Velký průzkum – Co snídají Češi nejčastěji? Láska k uzenému se zkrátka nezapře – G.cz
Vyhledávání

Velký průzkum – Co snídají Češi nejčastěji? Láska k uzenému se zkrátka nezapře

Téměř 70 % Čechů snídá pravidelně, nejčastěji mezi sedmou a osmou hodinou ranní. 40 % si dá pečivo s uzeninou, nejčastěji to doplní čajem nebo kávou. Většina lidí snídaná doma o samotě, více jak 80 % Čechů se pak snaží alespoň občas snídat zdravě, vyplývá to z exkluzivního průzkumu* společnosti Tesco a Žabka.

Redaktor
Redaktor 10.9.2020, 14:40

Snídaní se vyplatí nevynechávat

Dnešní hektická doba se promítá i do našich stravovacích návyků. Jídlo často vnímáme jako něco, co nás zdržuje od pracovních povinností. A mnohdy to začíná už snídaní, rychle si koupit kus pečiva a někde o samotě ho do sebe nasoukat. Přitom poctivá snídaně by měla být základem každého dne. Podle odborníků na výživu se dokonce jedná o nejdůležitější jídlo dne, které nám pomůže nastartovat celý organismus. Pokud snídani vynecháme, můžete to mít pro nás neblahé následky, protože nám chybí živiny a většinou se pak dojídáme odpoledne nebo večer, což pak často může vést k nadváze. Tento problém by se neměl týkat 69 % Čechů, kteří v průzkumu uvedli, že snídají pravidelně, 24 % pak přiznalo, že snídá, ale nepravidelně a 7 % dokonce nikdy nesnídá.

Naše první jídlo dne bychom si podle doporučení měli dát nejpozději hodinu po probuzení a samotná snídaně by měla tvořit až čtvrtinu celkového denního energetického příjmu. Podle dat z průzkumu téměř třetina Čechů (31 %) posnídá mezi 7:00 a 8:00. 23 % to stihne již o hodinu dříve, 20 % pak snídání mezi 8:00 a 9:00 a 16 % patří mezi ranní ptáčata a musí stihnout posnídat mezi 5:00 a 6:00.

Doma a o samotě

Jídlo sice spojuje, ale v případě snídaně Čechů to rozhodně neplatí, 65 % totiž snídá o samotě, 25 % s rodinou a 10 % si nechává snídani až do práce, kde snídají se svými kolegy. Nejčastěji snídají Češi v pohodlí domova – 72 %, v práci pak posnídá necelá třetina - 27 %. Navíc 9 % respondentů uvedlo, že trpí intolerancí, která jim brání snídat ve stravovacích zařízeních. „Rodiče často svým dětem snídani nachystají, ale sami už ji s nimi neposnídají. Což je velká škoda, snídaně nám dává možnost sejít se svou rodinou či partnerem a posilovat tak vzájemné vztahy. Správně zvolená a konzumovaná v klidu, tedy ne za chůze a ve spěchu, má navíc pro naše zdraví nesmírný přínos. Pokud už ráno nesnídáte z jakéhokoliv důvodu, nezapomínejte, určitě před kávou, se alespoň napít obyčejné vody a doplnit tak tekutiny," radí Zuzana Pavelková Šafářová, nutriční expertka.

Vítězí pečivo s uzeninou

Častá představa mnoha Čechů o chlebu s máslem a marmeládou jako typické ranní snídani není podle průzkumu zas tak vzdálená od reality. 40 % Čechů totiž nejčastěji posnídá pečivo a uzeninu, 25 % si dá sladké pečivo, 24 % zdravou verzi v podobě müsli, marmeládu s pečivem pak zvolí pětina (20 %) Čechů, ovoce si ke snídani dává 19 % lidí a velmi oblíbená a experty na výživu i doporučovaná míchaná vajíčka pak volí jako začátek dne 16 % Čechů. Více jak 80 % Čechů pak má snahu jíst alespoň občas zdravou verzi snídaně. Oblibu sladkých snídaní u Čechů potvrzuje i obchodní síť prodej Žabka, které Češi hojně vyhledávají právě pro rychlý nákup snídaně či svačiny. „Nejprodávanější kombinací snídaňových meníček je latte či espresso s croissantem. Ze sladkého pečiva se pak nejvíce prodává donut s čokoládovou polevou, čokoládový závitek a rozinkový šnek,“ říká Radim Lunda, generální manažer sítě Žabka.

Kam Češi chodí nejčastěji pro snídani?

Nejčastější místem, kam míří většina Čechů pro svou snídani, jsou velké hypermarkety, snídani si tam pořizuje 61 % z nich. Necelá třetina (31 %) si pak snídani zakoupí v menším obchodě. A pro valnou většinu zákazníků – 90 % je stávající nabídka snídaňového sortimentu dostatečná. V posledních letech se právě tento sortiment výrazně rozšířil. „Zaměřili jsme se především na sortiment zdravých snídaní, ať už se jedná o 100 % džusy, smoothie, jogurty nebo müsli, ale díky široké nabídce naší pekárny si na své přijdou i vyznavači klasických snídaní,“ dodává Jana Suchá, trading manažerka společnosti Tesco.

*Průzkum realizovala společnost Ipsos v dubnu 2020 na reprezentativní vzorku populace ČR.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články