Poslední úder
Všem světovým národům se finanční krize pomalu plíží za záda a už teď je vidět, že takový evropský motoristický průmysl utrpěl těžké ztráty. Už dávno před pandemií nového typu koronaviru, který způsobil nemoc covid-19 a dočasné zavírání fabrik, byl automobilový průmysl v těžkém postavení. Evropská unie tlačí na co možná nejvyšší snížení emisí a evropská bašta konzervativců, Velká Británie, jde na rozkaz Borise Johnsona v tomto případě zcela samostatně a z vlastní vůle v čele.
Ve chvíli, kdy se svět transformuje, řekli si někteří evropští politici, že je vhodný čas zatlačit na automobilový průmysl i ze strany marketingu. Nebo lépe řečeno zákazu marketingu. V Itálii a Belgii už je proces na pochodu.
Porno, drogy, cigarety
Hlavní město Lombaride Miláno, italské oblasti, která byla pandemií nemoci covid-19 zasažena nejvíce, se probouzí do nového světa. Městská radnice nově ustanovila pravidla pro údržbu veřejného prostoru, náměstí, ulic a silnic. Součástí toho je zařazení automobilů na seznam věcí, které nelze veřejně propagovat. Minimálně tedy automobily, které “nejsou v souladu s politikou udržitelnosti životního prostředí” postavila radnice na stejnou úroveň jako alkohol, porno, zbraně a tabák.
Velká část Itálie si samozřejmě klepe na čelo, protože Italové jsou na svůj automobilový průmysl už řadu dekád extrémně hrdí. Kdokoli se ale o téma regulace automobilů nebo jejich propagace ve veřejném prostoru delší dobu zajímá, překvapen být nemůže. “Válku autům” Miláno vyhlásilo už koncem roku 2018. A v posledních dvou letech se řada evropských metropolí přidává.
Po cestě ale budou přešlapy, jak ukazuje současné dění v Belgii. Liberální a zeleně smýšlející strany podaly návrh na zákaz reklamy automobilů, které vypouštějí víc než 95 g na kilometr. To je hranice, kterou EU stanovila jako průměrné flotilové emise u nově prodávaných aut. Kde je tedy ten přešlap? Inu, do návrhu se dostala i položka zákazu propagace aut, které váží nad 1399 kilogramů. Což platí v podstatě pro všechny elektromobily, protože baterky do elektrovozů jsou notoricky velmi těžké. Podavatelé návrhů nicméně uznávají, že jsou otevřeni diskusi a případným úpravám.
Je tedy možné, že koronavirová krize pošle Evropu lepším směrem. Ale taky je možné, že minimálně z finančního hlediska nás budou všechny tyhle změny bolet.