Vše začalo před pěti lety, když Oliver Dlouhý s přáteli cestoval a kvůli tomu složitě vyhledával navazující letenky, aby co nejvíce ušetřil. Po návratu ho napadlo, že by toto martýrium mohl usnadnit i ostatním cestovatelům a v hlavě se mu zrodil nápad na jednoduchý a hlavně funkční vyhledávač navazujících leteckých spojů. V Brně tak vznikl startupový projekt Skypicker, který dnes známe pod jménem Kiwi a vydělává miliardy.
Kiwi se jako rebrandovaný Skypicker specializuje na vyhledávání a nákup letenek od leteckých společností, které následně s přidanými službami prodává koncovým zákazníkům. Zatímco mnozí jiní prodejci letenek mají marže kolem 2%, kiwi dosahuje až desetiprocentních, i přesto je pro zákazníka často tou nejvýhodnější volbou. A díky tomu se společnosti daří nejen v Česku, kde patří k nejúspěšnějším startupům, tak i ve světě, byť se zatím nemůže největším hráčům na letenkovém trhu rovnat. Ale co není, může být.
Kiwi dokáže meziročně zvyšovat obraty o neuvěřitelných 1500% a ještě nedávno mrňavý brněnský startup nyní pracuje s ročními obraty téměř 2,5 miliardy korun. Z toho provozní zisk před odpisy činí zhruba 190 milionů korun.
S upevňováním pozice na trhu a rychlým budováním významného postavení se Kiwi pochopitelně stává čím dál tím více atraktivním pro investory. Ze začátku jeho vznik podpořilo inovační centrum StarCube, později do firmy vstoupili spoluzakladatel Computer Pressu Jiří Hlavenka, firma Toužimský Airlines, za kterou stojí Jan Veverka, a zakladatel Centrum.cz Ondřej Tomek. Nyní se hovoří o vstupu nových českých investorů, ale i zájmu těch zahraničních o koupi celého projektu.
Hospodářské noviny informovaly o tom, že podíl v Kiwi v hodnotě zhruba 8,5% by měla převzít společnost ovládaná podnikatelem Jaroslavem Kokolusem, provozujícím například parfumerie Fann, a právníkem Dušanem Dvořákem. Kupní cena by měla být zhruba 85 milionů korun, což pochopitelně nikdo ze zúčastněných nechce komentovat.
Zajímavější by ale pro Kiwi mohl být zájem zahraničních investorů. Americké byznysové fondy, které v rámci svého portofolia spravují i podobně zaměřené portály na vyhledávání letenek, by mohly projevit zájem jak o koupi celého projektu, tak o dohodnutí úzké spolupráce v rámci služeb jednotlivých portálů. Zde by se už bezpochyby jednalo o miliardové částky.
Kiwi nicméně jeho společníci zatím prodávat neplánují, poslední nabídka dle zdrojů Hospodářských novin činila 11 miliard korun. Vezmeme-li však v potaz, že se projektu daří, raketovým tempem roste a jeho hodnota tak stoupá, je neochota ho v této fázi prodat strategická. Americké servery, které jsou v současnosti lídry trhu, totiž dosahují rovněž hodnot v řádech desítek miliard. Jen to není v korunách, nýbrž v dolarech. A právě tam nepochybně směřují i ambice brněnského Kiwi.
TADY se pak s letenkami v kapse můžete podívat, jaké cestovatelské aplikace se vám vyplatí mít stažené v telefonu.