fb pixel
Vyhledávání

Bouračka při 200 km/h? 3 rady od juniorského mistra světa, jak se jí vyhnout

Zdroj: @world

„Za nepozornost vás auto vytrestá,“ varuje juniorský mistr světa JWRC Martin Prokop. Po zkušenosti s mikrospánkem na silnici cvičí bdělost a pro řidiče má i další tipy, jak z auta pokaždé vylézt živý.

David Horák
David Horák 5.2.2016, 11:50

Martin Prokop v autě běžně sedí i 15 hodin denně, ale maximálně soustředit se většinou musí jen 20 až 40 minut. To ovšem na dakarské rallye nestačilo. Na pouštním závodě se najednou musel plně soustředit 6 hodin v kuse, což, jak přiznává, byl v prvních etapách problém. „Na závodech rozhodně neusnete, ale s upadající pozorností snadno minete brzdný bod nebo přehlédnete díru, což se pak těžko dohání.“

1. Počítejte

Na přejezdech mezi etapami dakarské rallye se Prokopovi daří udržet pozornost díky propočítávání průměrné rychlosti. Ta mimo soutěž nemá být zbytečně vysoká, jezdci šetří auto na závod a taky nechtějí být na startu příliš brzy, protože čekání tam je otravné. „Vím, že mám na 200 km 4 hodiny, tak to jen šudlám a do blba si propočítávám, jak to vychází.“ Totéž doporučuje všem šoférům na dlouhé trasy. „Co jiného tam máte dělat, pořád nad něčím přemýšlet? Tím snadno ztratíte pozornost,“ varuje.

Raději tedy vypne displeje a počítá. „Jsem naučený pořád sledovat kilometrovníky, počítám rychlost a hraji si s těmi čísly – to je moje cvičení. Když při řízení ztrácíte pozornost, vyškolí vás to samo. Je ale důležité, aby vás to nevytrestalo moc.“ O čem že mluví? „Mám najeto v polospánku strašných kilometrů – bohužel. Dnes už toho mám ale dost a snažím se tomu vyvarovat. Jednou jsem se brzo ráno v Německu probudil v autě, na tachometru jsem měl 200 a byl jsem v odstavném pruhu,“ otřepává se. Jak sám říká, vždy pro bezpečnost můžete udělat víc. „Tenkrát jsem předešlého večera příliš dlouho klábosil a nad ránem vyjel nevyspalý.“ Z dávného šoku si vzal ponaučení a k řízení přistupuje s příkladnou pokorou – je-li unavený, mistr světa to si to přizná a staví na kávu.

2. Připlaťte si za bezpečné auto

Velkou prevenci bouračky pak Martin Prokop vidí ve volbě auta s elektronicky řízeným náhonem na všechna kola. Systém, s nímž začaly luxusní značky, dnes využívá i většina modelů fordu. Na horách díky tomu nemusíte nutně nechávat auto dole na parkovišti. Mondeo díky AWD vyjede i poměrně prudký zasněžený kopec. Elektronika do určité míry supluje uzávěru diferenciálu. „Jede to jako z praku, problém – na rozdíl od auta s uzávěrou diferenciálu – nastává až ve chvíli, kdy by se některé z kol ocitlo ve vzduchu,“ vysvětluje Prokop.

Důležitější výhodou AWD a podobných systémů je prevence smyku i v nenadálých situacích. Současná auta s náhonem na všechna kola mají oproti starším čtyřkolkám lepší bezpečnostní systémy. „Při hrozícím problému v zatáčce čidla rozpoznají prokluz a auto se přibržděním kola anebo přidáním tlaku na jedno kolo stabilizuje. I zatáčku, ve které byste na louži nebo sněhovém jazyku za stejných podmínek s normální čtyřkolkou dostal smyk, projedete bez problémů,“ ujišťuje Prokop.

3. Nasaďte brýle

Jako závodní jezdec si také dvojnásob hlídá oči v hlavě. Speciály s výjimkou těch nových dakarských nemívají klimatizaci, posádku ochlazuje silný proud vzduchu s prachem a zplodinami směřující přímo na obličej. „Nic tam úplně netěsní, závodní motor není tak čisťoučký jako ten u normálního auta,“ vysvětluje Prokop, který při sebe slabším slunci nasazuje brýle s UV filtrem. Na závody pak má troje brýle na tři typy počasí. I v tomhle se u něj lze inspirovat a do auta pořídit brýle s polarizačním filtrem či speciální brýle na řízení v noci. Celou ságu o vhodných brýlích do auta rozvádí Sdružení optiků.

A tady si projděte výběr 7 aut pro úplné šetřílky i největší kingy

Podobné články

Doporučujeme

Další články