fb pixel
Vyhledávání

Šigeru Mijamoto: Otec legendárního zašlapávače muchomůrek Maria

Time: “Spielberg herního průmyslu”. The Daily Telegraph: “Nejvýznamnější herní tvůrce všech dob.”

Adam Maršál
Adam Maršál 9.10.2015, 20:00

Mijamoto vstoupil do Nintenda v roce 1977, kdy se společnost začala poohlížet po náhradě za hrací karty, které jí témět po sto letech nepřetržité výroby pomalu přestaly vynášet. V tu chvíli ve firmě nikdo netušil, že zaměstnali génia a vizionáře, který vytvoří nejoblíbenější a komerčně nejúspěšnější hry všech dob a kompletně přepíše veškeré postupy platné v herním průmyslu.

Mijamoto se narodil 16. listopadu 1952 v malém venkovském městečku Sonobu na severozápadě od Kjóta. Od samého dětství zkoumal okolí svého domova. Během jedné ze svých výprav objevil jeskyni a po několika dnech váhání se odvážil vstoupit dovnitř. Tato raná, dobrodružná zkušenost ho později inspirovala při psaní her, zejména The Legend of Zelda.

Mijamoto vystudoval Vysokou školu užitého umění v Kazanawě, v oboru ale nepokračoval. Odjakživa tíhl k mangám a poměrně dlouho toužil po tom stát se jedním z autorů, kteří jsou v Japonsku velmi uznávaní a ještě lépe placení. Právě z tzv. “kišótenketsu”, což je označení pro vyprávěcí postupy čínských, japonských i korejských příběhů včetně komiksových mang, Mijamota ovlivnilo při jeho pozdější práci.

Jako důvod, který ho přesvědčil vstoupit do herního průmyslu, uvádí arkádový hit Space Invaders z roku 1978. Do Nintenda se dostal na přímluvu svého otce. Podílel se na vzhledu první původní video hry s názvem Sheriff, která se pařila na klasických arkádových automatech na mince. V roce 1980 pomáhal s vývojem hry Radar Scope. V Japonsku se titul prodával obstojně, ale pokus vstoupit na severoamerický trh skončil nezdarem. Nintendu zůstaly hory neprodaných kusů a hrozil mu krach.

Tehdejší prezident společnosti Hiroši Jamauči se rozhodl konvertovat Radar Scope na jinou hru a úkolem pověřil Jamamota s tím, že na to v tu chvíli neměl údajně nikoho jiného. Mijamoto vymyslel několik postav i konceptů zápletky, z nichž mu jako nejlepší vyplynul milostný trojúhelník mezi gorilou, truhlářem a dívkou. Nedivte se - prostě Japonsko. Vzorem mu byl Pepek námořník, který o permanentně vřeštící Olivu bojuje s Blutem. Zlého Bluta představovala opice, která podle Mijamota neměla být ani příliš zlá, ani odpudivá. Inspirací byl pro Jamamota také jeho oblíbený film King Kong z roku 1933.

Vznikl tak Donkey Kong, první hra na světě, kdy samotnému programování předcházel psaný scénář. Mijamoto do projektu vkládal velké naděje, ale neměl dostatečné technické know-how, aby hru naprogramoval sám. Přál si, aby jednotlivé postavy měly různé velikosti, pohybovaly se různými způsoby a také osobitě reagovaly. Svůj záměr popsal programátorům, kteří na něj zůstali hledět s otevřenou pusou. Ale věci se daly do pohybu. V dalším kroku Mijamoto navrhl šikmé plochy, žebříky a kutálející se sudy, coby zákeřné překážky. Když přišel s nápadem, že by hra mohla mít více stejdží, čtyřčlenný programátorský tým opět mrmlal, ale nakonec přání splnil. Hra měla neskutečný úspěch. Hru Donkey Kong si zahrajte ZDE.

A co víc… Mijamoto se pustil do vylepšení hlavní postavy, které se pracovně říkalo “Jumpman”, tedy skokan podle stejnojmenné hry z roku 1983. Americká pobočka Nintenda v té době sídlila v budově patřící úspěšnému obchodníkovi Mariu Segalemu a jednou se zpozdila se zaplacením nájmu. Byznysmen Segale se naštval a pozval si prezidenta amerického Nintenda Minora Arakawu na kobereček. Arakawa řekl, že zaplatí dřív či později, a odešel.

V nastalé atmosféře byl skokan přejmenován na Maria a americký obchodník se tak jednou pro vždy zapsal do dějin hraní. Mijamoto mu vymyslel bratra Luigiho a změnil mu profesi. Nová hra dostala jméno Mario Bros a nejslavnější instalatér planety byl na světě. Noví hrdinové se pohybovali labyrintem s rourami a trubkami, které měly představovat podzemí špinavého New Yorku. Z Maria se stala nejoblíbenější a komerčně nejúspěšnější herní série historie. Všech možných her s Mariem se od jeho zrodu prodalo přes 400 milionů kusů, přičemž jen samotný titul Super Mario Bros drží druhou příčku bestsellerů všech dob.

The New Yorker napsal, že Mario je největším hrdinou video her a jeho vliv přirovnal k Mickey Mousovi.Hry s Mariem si zahrajte ZDE.

Zatímco hry s Mariem byly o běhání, skákání a uhýbání, další trhák The Legend of Zelda vnesla do světa her hádanky a rébusy. A opět to byl zásah do černého. Svět nové adventury byl takřka bezbřehý a Mijamoto jej popsal jako zahradu, kterou si můžete schovat do šuplíku. Při vymýšlení zápletky mu pomohly vzpomínky na dětství, během nějž se bez mapy toulal okolo Kjóta. Server Gamespot legendu o princezně Zeldě zařadil mezi 15 nejvlivnějščích her všech dob.Hru The Legend of Zelda si zahrajte ZDE.

