fb pixel
Vyhledávání

Subaru překonalo svůj vlastní rekord na nejnebezpečnější trati světa

Le Mans? Pro závodníky. Severní smyčka Nürburgringu? Pro fanoušky adrenalinu. Tourist Trophy na Isle of Man? Pro ty, kdo chtějí objevit hranu mezi životem a smrtí. A přesto tenhle závod nabírá na oblibě a někteří na něm dokonce ochotně lámou rekordy.

Václav Rybář
Václav Rybář 13.6.2016, 19:10

Předem bychom měli zmínit, že Tourist Trophy, zkráceně TT, je především závodem motorkovým, a právě to z něj dělá naprostou magořinu. Respekt před kýmkoliv, kdo jede na Severní smyčce na krev, klobouk dolů každému, kdo se vydává na erzety třeba ve finské rally, kdy vám větve stromů lížou auto v dvousetkilometrové rychlosti.

Jenže při zmíněných eskapádách většinou jedete v autě vypolstrovaném airbagy nebo v lepším případě ochranným rámem, který vás ochrání i při několikanásobném kotrmelci. Nijak tím nesnižujeme umění jezdců, ale berte na vědomí, že motorkáři na Isle of Man TT jedou s tím, že za jakýkoliv větší přešlap zaplatí přinejmenším vážným zraněním.

Tourist Trophy se jezdí už od roku 1907, na silnicích britského ostrova Isle of Man, který je pověstný tím, že na něm neplatí žádný rychlostní limit. Závod je mezi motorkáři dobře známý kvůli dvěma věcem – zaprvé se jede na běžných silnicích, které jsou samozřejmě pro účely závodů uzavřeny, podobně jako erzety v rally. Zadruhé, protože se logicky závod jede i skrz vesničky a městečka, upalují v neuvěřitelných rychlostech motorkáři často po rozbitých, velmi úzkých a v rámci aglomerací i nesmyslně se klikatících komunikacích. A občas... občas to prostě nevyjde.

Tím „nevyjde“ myslíme, že závodník vyjede mimo trať nebo se střetne se stromem, domem nebo zábranou. Tím občas myslíme každoročně. Jeden důkaz za všechny? Během letošního závodu zemřeli čtyři jezdci (z toho jeden o tomto víkendu, kdy se jela Tourist Trophy veteránů). Loni si v tomto ohledu závod připsal tři oběti, předloni dokonce pět. S čím dál tím rychlejšími motocykly se riziko naopak zvyšuje, způsob jakým tihle závodnici po trati doslova létají přesahuje chápání běžného člověka. Čest památce těch, kteří na té hraně mezi životem a smrtí tančili příliš dlouho.

Jak se k tomu všemu dostalo Subaru? Na Isle of Man TT auta nezávodí, ale Subaru je partnerem závodu a jezdí tzv. zaváděcí kolo. A protože jde v podstatě o jednu dlouhatánskou (cca 60 kilometrů dlouhou) erzetu, lze Tourist Trophy označit i za ultimátní automobilový test, podobně třeba jako závod do nebe v Pikes Peak, který se pojede koncem června v Coloradu.

A protože Subaru je na erzety přeborníkem, rozhodlo se Tourist Trophy ovládnout ve své vlastní kategorii. Před pěti lety, v roce 2011, spolu se závodníkem Markem Higginsem automobilka úspěšně pokořila dvacetiminutovou hranici ve speciálně upraveném Subaru WRX STi. Mark Higgins to mimochodem MÁ v ruce, jak dokazuje následující video, ve kterém trať projíždí s novinářem a dojde k menšímu ústřelu:

Loni se Subaru s věčně nespokojeným Higginsem vrátilo, aby rekord ještě o fous posunulo. A povedlo se, svůj předchozí stín překročili o dvaadvacet vteřin, rekord byl tedy loni nějakých 19 minut a 15 vteřin.

Nutno dodat, že v obou případech Higgins řídil jen jemně vytuněné Subaru, kdežto letos mu postavili závodní speciál se šesti stovkami koní a nepřehlédnutelným aerodynamickým paketem. Isle of Man TT ovšem není o počtu koní, je hlavně o tom, jestli dokážete s tou porcí výkonu něco udělat a udržet se na silnici. A to se Higginsovi povedlo. Svůj loňský rekord totiž překonal o víc než minutu a půl!

Sami se podívejte na sestřih téhle pekelné jízdy, která hranice možného posouvá na 17 minut a 35 vteřin. Průměrná rychlost činila 206 km/h. Na běžných silnicích, skrz města a vesnice. A to chtěl Higgins v pátek 10. června ještě třetí pokus, při kterém si věřil ještě víc. Bude si ale muset počkat až na příští rok. A jestli bude mít podobně pevnou ruku, dost možná se dostane i pod hranici sedmnácti minut.

Vaši otázku už samozřejmě tušíme. Za kolik to jezdí motorky? Letos padl i rekord v jedné stopě, který momentálně činí 16 minut a 58 vteřin. Při sledování téhle jízdy tuhne krev v žilách ještě víc, když si uvědomujete, že sebemenší chybička může znamenat velký průšvih.

A tady se ještě podívejte na 5 aut od Subaru, která Japoncům fakt závidíme.

Podobné články

Doporučujeme

Další články