fb pixel Škoda 100 zažehla v Čechoslovácích lásku k řízení a proslula až na Novém Zélandu – G.cz
Vyhledávání

Škoda 100 zažehla v Čechoslovácích lásku k řízení a proslula až na Novém Zélandu

+ DALŠÍCH 10 FOTEK + DALŠÍCH 11 FOTEK

Od první poloviny šedesátých let se u nás hojně vyráběl vůz Škoda 1000 a jeho téměř identické dvojče Škoda 1100. Oba samozřejmě s obligátním titulem MB. Koncem šedesátek už ale tisícovka hladovému československému trhu nemohla stačit, takže se přišlo s modelem, který se údajně zrodil už v roce 1963, ale s uvedením se čekalo na správný moment. A ten přišel před čtyřiapadesáti lety.

Jan Studnička
Jan Studnička Aktualizováno 22.8.2023, 01:35

A bude se vám to líbit!

Začátky nebohé Škodovky 100 byly provázeny jedním průšvihem za druhým. Tak zaprvé - ten velký slavný požár, který vypukl 12. srpna 1969, tedy necelé dva týdny před zahájením výroby, v jedné z továren. Zničil sklady pneumatik a dalších důležitých součástek, napáchal ohromnou spoušť. Popelem lehly rozsáhlé plochy a škoda byla stanovena na tehdy naprosto nepředstavitelných tři sta dvacet milionů korun.

A rohlíky tenkrát stály desetník, jak mi nikdy nezapomene připomenout moje bábi.

Režim byl nicméně nastartovaný na to mít už už novou škodovku a nic ho nemohlo zastavit. Navíc si všimněte, že jsme řekli „v jedné z továren“. Přesně tak, výrobní provozy totiž byly tři. V Mladé Boleslavi samozřejmě ten úplně největší, ale třeba fabrika v Kvasinách měla taky solidní kapacitu.

U Škody 100 se totiž šlo najisto. A to byla součást jejího problému. I dobové filmové týdeníky se zmiňovaly o tom, že se čekala větší změna oproti Škodě 1000. Místo toho se nové vozidlo dočkalo jenom několika kosmetických změn vpředu a vzadu a samozřejmě vnitřního vylepšení. Ale například hlavní problém, kterým byla MBéčka v té době známa, tedy korozi, Mladá Boleslav vyřešit nedokázala… nebo nechtěla, protože by to bylo příliš nákladné.

Na druhou stranu světa

Nákladné znamenalo špatné, protože tohle měla být masovka. A taky, že byla. Bylo to první auto, kterého se u nás vyrobilo více než jeden milion kusů a společně s importem Žigula Škoda 100 konečně ukončila pořadníky na auto. Najednou mohl jezdit každý! U oslav padesátého výročí tohoto vozu před čtyřmi lety se několikrát zmiňovalo, že právě tohle auto motorizovalo Českou republiku. Zvlášť ke konci své éry šla ale většina vyrobených kusů do ciziny. Škoda 100 se najezdila hodně a najezdila se různě. Dokonce se nějaký čas prodávala na Novém Zélandě.

Dnes je z tohohle vozu mimochodem ceněný veterán. Původní kus pořídíte za čtyřicet táců, ale renovovanou Škodu 100 klidně za dvě stě tisíc korun. Sběratelé se samozřejmě pravidelně potkávají a chlubí navzájem, jako je to u každého sbírání. Na staré i současné fotky těchto legendárních aut se koukněte do naší galerie.

Podobné články

Doporučujeme

Další články