84,5 % Čechů dnes pořizuje některé dárky pod stromeček na internetu. Pouze 7,2 % Čechů nikdy nekoupilo žádný vánoční dárek online.
Z aktuálního výzkumu plyne, že čím dál tím víc Čechů se vyhýbá stresu s nakupování vánočních dárků a frontách v obchodech právě nakupováním online. Průzkum, který pro společnost PayPal provedla agentura GfK, se zaměřil na pět zemí a zahrnoval také Českou republiku. Zúčastnilo se ho přes pět tisíc spotřebitelů.
84,5 % respondentů odpovědělo kladně na dotaz, zda nakupují vánoční dárky online. Třetina (33,3 %) pak využívá při vánočních nákupech mobilní zařízení. Navíc se ukazuje, že pouze 7,2 % Čechů nikdy nekoupilo žádný vánoční dárek online.
Kromě toho posiluje trend nakupování „digitálních“ dárků, jako jsou elektronické knihy, hudba, video, hry (stažené hry a předplatné), což platí pro 42,5 % z Čechů. Tento digitální trend je také patrný z údajů, které ukazují, že 27,2 % Čechů již někdy někomu koupilo digitální dárek.
Stále však při nákupu vánočních dárků online obvykle volíme „klasické“ dárky, jako potřeby do domácnosti a osobní elektroniku (59 %).
Co se týče placení, tak za vánoční dárky nakoupené online Češi většinou platí hotově při doručení (52,6 %), debetní nebo kreditní kartou (39,2 %), bankovním převodem (50,1 %) nebo s použitím elektronické peněženky – PayPal nebo jiné služby (19,7 %). Na dotaz, zda mají v budoucnu v úmyslu použít při online nákupech službu PayPal, odpovídají respondenti kladně v 39,7 % případů.
Další vánoční „tradici“ – vracení nechtěných dárků – ale nezabrání ani nakupování přes internet. Na rozdíl od nákupech v kamenných obchodech však může být vracení dárků přes internet složitější. Lidi může odradit například řešení poštovného. I to se však postupně zlepšuje, jak potvrzuje Matt Komorowski, ředitel společnosti PayPal pro prodej ve střední a východní Evropě.
„Spotřebitelé, kteří si objednali produkt a zaplatili jej přes svůj účet PayPal, mohou zboží z jakéhokoli důvodu vrátit, přičemž dostanou zpět uhrazené poštovné. Lidé tak mohou při nákupech využívat stále pohodlnější a bezpečnější prostředí, pokud si chtějí vybrat dárek od místních či zahraničních prodejců z celého světa,“ uvádí Komorowski.
Vzhledem k rostoucí oblíbenosti digitálního zboží rozšířila společnost PayPal 1. července 2015 svůj program ochrany kupujících na nehmotné zboží neboli předměty, které nevyžadují fyzickou přepravu od prodejce k zákazníkovi. PayPal nyní kupujícím vrátí peníze, pokud obdrží službu či digitální produkt významně se lišící od popisu prodejce nebo pokud prodejce zaplacenou službu či digitální produkt nedodá.
Vánoce nabízejí skvělou příležitost vyzkoušet si, jak rychlé, snadné a bezpečné může být nakupování online. Nejenže můžeme v zahraničí najít jedinečné dárky za nejlepší cenu, ale pokud se něco pokazí nebo pořízený vánoční dárek není tak skvělý, jak jsme očekávali, každý uživatel služeb společnosti PayPal se může spolehnout na plnou podporu nakupujících a vrácení poštovného.
A tady se ještě podívejte jak snadno a chutně nakupovat, jíst a vařit přes internet.