"Tohle je Marv," zapsal si Frank Miller do notesu po setkání s Mickey Rourkem: Co nevíte o autorovi kultovního Sin City? – G.cz
Vyhledávání

"Tohle je Marv," zapsal si Frank Miller do notesu po setkání s Mickey Rourkem: Co nevíte o autorovi kultovního Sin City?

+ DALŠÍCH 7 FOTEK + DALŠÍCH 8 FOTEK

Na kontě má scénáře k Daredevilovi, Robocopovi, dal vzniknout Elektře, stojí za komiksem Temný rytíř povstal. Franka Millera ale nejvíc znáte asi jako autora 300: Bitvy u Thermopyl a především Sin City, jehož hvězdně obsazenou a ve své době vizuálně jedinečnou filmovou verzi zčásti i sám režíroval.

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 27.1.2020, 13:16

Otec Frank

Pro milovníky komiksů tohle jméno není nic nového. Frank Miller patří k nejslavnějším tvůrcům ze světa grafických novel. Troufáme si ale tvrdit, že to, co jej proslavilo, nebyly tak úplně jeho komiksy, jako spíš jejich filmové adaptace... Ale nepředbíhejme! Rodák z Marylandu v oboru začínal jako scenárista příběhů už slavných komiksových hrdinů, třeba Spider-Mana, X-Menů nebo Daredevila. Mimochodem, byl to právě on, kdo dal vzniknout partnerce slepého hrdiny, pomstychtivé Elektře.

Jakmile se Miller v branži trochu zavedl, začal pracovat na vlastních dílech. Tím prvním byl futuristický Ronin, kterého napsal pro DC Comics. Pak přišel zlomový rok 1986, kdy dal nový kabát slavnému Batmanovi v komiksu Návrat temného rytíře. Kreslíř a vášnivý sběratel angličáků (má jich doma více než dvě stoky) se po úspěchu netopýřího muže přeorientoval na alternativní historii a dal zábavný a řádně krvavý punc slavné bitvě u Thermopyl v legendárním počinu 300. Jak víme, to se dočkalo filmového zpracování, které ale jeho režisér Zack Snyder úplně nezvládl.

Naštěstí pro Millera, který filmy miluje a vždy snil o režii, tohle není jediná adaptace jeho díla. To vůbec nejslavnější se na plátno povedlo převést víc než uspokojivě. Ano, řeč je o Sin City, černobílém městě hříchu, které je prolezlé korupcí, dobrou noc tu dávají po zuby ozbrojené prostitutky a křivý pohled v baru vás může stát zdravé končetiny. Miller začal několikadílnou sérii vydávat a pouštět do světa v roce 1991. Nejdříve šlo o Drsný sbohem, následovala Dáma pro kterou se zabíjí, Velká tučná zabijačka, Rodinné hodnoty, Ten žlutej parchant, Chlast, děvky a bouchačky a nakonec Pekelná jízda.

Millerovy kresby nejprve vybarvovala jeho manželka, nakonec se na to ale vykašlala a tak vznikl už legendární černobílý vizuál s převahou černé, který sem tam prořízne jasně červená, modrá nebo třeba žlutá. Šanci dostat tenhle kvalitní materiál do kin, a tak si splnit sen o filmové tvorbě, Millerovi dopřál Robert Rodriguez, který se projektu v roce 2004 ujmul a vytvořil dvouhodinovou příběhovou mozaiku inspirovanou třemi ze sedmi dílů série. Původní kresby z komiksu se při natáčení využívaly jako storyboardy, takže jde o pravděpodobně nejvěrnější převedení grafické novely na plátno vůbec. Víc zajímavostí o vydařeném snímku najdete v galerii tady:

Millerovi se na režisérské židli zalíbilo, a tak se po Sin City pustil na vlastní pěst do tvorby snímku Spirit o policistovi, který se vrátí ze záhrobí jako maskovaný hrdina a bojovník se zločinem. Bohužel, jeden film režiséra nedělá a Spirit dost propadl u diváků i kritiků. Miller už se pak k režii vrátil jen jednou, a to opět ve spolupráci s Rodriguezem, aby se spolu znovu vydali do Sin City. Jenže co bylo přelomové v roce 2005, to o deset let později už nikoho neuchvátilo a ty nejlepší motivy z předlohy už kreativní dvojice vyčerpala v jedničce.

Tak uvidíme, jestli nám Miller ještě někdy naservíruje něco pořádného. Dnes slaví teprve 63. narozeniny, takže času dost!

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu