uzavírá Daria Kashcheeva.