Trabant slaví 61 let: 5 zajímavostí o bakelitovém symbolu východního Německa

Obrázek uživatele vaclav.roman
07.11.2018, 15:11

Taky máte radost, když proti vám na silnici jede trabant? A jak se cítíte, když vás trabant předjíždí? A věděli jste, že první vůz, který dostal přezdívku „bakeliťák“, sjel z výrobní linky přesně před 61 lety, k příležitosti kulatého výročí Velké říjnové socialistické revoluce?

Stále populární vůz

Jistou míru odpovědnosti za nárůst popularity tohoto vozítka z duroplastu má Dan Přibáň, jehož karavana žlutých trabantů zcestovala už téměř celý svět. Trabanty však táhly i předtím, i když se už přes 27 let nevyrábějí. Připomeňme si je několika zajímavostmi...

1. První a poslední vůz

Jak lépe oslavit čtyřicáté výročí Velké říjnové revoluce, než představením zcela nového a netypického vozu? Zrodila se myšlenka, od které nebylo daleko k činu. Konstruktéři v NDR se činili a 7. listopadu 1957 opustil výrobní linku první trabant a následovalo jej dalších 49 exemplářů prototypu Trabant 500. V saském Cvikově, který leží pouhých 40 kilometrů od našich hranic, se trabanty vyráběly přes 30 let, až do roku 1991, kdy byla kvůli snižující se poptávce výroba aut z duroplastu ukončena.

2. Inspirace pro jméno přišla ze Sovětského svazu

Bakelitový symbol východního Německa dostal pojmenování trabant kvůli sovětskému dobývání kosmu. V němčině totiž slovo „trabant“ znamená „satelit“, a má tak stejný význam jako ruské slovo „sputnik“. A právě měsíc před zahájením výroby trabantů vypustili Sověti první umělou družici, Sputnik 1.

3. Velmi levný automobil

Trabanty neměly příliš vysoký výkon motoru, ale stovka se vytáhnout dala. Za tu cenu to bylo hodně muziky. Na konci 70. let stál u nás trabant 36 500 korun, pokud jste chtěli škodovku, tak jste museli ze sporožira vybrat o 20 000 více.

4. Kolik se jich vyrobilo?

Uvádí se, že bylo celkem vyrobeno přes 3 miliony trabošů. Nejdříve se jednalo o modely Trabant 500 (T50) a Trabant 600 (P60), které se od sebe lišily jen minimálně. Karosérie doznala větší proměny v roce 1964, kdy byla představena verze Trabant 601 (P601). Byl to první automobil z plastů, který byl vyráběn ve velkém. A který se těšil velké popularitě.

5. Jak šel čas s trabanty?

Všeho ovšem do času. Na trabanty hodně lidí nadávalo. Dvoutaktní traboši za sebou nechávaly typický smrad, ten k nim ale patří a hodně milovníků trabantů vám bude tvrdit, že nejde o smrad, ale o vůni. Po pádu železné opony, kdy se k nám začaly dovážet ve velkém slavné zahraniční značky, začalo trabantů ubývat. Postupně se staly terčem posměchu, objevila se řada vtipů. Tenhle znáte? „Víte, kde je největší prázdný prostor v trabantu? Mezi ušima řidiče.“ A jak je to s nimi dnes? Dnes je můžeme hrdě zařadit mezi veterány a kdo má tento vůz ve své garáži, může si pískat. Vtip „Jak se zdvojnásobí cena trabanta? Naplní se nádrž,“ už tak dnes není aktuální.

A zde si můžete přečíst 7 věcí, které jste nevěděli o Leonardu Cohenovi.


Komentáře