Mijamoto stejně jako celé Nintendo nepoužívají žádné průzkumy ani focus groupy. Mijamoto tvrdí, že podstatné je, aby hra bavila jeho. „Když bude bavit mě, bude bavit i ostatní. Nejde o to prodávat něco, co bude populární, ale něco milovat - to je to, co náš žene dál při vývoji nových her,” říká. Mijamoto chce, aby hráči při hraní zažili to, čemu Japonci říkají ”kyokan” - hluboký, sdílený prožitek, jaký pociťovali autoři hry při jejím tvoření. Jakmile je nějaká hra hotová, Mijamoto ji nechá zkoušet svými blízkými v rodině i mezi přáteli. Při testování své kolegy vybízí, aby hráli druhou než svou dominantní rukou, aby měli možnost zažít, jak se hra ovládá, když jste úplný začátečník.

Mijamoto se nikdy nehonil za špičkovou, realistickou grafikou a veškerou pozornost soustředil na herní mechanismy jako nabídku různých možností a celkovou hratelnost. Vždycky mu šlo hlavně o to, aby hraní bylo především interaktivní zábavou než nafouknutou podívaná. Proto také v roce 1999 řekl, že nikdy nebude dělat hry s renderovanými scénami připomínající filmy. O Donkey Kongovi a Mariovi tvrdí, že nikdy neměli být hrami pro děti ale pro všechny, kdo se rádi baví. Podle Mijamota by měly být hry uživatelsky přátelské a měly se intuitivně ovládat.

Třiašedesátiletý Mijamoto má se svou ženou Jasuko dvě děti. Umí sice anglicky, ale dává přednost rodnému jazyku. Vyhýbá se podpisovým akcím a spíš se drží v ústraní. Mnohem spíš než video hry prohání mandiolínu, kytaru a bendžo. Je také vášnivým posluchačem bluegrassu.

Údajně je posedlý nočním přestavováním nábytku ve svém domě a odhadováním velikosti věcí kolem sebe. Z toho důvodu s sebou neustále nosí navíjecí metr, aby si mohl svůj odhad přeměřit. Géniové mají své vrtochy… Když se před dvěma lety objevily náznaky, že by se ho Nintendo mělo zbavit, akcie společnosti oslabily o několik procent a tiskový mluvčí musel přispěchat s oznámením, že se žádný vyhazov nechystá.

Člověk by si řekl, že v záplavě her a technologickém vývoji druhého desetiletí 21. století již není pro Maria místo. Ale všechno je jinak. Nintendo právě představilo novou hru Super Mario Maker, v níž můžete s instalatérem nejen hrát, ale sami mu připravovat nové mapy a v podstatě se stát druhým Mijamotem. Pokud svou mapu úspěšně dohrajete, můžete ji hodit na síť, takže ji bude moc hrát úplně každý. Nástroje na stavění vlastních světů nedostanete hned, ale musíte si je vyhrát.

Od začátku máte ovšem možnost zvolit např. hraní 100 Mario Challenge, kdy máte 100 životů, abyste prošli osmi náhodně vybranými mapami, které vytvořili uživatelé z řad veřejnosti. Vypadá to jako procházka, ale zatímco jednou narazíte na lehké stage, jindy to může být pěkné peklo. Zkuste sami a uvidíte.Jak se hraje 100 Mario Challenge uvidíte v tomto videu:

Instalatér Mario má co říct i k aktuálnímu dění. Syrský umělec působící pod pseudonymem Samir al-Mutfí vytvořil arabského Super Maria, který utíká před nástrahami domova do slibnějších krajů. Od roku 1985 se už Mario mnohokrát změnil, ale nyní poprvé na sebe vzal podobu uprchlíka. Mario si sbalí kufr, vybere účet a vydá se na cestu přes moře. Dokáže se přes všechna nebezpečenství dostat až do uprchlického tábora v Evropě? Podívejte se sami:

Blockbustery:Mijamoto má na svědomí hry určené pro všechny konzole, které kdy Nintendo vytvořilo. Mijamoto se podepsal pod tituly jako Mario, Donkey Kong, The Legend of Zelda, Star Fox, F-Zero, Pikmin a celou sérii her pro WiiMijamoto se proslavil se citátem „Videohry jsou pro vás špatné? Ale to se přece říkalo i o rokenrolu!”

Baví vás počítačové hry?

Přijďte se podívat na druhý ročník ojedinělého gamingového turnaje s názvem Red Bull Ultimátní hráč. Velké finále proběhne v rámci veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games 2015, který se koná na výstavišti v pražských Letňanech od 8. do 11. října 2015. Cílem turnaje je najít nejuniverzálnějšího hráče.

„Red Bull Ultimátní hráč v sobě spojuje více herních žánrů. Půjde vlastě o herní pětiboj, kde by se vítězem neměl stát specialista na jednu konkrétní hru, jak je to na většině turnajů, ale univerzální hráč. V podstatě by to měl být takový Šebrle herního světa,“ říká mistr světa v hraní počítačových her a ambasador projektu Erik Leštach. Hrát se bude závodní TrackMania NF, strategie Hearthstone, moba League of Legends, střílečka Counter Strike: Global Offensive a také letecká hra na mobil Red Bull Air Race.

Více informací najdete na stránce www.redbull.cz/hrac.

Podobné články

Doporučujeme

Další články