fb pixel Bakelitový symbol Východního Německa: Kultovní Trabant dostal jméno podle sovětského dobývání kosmu – G.cz
Vyhledávání

Bakelitový symbol Východního Německa: Kultovní Trabant dostal jméno podle sovětského dobývání kosmu

+ DALŠÍCH 6 FOTEK + DALŠÍCH 7 FOTEK

Taky máte radost, když proti vám na silnici jede trabant? A jak se cítíte, když vás trabant předjíždí? A věděli jste, že první vůz, který dostal přezdívku „bakeliťák“, sjel z výrobní linky přesně před 62 lety, u příležitosti kulatého výročí Velké říjnové socialistické revoluce?

Václav Roman
Václav Roman 7.11.2019, 08:15

První a poslední vůz

Jak lépe oslavit 40. výročí Velké říjnové revoluce, než představením zcela nového a netypického vozu? Zrodila se myšlenka, od které nebylo daleko k činu. Konstruktéři v NDR se činili a 7. listopadu 1957 opustil výrobní linku první trabant a následovalo jej dalších 49 exemplářů prototypu Trabant 500. V saském Cvikově, který leží pouhých 40 kilometrů od našich hranic, se trabanty vyráběly přes 30 let, až do roku 1991, kdy byla kvůli snižující se poptávce výroba aut z duroplastu ukončena.

Bakelitový symbol východního Německa dostal pojmenování trabant kvůli sovětskému dobývání kosmu. V němčině totiž slovo „trabant“ znamená „satelit“, a má tak stejný význam jako ruské slovo „sputnik“. A právě měsíc před zahájením výroby trabantů vypustili Sověti první umělou družici, Sputnik 1.

Trabanty neměly příliš vysoký výkon motoru, ale stovka se vytáhnout dala. Na druhou stranu, na konci 70. let stál u nás trabant 36 500 korun, takže za tu cenu to bylo docela hodně muziky. Pro srovnání; pokud jste chtěli škodovku, tak jste museli ze sporožira vybrat o 20 tisíc více.

Uvádí se, že celkem bylo vyrobeno přes 3 miliony trabošů. Nejdříve se jednalo o modely Trabant 500 (T50) a Trabant 600 (P60), které se od sebe lišily jen minimálně. Karosérie doznala větší proměny v roce 1964, kdy byla představena verze Trabant 601 (P601). Byl to první automobil z plastů, který byl vyráběn ve velkém. A který se těšil velké popularitě.

Všeho ovšem do času. Na trabanty taky hodně lidí nadávalo. Dvoutaktní traboši za sebou nechávaly typický smrad, ten k nim ale patří a hodně milovníků trabantů vám bude tvrdit, že nejde o smrad, ale o vůni. Po pádu železné opony, kdy se k nám začaly dovážet ve velkém slavné zahraniční značky, začalo trabantů ubývat. Postupně se staly terčem posměchu, objevila se řada vtipů. Tenhle znáte? „Víte, kde je největší prázdný prostor v trabantu? Mezi ušima řidiče.“ A jak je to s nimi dnes? Dnes je můžeme hrdě zařadit mezi veterány a kdo má tento vůz ve své garáži, může si pískat. Vtip „Jak se zdvojnásobí cena trabanta? Naplní se nádrž,“ už tak dnes není aktuální.

A zde si můžete přečíst 7 věcí, které jste nevěděli o Leonardu Cohenovi.

Podobné články

Doporučujeme

Další články