Virální antimarketing: Jak vtipně bojovat s arogantními firmami

Obrázek uživatele Ivan Brezina
11.04.2017, 07:00

Ctidbalý zákazník si nesmí nechat nic líbit. Upírají vám vaše práva? Zesměšněte je na sociálních sítích!

Sledujete sebevraždu americké letecké společnosti United Airlines v přímém přenosu? Na let z Chicaga do Louisville prodala víc letenek, než byla kapacita letadla. To skoro všechny letecké společnosti dělávají, aby „udržely co nejvíc zadků na sedadlech“. Počítají s tím, že ne všichni cestující skutečně přijdou k odletu. Pokud se to náhodou stane, ty přebývající prostě nějak uplatí (slevou na pozdější let, mílemi navíc, gumovým pískacím pumprlíkem, to je jedno – prostě tím, co přespočetní pasažéři přijmou jako kompenzaci). To je fér.

Co ale není fér, je postup United Airlines. Když se nenašli dobrovolníci, kteří by letěli dalším letadlem, letecká společnost prostě náhodně vybrala čtyři pasažéry a „vyloučila je z přepravy“. A když jeden z nich odmítl, poslala na něj United Airlines ochranku, která ho z letadla vytáhla násilím a cestou ho ještě zbila. Zopakujme, že ten nešťastník měl platnou letenku.

Takhle arogantně se k zákazníkům nemůže chovat žádná firma. Prostě žádná! Kdybych měl v USA někdy někam letět, s United Airlines by to nebylo ani za nic. Raději bych šel pěšky – už z principu, abych nepodporoval nafoukané šmejdy, co si cestující pletou s kusem hadru.

United Airlines jsou ale zřejmě nepoučitelní. V létě 2009 nešetrným nakládáním rozbili kytaru kanadského country zpěváka Dave Carrolla. To se může stát. Co se ale stát nemůže je, že letecká společnost odmítne odpovědnost a rozbitou kytaru nezaplatí. Dava to právem naštvalo. Složil písničku United Breaks Guitars (United rozbíjejí kytary) a pověsil ji YouTube:

Písnička se obratem stala virálně šířeným hitem – lidé si ji navzájem přeposílali a rozčilovali se, co jsou ti United Airlines za arogantní blbce. Za jediný den vidělo píseň 150 000 lidí, za tři dny milion a za měsíc deset milionů. Letecká společnost měla z study kabát – prostě antireklama a marketingový průšvih jako blázen. Když pod tlakem veřejnosti Davovi konečně nabídla opravit rozbitou kytaru, už o to nestál. Částku věnoval na charitativní účely.

Co z toho plyne? Jako spotřebitelé si nenechte nic líbit. Pokud se k vám nějaká firma chová špatně, zapojte humor, něco natočte, nazpívejte, namalujte a rozešlete. Pokud to bude nápadité, strhne to lavinu a firma bude muset ustoupit.

TADY se podívejte, jak po mně před časem Shell chtěl peníze za vychcání, TADY, jak mi prodali jogurt Danone, který lže, a TADY, jak mne napálila nebezpečná letecká společnost Transavia. Braňte se! Anebo nám aspoň pište, my už to rozmázneme za vás.


Komentáře

Doporučeno pro vás